Ventilation i hästsläp

Blandrastik

Trådstartare
Det går åt mycket syre när Knubbe åker släp, har funderat på detta om att byta till ett med bättre ventilation.

Nån som vet vilket släp som har bäst ventilation?
Framgår det någonstans i den tekniska beskrivningen hur bra ett släp är ventilerat, i så fall, hur är det angivet?

Vad ska jag leta efter när jag vill ha ett så bra ventilerat släp som möjligt i denna släpdjungel.

Sv: Ventilation i hästsläp

Alla släp har ju typ lika dålig ventilation men det finns ju de med öppningsbara takluckor och de som har öppningsbara fönster fram på takkåpan - och skit i att stänga den övre bakluckan - ska man bry sig om regelverket eller om hästens hälsa?

Googla, det finns en undersökning från SLU där de dokumenterat ventilationen i ett par av marknadens släp. Intressant läsning.

Hittar inte!

Har varit inne på SLU.se och sökt på "ventilation hästsläp", bara ventilation, bara häst, bara hästsläp osv.
Jag hittar inte testet.

Senast ändrad:

Vi har en Thule star safir och jag tycker ventilationen är helt ok där. Bakluckan går att ställa i två lägen, men utan att skall komma in regn. Det finns en taklucka som går att ställa olika och öppningsbara fönster fram på sidorna plus en liten ventil längst fram. Luddig förklarinb men;)

Innan brukade vi hyra en Läckö av en kompis, var det varmt blev hon svettig och luften var inte så bra i den: Med Thulenär det inga problem alls. Kört när det är 30 grader ute och transporten känns relativt sval och skön:):bump:

*puttar upp*
Vill oxå ha era åsikter om detta!
Min erfarenhet säger att det är enorm skillnad på olika transporter!
(utan att köra m luckan öppen...)
Och ja, jag har läst SLU's publikation. :)

Visst har den ett par år på nacken, men den var ändå en stor hjälp när vi tittade runt på olika släp och deras lösningar.

Henra är det jag stött på med i särklass bäst ventilation. Dessutom har de tydliga instruktioner för hur man ska kombinera ventilationsalternativen för att få bäst effekt. T ex öppningsbara fönstren, öppna bakkant, öppna framkant, öppna 'helt'. Osv.

Har hitills (och jag brukar snoka på alla släp jag hittar) sett ett släp med lika suverän ventilation som Henra.

Dock så finns det många släp med trevlig ventilation, kolla efter de med många olika möjligheter att ta in/ventilera ut luft, dvs öppningsbara fönster, taklucka, tallriksventil, lilal luckan bak vad det är för alt där och hur den är designad.

Och så undviker du ALLA som har på sin höjd 'två hål i taket och en tallriksventil. De fungerar ventilationsmässigt när det krävs mer (dvs hela jäkla sommarhalvåret) BARA om lilla luckan bak är öppen.

Om du vill veta på ett specifikt släpt hur bra luften är så kan man från iaf vissa kommuner få låna en mätmanick som jag glömt vad den heter, men som ger svart på vitt hur luften är i släpet. Säger inte direkt ngt om ventilation, men indirekt är den ju helt avslöjande. För tillräcklig ventilation = bra luft. Inte tillräcklig ventilation = inte bra luft.

Jag fick en rejäl aha-upplevelse med den kan jag meddela, ang hur man INTE kan lita på 'näsan' för att avgöra om det är bra/dålig luft. Det är bara när den är riktigt dålig näsan talar sanning..

Visst har den ett par år på nacken, men den var ändå en stor hjälp när vi tittade runt på olika släp och deras lösningar.

Håller med dig helt och hållet om att den kan vara till stor hjälp, men idag är direktiven annorlunda än de vart för fem år sen.
Det är viktigt med bra ventilation i transporten.

Henra är det jag stött på med i särklass bäst ventilation. Dessutom har de tydliga instruktioner för hur man ska kombinera ventilationsalternativen för att få bäst effekt. T ex öppningsbara fönstren, öppna bakkant, öppna framkant, öppna 'helt'. Osv.

Har hitills (och jag brukar snoka på alla släp jag hittar) sett ett släp med lika suverän ventilation som Henra.

Dock så finns det många släp med trevlig ventilation, kolla efter de med många olika möjligheter att ta in/ventilera ut luft, dvs öppningsbara fönster, taklucka, tallriksventil, lilal luckan bak vad det är för alt där och hur den är designad.

Och så undviker du ALLA som har på sin höjd 'två hål i taket och en tallriksventil. De fungerar ventilationsmässigt när det krävs mer (dvs hela jäkla sommarhalvåret) BARA om lilla luckan bak är öppen.

Om du vill veta på ett specifikt släpt hur bra luften är så kan man från iaf vissa kommuner få låna en mätmanick som jag glömt vad den heter, men som ger svart på vitt hur luften är i släpet. Säger inte direkt ngt om ventilation, men indirekt är den ju helt avslöjande. För tillräcklig ventilation = bra luft. Inte tillräcklig ventilation = inte bra luft.

Jag fick en rejäl aha-upplevelse med den kan jag meddela, ang hur man INTE kan lita på 'näsan' för att avgöra om det är bra/dålig luft. Det är bara när den är riktigt dålig näsan talar sanning..

Jag tvivlar inte en sekund på att henra har bra ventilation i sina släp, men har sett Thules nya ventilation i deras Premium, Excellent och Elite och den ventilationen är det bästa jag sett i hela mitt liv vad gäller tester på hur luften rör sig och hur bra luften är. Tittade på det på Euro Horse. Deras stora modeller har ett öppningsbart fönster på var sida, en taklucka och en ventil i framkant där luften leds i en kanal utmed takkåpan, från framkant på transporten och en bit upp på taket inåt i transporten.
Hittade den artikel/notis om detta.

Thule Trailers tar fram ledande ventilationssystem för hästtransporter efter forskningsprojekt
Systemet, kallat Thule Air, har tagits fram efter att Thule Trailers som första bolag genom datorsimuleringar undersökt hur lufttryck och luftströmmar påverkar hästen under transport. ”Simuleringarna visade vägen för oss när vi tog fram systemet. Vi fick en rad kunskaper om vad som egentligen sker under transporten som vi inte hade sedan tidigare”, säger Håkan Snäll, produktutvecklingschef hos Thule Trailers i Jönköping.

De praktiska mätningarna gjordes under körning i olika hastigheter i så realistiska förhållande som möjligt. Mätningarna gjordes både med instrument och rökpuffar. Bland annat kom det fram att det bara finns ett ställe där ventilationen ska placeras: i övre frontdelen av trailern. Då bildas inte en ohälsosam luftstråle som blåser direkt på hästen, och avgaser och vägluft passerar under trailern. Thule Air introduceras nu i samtliga trailers för hästar.

”Vi har justerat ventilationen i befintliga modeller och uppgraderat vårt Thule Premium sortiment. Förändringen förbättrar hästens komfort och säkerhet under transporten”, säger Sven-Owe Jonsson försäljningschef för Thule Trailers i Sverige. ”Som marknadsledare på trailers för hästar tar vi vårt ansvar för att hästen ska transporteras på ett säkert och komfortabelt sätt. Vi utvecklar hela tiden våra produkter. Introduktionen av Thule Air är ett led i den satsningen”, säger Sven-Owe Jonsson.

Senast ändrad:

Menar du att du sett ett test där Thules släp gämförs med andra?

Annars har jag också läst på deras hemsida, och det låter ju bra.

Jag vill ha ett släp som är uppbyggt som ett UME, har kalas-vetilation, Thules bakbommar, och sadelkammardörren på utsidan med sånna slädar som Henra har. Och som inte kostar som en "nära döden-upplevelse"

Vaktmästarn, får jag beställa!!

Ska till Falsterbo imorgon, då ska jag släp-botaninsera.

Menar du att du sett ett test där Thules släp gämförs med andra?

Annars har jag också läst på deras hemsida, och det låter ju bra.

Jag vill ha ett släp som är uppbyggt som ett UME, har kalas-vetilation, Thules bakbommar, och sadelkammardörren på utsidan med sånna slädar som Henra har. Och som inte kostar som en "nära döden-upplevelse"

Vaktmästarn, får jag beställa!!

Ska till Falsterbo imorgon, då ska jag släp-botaninsera.[/QUO

Det bästa är om man kunde plocka ihop ett släp som är precis så som man vill ha det.
Vet ej om Henra gjort något sådant test på sina släp där det visar hur luftflödet ser ut.
Vet att jordbruksverket varit hos de svenska tillverkarna och tittat på ventilation och övriga normer för släpen.

Henras ventilation är testad hos SLU i alla fall, dock vet jag inte om de testat om sen nya reglerna.

Det finns små solcellsdrivna fläktar på Biltema som man kan sätta i taket. Det räcker med dagsljus för att de ska gå. Funkar bra. Billiga är de också.

Fungerar inte alls om du frågar mig faktiskt.

Jag har en sådan, effekten med den och utan den är för näsan noll. Det är fortfarande inte bra luft alls med lilla luckan stängd.

Tyvärr.

(Köpte ju den 'åt' fblstoet som inte ville åka med lilla luckan nere alls. Gav tyvärr NOLL effekt. Jag har dessutom sprayat rök under den, för att se om det dras ut/kommer in NÅN luft av den (med släpet stillastående). Inte märkbart på röksprayen iaf.

Så jag rek de faktiskt inte. De gör ingenting sämre, men tyvärr inte bättre i märkbar omfattning heller =/

De flesta släp har X antal tillval, det är bara det att det är X antal kronor mera på slutfakturan.

Vi har ett ume med sedvanligt ventilationshål framåt, taklucka samt 6 (!) öppningsbara fönster. För våra två små kusar har det hittills funkat ypperligt. Fråga mig dock inte varför modellen byggts som den byggts.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 714
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18