Vem tycker du är ansvarig?

B hade ju kunnat binda upp hästen istället. Eller sadla av och sätta sadeln i sadelkammaren.

Om hen nu är en "hjälpsam typ" som varit i stallet ett tag förstår jag verkligen inte vilken typ av hjärnsläpp som leder till att en hänger en 15k-sadel inom en gnagares räckvidd.

Det här knyter starkt an till tråden om mocka-andras-boxar känner jag :D.

Hjälpsam stjälpsam.

Enligt henne själv, fem minuter.

Hm jag kan inte bestämma mig, men funderat på det där med fem minuter. Fem minuter är egentligen inte så lång tid och stallet har hunnit blivit fodrat, sadeln har hunnit tagits av och Hästen till C har hunnit få tag på sadeln. Hur lång tid tar fodringen i stallet?

Tillägg: Tycker en stor det hänger på hur lång tid A var borta, men tycker nog att B ska bidra en summa oxå iochmed att det inte var smart att hänga sadeln där den hängdes.

Jag anser fortfarande att om A är beredd att riskera att sadeln skadas i boxen är det upp till hen. "Om jag klantar mig och min häst eller sadel skadas, är det mitt problem och min plånbok." Att hästen skulle ha svårt att äta med sadeln på köper jag inte riktigt, om nu inte A är typen som drar sadelgjorden för kung och fosterland (bokstavligt talat). Om en nu inte klarar av att se en häst sadlad i en box, så bör sadeln åtminstone hängas in i sadelkammaren - där den ska hänga, eller (vilket jag inte skulle ha haft minsta problem med) leta upp ägaren till hästen och på ett artigt sätt påpeka att hästen står sadlad i sin box. Frankt sett, hade det inte behövt vara hästen i boxen intill sadelhängaren som rev ner sadeln, utan det hade lika gärna kunnat vara så att gallret var stängt men att ett annat ekipage gick förbi och personen som ledde den hästen inte var uppmärksam nog, så att den hästen drog ner sadeln i golvet så att bommen skadades, t.ex. Som jag ser det är det minst lika stor risk att sadeln skadas "på ett annat ställe i stallet" som om den sitter kvar på hästryggen.
I det stall jag stått där det fanns sadelhängare i stallet, var dessa hängare tänkta att användas medan en borstade hästen eller släppte in hästen i boxen igen (i det stallet var det en uttalad "regel" att hästarna inte skulle lämnas själva och uppbundna i stallgången, och sadelkammaren låg så att man måste lämna stallet för att hämta sakerna), ingenting annat och det är också så jag (personligen) ser sadelhängare i stallgången - en plats där sadeln kan hänga en kortare stund och under uppsikt.

Funderar också lite på hur lång tid som egentligen gått, om hästarna fodrades borde väl hästen C varit intresserad av sin mat i första hand?

"Om jag klantar mig och min häst eller sadel skadas, är det mitt problem och min plånbok."

Men plånboken är ju inte ensam om att bli lidande om hästen skadar sig.
Det är nog inte hästägarens plånbok man värnar om i första hand när man tar sadeln av en häst som lämnats obevakad i boxen...

B hade ju kunnat binda upp hästen istället. Eller sadla av och sätta sadeln i sadelkammaren.

Om hen nu är en "hjälpsam typ" som varit i stallet ett tag förstår jag verkligen inte vilken typ av hjärnsläpp som leder till att en hänger en 15k-sadel inom en gnagares räckvidd.

Det här knyter starkt an till tråden om mocka-andras-boxar känner jag :D.

Hjälpsam stjälpsam.

Hade B bundit upp hästen finns risk att det är en sån som inte tål att stå uppbunden med enpunktsuppbindning, sliter sönder saker och så är helvetet igång pga att man gjort något sånt.

Något man lär sig då man är runt i många olika stallar är att man tafsar inte på folks hästar och saker om man inte blivit ombedd. Ujuj vad folk kan ha ideer om saker och ting och vad de kan ta illa upp!

Är man så orolig för en häst som står med sadel på får man helt enkelt hålla ögonen på den eller kontakta ägaren eller be någon annan hämta ägaren.

Vore det någon jag VET skulle vilja att jag sadlar av i akut läge hade jag gjort det. Men sett till att hänga sadeln där den absolut inte kan skadas.
Man kan liksom inte ta för givet något mer än att man inte kan ta något för givet med djur. Man måste alltid safe:a om man inte vill riskera något.

Och i stall med andra måste man ALLTID räkna med att andra kan göra något man själv inte skulle gjort. Alltså får man själv aldrig ge andra den möjligheten att drabbas av den lusten att behöva åtgärda något. Så man safe:ar eller är övertydlig i att förklara hur man vill ha det.
Så slipper man tråkigheter som uppstår där folk vill hjälpa men bara råkar sabba.

Jag skulle försöka få kontakt med hästens ägare innan jag gjorde nått.

Jag tror nog B tänkte "nu kan jag hjälpa till" hon såg det nog egentligen inte ur en hästsäkerhetsaspekt.
Sen tror ju jag att A var borta längre än "max fem minuter" som det hette.
Jag tillhör en av "D" och "E" människorna som nämnt tidigare. Jag kom, såg att Gnagarebrunte höll på med sadeln, jag röt till åt honon, han blev rädd, ryckte till med huvudet, det var då sadeln gjorde en snurr på sadelhängaren och drog i backen.

Så det är många om och men i historien, just i det här fallet löser det sig. A tar på sig all kostnad och B är olycklig. Jag hade i alla fall varit sur på B om jag hade varit A.

Jag tror nog B tänkte "nu kan jag hjälpa till" hon såg det nog egentligen inte ur en hästsäkerhetsaspekt.
Sen tror ju jag att A var borta längre än "max fem minuter" som det hette.
Jag tillhör en av "D" och "E" människorna som nämnt tidigare. Jag kom, såg att Gnagarebrunte höll på med sadeln, jag röt till åt honon, han blev rädd, ryckte till med huvudet, det var då sadeln gjorde en snurr på sadelhängaren och drog i backen.

Så det är många om och men i historien, just i det här fallet löser det sig. A tar på sig all kostnad och B är olycklig. Jag hade i alla fall varit sur på B om jag hade varit A.

Om du var A och B hade låtit det vara helt och hållet. Hade du då blivit sur på B om hästen rullat sönder sadeln?

Men plånboken är ju inte ensam om att bli lidande om hästen skadar sig.
Det är nog inte hästägarens plånbok man värnar om i första hand när man tar sadeln av en häst som lämnats obevakad i boxen...

Poängen var att det är hästägaren som får ta smällen och således hästägaren som avgör (inom rimliga gränser, ur djurskyddssynpunkt) vilka risker som är värda att ta.
Då får väl personen ifråga hämta ägaren eller hålla koll på hästen. Jag vidhåller att man inte knallar in i boxen, sadlar av och sedan hänger sadeln där den riskerar att skadas - inte ok att chansa med andras egendom.

Vi har alla olika system/regler med/för våra hästar och hur vi fostrar dem, och de flesta av oss har en baktanke med dessa. Både min nuvarande och min förra häst är fostrade så att med sadel på ryggen lägger man sig inte ner, punkt - det har därmed aldrig varit ett problem eller någon större risk med någon av dem. Risken att min nuvarande ska rulla sönder sig själv eller sadeln bedömer jag definitivt som minimal, och därför är jag heller inte rädd att lämna honom med sadeln på i ett par minuter. Nu gör jag dock ytterst sällan i ordning honom inför/efter ridning i boxen, öht, utan han står på gången, men det hör egentligen inte hit. Förra hästen kunde jag lämna mitt på stallplan, obunden, medan jag klev in i sadelkammaren och hämtade grejerna - hon var inte rädd för fan själv och var lärd att stå kvar om hon blev ombedd att göra det (något jag lade mycket tid på). Lite samma där: hade någon gått förbi och utan att fråga bestämt sig för att leda in min häst i stallet istället, för att "här kan hon ju inte stå utan att sitta fast", hade jag blivit irriterad (tack gode gud för att jag stod i det stall jag stod, då detta var..).

Jag kan bara utgå från mig själv och min häst. Jag hade inte blivit glad på Person B som utan lov eller tillsägelse från mig, på eget bevåg, gjort saker med min häst och mina grejor.
Min häst lägger sig inte och definitivt inte med saker på och ännu mindre om det vankas mat. Jag känner min häst bäst själv och skulle lätt kunna ställa henne med sadel på i boxen i både en och två timmar utan att vara orolig för min sadel. Det tar inte många sekunder att dra av sadeln, så hade det varit viktigt för mig eller jag misstänker att min häst kan lägga sig osv. så hade jag tagit av den själv. Mina saker - min risk.
Hade jag däremot hastat iväg och bett Person B ta av, utan att ge direktiv vart den ska placeras så hade jag tagit på mig hela skulden själv.

Person C är inte skyldig till något överhuvudtaget.

Jag tänker att det är knappast värre att ha hästen sadlad stående i boxen än att ha den sadlad i transporten när man kör. Nej, det är inget jag ägnar mig åt, inte heller att ha hästen sadlad i boxen någon längre tid, men ibland sadlar jag min häst i boxen och går och hämtar träns, går på toa och byter skor innan jag tränsar.

Person A nämligen jag själv, någon annan kan man inte skylla på som det ser ut i trådstarten.

A va oansvarig och lämnade sadeln på.

Att sadeln gick sönder är Bs fel.
Vad hade hen på sadeln att göra, och vad brukar hen göra mer för att "hjälpa till"?

Jag skulle bli tokig på någon i stallet som "vet bättre" och ska lägga sig i hur jag gör med min häst.

Jag skulle som A inte be någon betala då det var obetänksamt att låta hästar stå kvar med sadeln. Jag hade dock som B erbjudit mig att betala en liten del eftersom denne också borde vara medveten om att C:s häst käkade på allt.

...inte rädd att lämna honom med sadeln på i ett par minuter.

Det är lite oklart hur länge A var borta, och jag utgick när jag svarade ifrån början att det var mer än några minuter och att A inte var i närheten (ridhuset). Sen verkar B inte ha tagit av sadeln ur säkerhetssynpunkt i första hand, då faller ju hela mitt argument om att B såg till hästens säkerhet när A valde att inte göra det.

Jag håller i grunden med dig, låter själv in i det längsta bli att peta på andras grejer/häst och aldrig om det inte är för hästens välbefinnande/säkerhet skull. Bättre att hålla ett öga på hästen och försöka kontakta ägaren. Ska man dock dra det till sin spets (allvarligare scenario än en sadel i boxen) så trumfar hästens välbefinnande alltid ev skador på prylar, men det är ju inte relevant här eftersom sadeln hade kunnat tas av hästen och hållas hel.
Om du bara är borta någon minut och jag upptäcker din häst i boxen med sadel på eller stående på stallplan och jag inte känner dig/hästen hade jag bara ställt mig bredvid den tills du är tillbaka. Det behövs ju inte mer än så för att ta det säkra före det osäkra sas.

Varför ska inte B betala reparationen även om det "bara" är ett skönhetsfel? Ska A ta den ekonomiska smällen av värdeminskningen när det är B som orsakat den? Resonerar du på samma vis om någon olovandes flyttar en bil och någon sedan av misstag skadar den, ska bilägaren skylla sig själv och stå för hela skadan?

Tänkte ett varv till och du har rätt, skulle nog be person B att betala, för om jag lämnat hästen är det min risk, tar ngn olovandes och sadlar av och sadeln blir skadad så får dom stå för det.

Men gick det för personerna som tråden handlar om? Ngn klarhet i hur dom löste det??:confused:

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 372
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 788
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 713
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30