Ventilation i hästsläp

Sv: Ventilation i hästsläp

Det kanske skiljer beroende på själva transporten. Den jag brukar låna (en wermlandsvagn) har en sån i taket och då är ventilationen bra. Utan den blev det lätt fuktigt, men ingenting med fläkten.

Fast det är ju helt oacceptabelt dålig luft om man har fukt i transporten. Den hade jag nog inte använt ö h t. Att det blir bättre med fläkten behöver inte betyda att det blir bra (acceptabelt)

Utan fläkt blev hästen ibland fuktig, men med fläkten torr alltid. Jag har inte haft hygrometer i släpet så vilken luftfuktighet det var vet jag inte. Det är stor skillnad med och utan fläkten. Jag tycker luften är bra. (jämför med andra transporter jag använt också)

Louisaeleonora:
Fukt i transport är inte speciellt ovanligt tycker jag. Om det är varmt och fuktigt väder. Då märker man hur bra eller dålig ventilationen är tydligt.

Det kanske skiljer beroende på själva transporten. Den jag brukar låna (en wermlandsvagn) har en sån i taket och då är ventilationen bra. Utan den blev det lätt fuktigt, men ingenting med fläkten.

Jag har just en VV, så...

Hästen blev aldrig svettig etc vid transport, och ingen fukt, men däremot var luften (sommartid, när det var varmt ute) varm och 'kvalmig' när man öppnade efter ett par h resa. Ingen skillnad med fläkt.

Nu sist körde jag hem från en träning, hästen lite fuktig av svett, dock slutat eftersvettas etc. Fick ett svettäcke på sig och lastades. Stängde lilla luckan (yttre hålet så den blev ju inte helstängd utan lite på glänt) fast jag normalt kör med öppen.

När jag kom hem var det kondensdroppar på väggarna, dvs den varma lite fuktiga luften ventilerades inte ut/det togs inte in tillräcklig med friskluft - luftväxlingen i släpet var för långsam/liten helt enkelt.

Så, det skadar inte montera fläkt, men HJÄLPER? Näää..

Hade jag fuklt på väggarna i släpet skulle jag se det som rena katastrofen (och gjorde så även den gången det hände).

Och jag har ju haft hygrometer i släpet, och nån manick som även mätte luftkvaliten. Både med och utan fläkt, och det var rätt skrämmande siffror.

Nu har jag ju dock tack och lov bara hästar som utmärkt väl åker med lilla luckan nedfälld, även enbart haft sådana tidigare, bara fbldonnan som hade åsikter, så nu är ju problemet löst. Hade jag haft kvar fblstoet hade jag provat sätta in öppningsbara fönster, hade de inte hjälpt hade jag köpt ett släp med RIKTIG ventilation.

För VV, och alla andra med max 'två hål i taket, luckan på glänt och tallriskventil' har DÅLIG ventilation. Och är eg inte godkända ventilationsmässigt med lilla luckan uppe. 20% av golvytan ska (Skulle, gamla reglerna men de är knappast mindre strikta nu) vara friskluftsintag/uttag (minns inte, ngt av det).. Sen är det bara att börja räkna hur mkt lite hål i taket och en liten tallriksventil motsvarar ;)

Jag har just en VV, så...

Hästen blev aldrig svettig etc vid transport, och ingen fukt, men däremot var luften (sommartid, när det var varmt ute) varm och 'kvalmig' när man öppnade efter ett par h resa. Ingen skillnad med fläkt.
För mig var det stor skillnad med fläkten. Ingen kvav luft mera. (och jag kör med helt stängd baklucka.)
Det kanske är skillnad mellan olika årsmodeller? De är ju inte exakt lika byggda.

Ingen aning om årdmodell skiljer, endera det, eller hur ska man säga, uppfattningen om hur luften känns? (Ingen kritik).

Jag har en 2003:a, enkelaxlad. Vent i den skiljer sig dock inte märkbart från något annat märke med samma typ av ventilation, och då innefattar det släp från 1973 års Tranesläp fram till 2005 års VV. Dock givetvis inte provat vartenda ett av vartenda märke, men hade en häst med 'mycket starka egna åsikter om släp' så då blev det provande av lite olika, och så har jag i ganska lång period varit utan släp vilket inneburit mkt hyrsläp.

Men jag blev milt sagt besviken av effekten av fläkten, spec som jag hört många prisa den.

kl

Bara en fundering,
hur är ventilationen i Boj's nyare transporter?

Vi har funderingar på att köpa en sådan inom några år,
i dagsläget får vi nöja oss med att renovera vårt gamla släp
och köra med det tills ekonomin hämtat sig lite efter
några hästköp, trasig bil och köksrenovering.

Jag har, när jag suttit och kollat på Bojs hemsida sett att man kan välja till så att man tex har 4 fönster, 2 takluckor OCH fläkt, det borde väl ge en ljus transport med bra ventilation?

Om du väljer extraalternativen, så är det helt ok. men allt extra har ju en förmåga att dra iväg i pris.

Har nu varit i Falsterbo och botaniserat.

Mest ventilationsluckor i grundutförande har Henra och Thule-
Men de båda skiljer sig på en punkt, Henra tar in luften i sidorna i släpet och Thule tar in luften rakt framifrån. Annars är båda väldigt överens om att luften måste passera över hästen och att hästens värme ska stiga uppåt, för att sedan föras ut.

Tja, expressen eller aftonbladet....

*KL*
Vet att umesläpet har gjort förbättringar på sin ventilation from årets modell. Är inte riktigt insatt i vad de gjort bara att de jobbat med ventilationen.
Tycker också att de isolerade släpen är bättre på sommaren då det inte blir lika varm i dem.

Gammal tråd, men aktuellt ämne.
Jag ser ofta att det sitter ventiler i fronten, eller på skötardörren av släpen och då borde det komma in massor av avgaser från bilen!
Om man jämför med rekommendationerna för ventilation i kallstall så ska luftflödet för 600 kg häst vara minst 60m2 luft/h och max 325m2/h.
Hur löser man det?
Aerodynamik vet jag inte så mycket om men spontant känns det inte som att rosettventiler och liknande tar in så mkt luft när fordonet är i rörelse.

Gammal tråd, men aktuellt ämne.
Jag ser ofta att det sitter ventiler i fronten, eller på skötardörren av släpen och då borde det komma in massor av avgaser från bilen!
Om man jämför med rekommendationerna för ventilation i kallstall så ska luftflödet för 600 kg häst vara minst 60m2 luft/h och max 325m2/h.
Hur löser man det?
Aerodynamik vet jag inte så mycket om men spontant känns det inte som att rosettventiler och liknande tar in så mkt luft när fordonet är i rörelse.
rosettventiler är långt ifrån tillräckligt
jag vet inte hur regelverket ser ut just idag, men för några år sedan (när jag läste på) var rekommendationen att ventiler (och liknande) skulle vara motsvarande 20% av golvytan. Och forcerad ventilation (fläkt) skulle då ge motsvarande luftväxling.

Personligen så kör jag nästan alltid med öppen överlucka bak.

Är några år sedan jag renoverade mitt släp och läste på om detta. Har läst att avgaserna går under släpet och upp så att det kommer in mer bakifrån än en ventil högre upp fram på släpet. Minns tyvärr inte var, så kan inte värdera infon.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 714
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18