Vem tycker du är ansvarig?

Jag börjar undra om det är så att de som har utbildning i säker hästhantering (tex hästskötarexamen, hippolog, ridlärare osv osv) anser att det är A som gjort fel pga henoms oaktsamma beteende att lämna sadeln på.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag börjar undra om det är så att de som har utbildning i säker hästhantering (tex hästskötarexamen, hippolog, ridlärare osv osv) anser att det är A som gjort fel pga henoms oaktsamma beteende att lämna sadeln på.
Där har du nog en poäng ;) (jag är allt av det där du nämnde)

Jag hade aldrig hängt någon annans grejor så att en häst, vilken som helst kunnat komma åt den. O hade jag gjort d av misstag hade jag stått f kostnaderna om den skadas av hästen.

Om jag lämnar hästen i gången uppbunden, nån ser d o släpper in den i boxen men glömmer låsa dörren så hästen går ut o skadar sig, e det då oxå mitt fel för att hästen i teorin kunde ha skadat sig på stallgången? Snart är d väl stallägarens fel för att hen byggt stallet över huvud taget...

Skaderisken när hästen står med sadel i box ser jag som större än om en häst står uppställd på gången (såvida den inte har full panik då). Varför en stallägare sätter upp en stallhängare så att den kan nås av en häst som står inne på box är för mig en gåta.

Om en person har parkerat sin bil vårdslöst, så har du inte rätt att sätta dig i bilen och flytta den
Om du väljer att flytta bilen och den får en buckla, då får du betala reperationen

@AliceZeta Fast en bil kommer inte lägga sig ner och riskera att fastna och ta sönder både sig själv och utrustningen på den.

Det är just därför ett fall med oaktsamhet kring häst blir svårt. Hästar är levade djur och gör inte alltid som man vill/har tänkt sig. Det är därför säkerhetstänk måste vara prioriterat.

• Gilla
Reactions: Sar
O varför skulle den fastna? Jag har iallafall släta väggar i mina boxar.

@AliceZeta Fast en bil kommer inte lägga sig ner och riskera att fastna och ta sönder både sig själv och utrustningen på den.

Det är just därför ett fall med oaktsamhet kring häst blir svårt. Hästar är levade djur och gör inte alltid som man vill/har tänkt sig. Det är därför säkerhetstänk måste vara prioriterat.

@HannaZ Den hade kunnat rulla fast mot väggen och skada sadeln, den hade kunnat fastna i ett stigläder med ett ben, sadeln hade kunna snurra runt vill eventuell rullning och både häst och sadel hade kunnat bli ordentligt skadade. Vi vet inte heller om A hade tagit tagit upp stigläderna. om gjorden var spänd osv. Dvs det finns massor av riskmoment.

Är det nåt jag har lärt mig under alla år med hästar är att de kan skada sig på en maskros om det så skulle vara något.

Annars person B självklart.. om jag lämnar min häst med sadel på ska ingen annan komma och peta på den, inte fasen lämnar jag en sadel på min häst om jag vet att hästen brukar rulla sig eller vara oaktsam på annat vis och om den gör det har jag bara mig själv att skylla, men jag kan ju inte kontrollera vad andra människor/hästar gör med mina grejor om jag är borta i 5 minuter.

Den kan rulla fast utan sadel. Det försvarar inte att B direkt orsakat skadorna på sadeln.

@HannaZ Den hade kunnat rulla fast mot väggen och skada sadeln, den hade kunnat fastna i ett stigläder med ett ben, sadeln hade kunna snurra runt vill eventuell rullning och både häst och sadel hade kunnat bli ordentligt skadade. Vi vet inte heller om A hade tagit tagit upp stigläderna. om gjorden var spänd osv. Dvs det finns massor av riskmoment.

Är det nåt jag har lärt mig under alla år med hästar är att de kan skada sig på en maskros om det så skulle vara något.

@HannaZ Självklart hae den kunnat rulla fast även utan sadel. Men nu var sadeln vad som var ganska aktuellt? Hur den hade kunnat skadas och i sin tur även skada hästen.

Min ståndpunkt är fortfarande utan tvelan att A gjorde fel, B gjorde rätt man hade lite otur i fullföljningen och hängde sadeln på fel ställe. Men det hade aldrig hänt om A skött sin häst på ett korrekt och säkerhetsmässigt vis.

Möjligtvis denna kategorin hästar som har hästägare som sopar stallgången före så dom inte ramlar på ett höstrå..

"Jag börjar undra om det är så att de som har utbildning i säker hästhantering (tex hästskötarexamen, hippolog, ridlärare osv osv) anser att det är A som gjort fel pga henoms oaktsamma beteende att lämna sadeln på."

Allvarligt, de scenarior som ni målar upp är ju helt horribla?? Tänk om hästen som bet i sadeln hade fastnat i den och knäckt hela käken? Eller kvävt sig eller något annat osannolikt..

En häst kan lägga sig ner med sadel utan att skada vare sig själv eller sadeln oxå. Jisses, nått man fått lära sig genom åren är att inte peta på andras djur i onödan. Man får anta att person A genom att ha lämnat sin häst med sadel på har någon vetskap om vad hästen går för, annars hade hen ju tagit av sadeln.

Eller hur! ¨

Någon som varit inne i en uppstallning på en tävlingsplats nyligen med hopphästar? Där står hästar med både sadel och träns och täcken utan att vara uppbundna ens.. dessutom kan dom ju försöka lägga sig ner även när dom står uppbundna eller slänga sig och bryta nacken..

@fio Vi resonerar olika även i denna fråga. Jag tycker att säkerhetsrisker ska undvikas men det betyder inte att jag sopar stallgången för att hästen inte ska snubbla på ett höstrå och dö.

Och jo, jag tror det har med utbildning att göra eftersom man då präntas in i säker hästhantering. Vissa saker tycker jag är jättetramsiga, men jag förstår varför det lärs ut som det gör.

Om bilen är felparkerade riskerar den att bli påkörd av en stor grävskopa. Det är ägarens ansvar.

Om du flyttar bilen och den blir påkörd av en traktor, är det ditt ansvar.

Om djuret inte far illa har man ingen rätt att ingripa.
Det är inte tillåtet att slå sönder bilrutor bara för att det sitter en hund i bilen, om hunden inte far illa. (Om klimatet är svalt och skönt i bilen.)

Det är inte tillåtet att "rätta till" något som inte har inträffat.
Hur skulle det se ut om alla skulle ingripa utifall något händer?

Det är väl jättebra att man har ett säkerhetstänk, men nu blev det ju inte så bra i detta fallet där man orsakade att en sadel blev förstörd för att man inte tänkte längre än näsan räckte.

Möjligtvis denna kategorin hästar som har hästägare som sopar stallgången före så dom inte ramlar på ett höstrå..

"Jag börjar undra om det är så att de som har utbildning i säker hästhantering (tex hästskötarexamen, hippolog, ridlärare osv osv) anser att det är A som gjort fel pga henoms oaktsamma beteende att lämna sadeln på."

Allvarligt, de scenarior som ni målar upp är ju helt horribla?? Tänk om hästen som bet i sadeln hade fastnat i den och knäckt hela käken? Eller kvävt sig eller något annat osannolikt..

En häst kan lägga sig ner med sadel utan att skada vare sig själv eller sadeln oxå. Jisses, nått man fått lära sig genom åren är att inte peta på andras djur i onödan. Man får anta att person A genom att ha lämnat sin häst med sadel på har någon vetskap om vad hästen går för, annars hade hen ju tagit av sadeln.
Precis tänk om bäverhästen hade satt sadelbitarna i halsen och varit tvungen att opereras.....!
Vems fel är det DÅ.!?

Tror vi samtliga kan vara överens här om att ansvarsfrågan är mycket subjektiv och att ingen kommer övertyga någon på "andra sidan" om att just deras sätt att se det på är rätt:).

Det är väl jättebra att man har ett säkerhetstänk, men nu blev det ju inte så bra i detta fallet där man orsakade att en sadel blev förstörd för att man inte tänkte längre än näsan räckte.

Det håller jag absolut med om. Slutresultatet i detta fallet blev olyckligt oavsett vems felet var.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 372
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 788
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 713
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar