Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där har du nog en poäng (jag är allt av det där du nämnde)Jag börjar undra om det är så att de som har utbildning i säker hästhantering (tex hästskötarexamen, hippolog, ridlärare osv osv) anser att det är A som gjort fel pga henoms oaktsamma beteende att lämna sadeln på.
Jag hade aldrig hängt någon annans grejor så att en häst, vilken som helst kunnat komma åt den. O hade jag gjort d av misstag hade jag stått f kostnaderna om den skadas av hästen.
Om jag lämnar hästen i gången uppbunden, nån ser d o släpper in den i boxen men glömmer låsa dörren så hästen går ut o skadar sig, e det då oxå mitt fel för att hästen i teorin kunde ha skadat sig på stallgången? Snart är d väl stallägarens fel för att hen byggt stallet över huvud taget...
Om en person har parkerat sin bil vårdslöst, så har du inte rätt att sätta dig i bilen och flytta denJag börjar undra om det är så att de som har utbildning i säker hästhantering (tex hästskötarexamen, hippolog, ridlärare osv osv) anser att det är A som gjort fel pga henoms oaktsamma beteende att lämna sadeln på.
@AliceZeta Fast en bil kommer inte lägga sig ner och riskera att fastna och ta sönder både sig själv och utrustningen på den.
Det är just därför ett fall med oaktsamhet kring häst blir svårt. Hästar är levade djur och gör inte alltid som man vill/har tänkt sig. Det är därför säkerhetstänk måste vara prioriterat.
@AliceZeta Fast en bil kommer inte lägga sig ner och riskera att fastna och ta sönder både sig själv och utrustningen på den.
Det är just därför ett fall med oaktsamhet kring häst blir svårt. Hästar är levade djur och gör inte alltid som man vill/har tänkt sig. Det är därför säkerhetstänk måste vara prioriterat.
Det är därför jag skrev att det inte förvånar mig om det finns person D och/eller E också inblandat. Oavsett känns händelseförloppet inom 5 minuter ytterst tveksamt för min del
@HannaZ Den hade kunnat rulla fast mot väggen och skada sadeln, den hade kunnat fastna i ett stigläder med ett ben, sadeln hade kunna snurra runt vill eventuell rullning och både häst och sadel hade kunnat bli ordentligt skadade. Vi vet inte heller om A hade tagit tagit upp stigläderna. om gjorden var spänd osv. Dvs det finns massor av riskmoment.
Är det nåt jag har lärt mig under alla år med hästar är att de kan skada sig på en maskros om det så skulle vara något.
Är det nåt jag har lärt mig under alla år med hästar är att de kan skada sig på en maskros om det så skulle vara något.
O varför skulle den fastna? Jag har iallafall släta väggar i mina boxar.
Om bilen är felparkerade riskerar den att bli påkörd av en stor grävskopa. Det är ägarens ansvar.@AliceZeta Fast en bil kommer inte lägga sig ner och riskera att fastna och ta sönder både sig själv och utrustningen på den.
Precis tänk om bäverhästen hade satt sadelbitarna i halsen och varit tvungen att opereras.....!Möjligtvis denna kategorin hästar som har hästägare som sopar stallgången före så dom inte ramlar på ett höstrå..
"Jag börjar undra om det är så att de som har utbildning i säker hästhantering (tex hästskötarexamen, hippolog, ridlärare osv osv) anser att det är A som gjort fel pga henoms oaktsamma beteende att lämna sadeln på."
Allvarligt, de scenarior som ni målar upp är ju helt horribla?? Tänk om hästen som bet i sadeln hade fastnat i den och knäckt hela käken? Eller kvävt sig eller något annat osannolikt..
En häst kan lägga sig ner med sadel utan att skada vare sig själv eller sadeln oxå. Jisses, nått man fått lära sig genom åren är att inte peta på andras djur i onödan. Man får anta att person A genom att ha lämnat sin häst med sadel på har någon vetskap om vad hästen går för, annars hade hen ju tagit av sadeln.
Det är väl jättebra att man har ett säkerhetstänk, men nu blev det ju inte så bra i detta fallet där man orsakade att en sadel blev förstörd för att man inte tänkte längre än näsan räckte.