Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kanske skiljer beroende på själva transporten. Den jag brukar låna (en wermlandsvagn) har en sån i taket och då är ventilationen bra. Utan den blev det lätt fuktigt, men ingenting med fläkten.
Jag har just en VV, så...
För mig var det stor skillnad med fläkten. Ingen kvav luft mera. (och jag kör med helt stängd baklucka.)Hästen blev aldrig svettig etc vid transport, och ingen fukt, men däremot var luften (sommartid, när det var varmt ute) varm och 'kvalmig' när man öppnade efter ett par h resa. Ingen skillnad med fläkt.
Det kanske är skillnad mellan olika årsmodeller? De är ju inte exakt lika byggda.
rosettventiler är långt ifrån tillräckligtGammal tråd, men aktuellt ämne.
Jag ser ofta att det sitter ventiler i fronten, eller på skötardörren av släpen och då borde det komma in massor av avgaser från bilen!
Om man jämför med rekommendationerna för ventilation i kallstall så ska luftflödet för 600 kg häst vara minst 60m2 luft/h och max 325m2/h.
Hur löser man det?
Aerodynamik vet jag inte så mycket om men spontant känns det inte som att rosettventiler och liknande tar in så mkt luft när fordonet är i rörelse.