Vem tycker du är ansvarig?

Precis tänk om bäverhästen hade satt sadelbitarna i halsen och varit tvungen att opereras.....!
Vems fel är det DÅ.!?

Eller när person B gick in och skulle ta av hästen sadeln så får hästen panik och kastar sig och mosar person B i huvudet med sina framhovar, vems fel är det DÅ??
Tog person B på sig hjälm innan hen gick in i boxen? Får man inte lära sig det på "säker hästhanteringskurs".

@Sar

Fast B behövde inte agera.

Och att man inte alltid kollar så att hästar inte kan nå saker man hänger(om det inte är ens egna och man medvetet gamblar) är ju jättemärkligt!

Jag kan också tycka att då man kommer in i stallet och ser att en häst står och gnager på en sadel så kanske det inte alltid är det mest begåvade att ryta till.
Väldigt många hästar kommer då rycka till/flaxa till och kan då riskera dra ner sadeln.
Att lite mildare påkalla uppmärksamhet alt helst snabbt komma fram dit tror ju jag mer på.
Men av erfarenhet så vet jag att de flesta kommer hojta till, få flaxreaktionen och saken åka i backen.

I stall får man alltid räkna med att folk kommer göra "fel" och därför själv safe:a in absurdum själv om man inte vill riskera att hamna i konflikt.
Man får inte ge utrymme till missförstånd.

I mitt fall vet alla i mitt stall att jag vill få träna min häst som jag vill. De vet också att jag tar ansvar för det.
Min häst är tränad att sitta fast i diverse ting och skulle inte få panik om han nu skulle fastna. Däremot litar jag inte riktigt på att han inte skulle vilja rulla i ströad box när han kommer in svettig. Alltså har valt att inte lämna honom mer än att jag ser honom och kan säga till om han börjar visa att han tänker rulla.

Min förra hade jag absolut kunnat lämna sadlad en stund. Han var van att lämnas lös och stod om jag hade sagt det. Även han var tränad att inte panika då han satt fast på olika vis.

Men iom att jag vet att andra skulle kunna oja sig i kollektiv hade jag nog sadlat av om jag inte specifikt sagt vad jag hade för plan.

Mina hästar är liksom vana att reda sig i olika miljöer, med diverse prylar runt omkring sig och akta dem och sig själva.

För mig är inte säker hästhantering bara att eliminera risker. En av de jag delat stall med som hade absolut farligaste hästhanteringen jag varit med om på länge var en som var synnerligen utbildad i "säker hästhantering" a la ridskola. Man undervisade också på en sådan sedan en massa år.
Men då innebar det bara att eliminera saker hästen kunde skada sig på, undvika vissa situationer och ta på sig så mycket skydd som gick. Inte att fostra hästen till lydnad, förmåga att klara sig och att ha förmågan till lugn mentalt. Gissa vem som skadade sig mest av oss två? Trots att jag jobbar med problemlösningar, konvalecenter och gjorde mycket som den personen aldrig skulle se som säkert. Gissa vems hästar som var hela?
Iom att jag tar upp det tror jag man kan förstå att det var mina som inte skadade sig och jag som inte gjorde det.

Men iom att man i kollektiv alltid kommer få dela stall med olika typer får man se till att ingen kan göra sånt man tycker blir fel.

Jag börjar undra om det är så att de som har utbildning i säker hästhantering (tex hästskötarexamen, hippolog, ridlärare osv osv) anser att det är A som gjort fel pga henoms oaktsamma beteende att lämna sadeln på.

Jag har ingen utbildning, men har jobbat som hästskötare med en del hysteriskt dyra hästar. Jag vet ju att jag kan lämna en sadel på och att antagligen händer inget, men tanken att göra det skulle inte ens falla mig in när jag väl befinner mig i situationen. Att lämna sadeln på i någon minut när man hämtar/lämnar tränset eller något tycker jag är okej ändå.
Om A var inte var borta mer än någon minut och B tog av sadeln "bara för att vara snäll" så är det ju ett annat scenario än vad jag förstod ifrån början (att A var borta en längre tid och B tog av sadeln av säkerhetsskäl).

Svårt,
Varför lämnade a sadel på, blev det så bråttom på akut hjälp när någon ropade att man inte hinner ta av sadeln?

Varför hänger det en sadelhängare så till att hästar kommer åt sadeln om man hänger en sadel där?

Varför går det att öppna luckan till bäver hästen om den alltid ska vara stängd?

Själv hade jag blivit glad om någon tagit av sadeln om dom sätt någon av mina hästar med sadeln på och lös för om det hänt så är jag borta på något på liv eller död eller liknande och vet inte hur länge jag är borta.

Själv tycker jag det är en skrämmande inställning några har.

Lämnar folk och hästar utan att bry sig om någon annans häst har en mycket lös sko? (Risk att trampa in någon kappa).

Någon annans häst har täcket åkt riktigt snätt på eller gjort sönder täcket? (Risk att fastna).

Själv vill jag ha såna runt mej som bryr sig och inte bara tänker "inte min häst så jag bryr mej inte"

Själv tycker jag det är en skrämmande inställning några har.

Lämnar folk och hästar utan att bry sig om någon annans häst har en mycket lös sko? (Risk att trampa in någon kappa).

Någon annans häst har täcket åkt riktigt snätt på eller gjort sönder täcket? (Risk att fastna).

Själv vill jag ha såna runt mej som bryr sig och inte bara tänker "inte min häst så jag bryr mej inte"

Jag tror inte någon medvetet satt en doja så lös eller medvetet satt ett täcke på sniskan.
Däremot kan man uppenbarligen välja att lämna hästen sadlad.

Så det jag skiljer på är när ägaren medvetet gör något som är lagligt undviker jag att lägga mig i.
Det finns så enormt mycket som jag ser som jag förstår är farligt. Men som de flesta inte ens fattar är farligt och därför gör dagligdags. Man kan liksom inte lägga sig i allt man ser. Folk som inte bett om det blir sällan glada om man lägger sig i deras medvetna val.
Speciellt om det sker ofta. Vilket det skulle få göra i ett kollektiv med vanliga hobbyryttare om man skulle bry sig i allt.

Däremot att täcket åkt eller en doja lossnat är något som man oftast inte medvetet gjort som val och därmed uppskattar att folk lägger sig i.
Det är något de flesta kan enas om inte är gynnsamt.

Men jag skulle absolut kontakta ägare innan jag rycker dojor om det inte är en häst jag jobbar med och därmed redan har fått ok till att göra vad jag tror är bäst.

Allmän reflektion.

OM jag (hade fått hjärnblödning och tokspatt och därför) sett det som min uppgift att sadla av hästen (why?) hade jag S J Ä L V K L A R T hängt in sadeln på dess plats. Ska det göras, ska det göras ordentligt. Eller inte alls.

Själv hade jag inte riskerat att åka på en sur kostnad för förstörd sadel genom att jag hängt sadeln så den blev förstörd. Av gnagande häst, förbipasserande häst, annan häst, människa eller djur.

Om en person har parkerat sin bil vårdslöst, så har du inte rätt att sätta dig i bilen och flytta den
Om du väljer att flytta bilen och den får en buckla, då får du betala reperationen
Jag är övertygad om att bilen inte känner obehag av felparkeringen. Står bilen faltigt för andra så ringer man polisen.

Om hästen känner obehag av att ha sadeln på sig i boxen, kanske det är dags att byta sadel?

Det handlar om att det är bekvämare utan än att det gör ont eller inte passar. Det framgår inte om sadelgjorden var spänd men det är direkt elakt att lämna hästen med spänd gjord och blir itne bättre om den fodras.

Det handlar om att det är bekvämare utan än att det gör ont eller inte passar. Det framgår inte om sadelgjorden var spänd men det är direkt elakt att lämna hästen med spänd gjord och blir itne bättre om den fodras.

Fodras? Börjar det inte gå lite till överdrift här nu? Varför inte dra till med lämnas över natten eller bli utsläppt i hagen på morgonen? Fortfarande med sadel på.....

Vem fasen fodrar en häst som står med sadel på?

Fodras? Börjar det inte gå lite till överdrift här nu? Varför inte dra till med lämnas över natten eller bli utsläppt i hagen på morgonen? Fortfarande med sadel på.....

Vem fasen fodrar en häst som står med sadel på?

Scenario:
Person A (Jag-är-väldigt-noga-med-mina-saker) har varit ute på ridtur. Ställer in sin häst i boxen när någon ropar på henne. Hon tar enbart av hästen tränset och går iväg. Hon blir bort längre än vad hon tänkt. Vid fodring går person B förbi (vänliga-veckan-fixar-allt-åt-alla) Person B tycker det är onödigt att Brunte ska stå sadlad när den ska äta. Person B sadlar av Brunte och hänger sadeln i stallgången på en uppvikbar sadelhängare.
Just denna sadelhängare är utanför person C:s box, person C:s häst äter allt som inte fastskruvat och det är en oskriven regel att denna hästs boxlucka inte får vara öppen. Just idag var den trots allt öppen, ingen vet vem som öppnade den.
Hästen som C äger får tag i sadeln, sätter ett rejält bitmärke i den, som även resulterar i att sadeln åker av från sadelhängaren slår i backen och bakvalvet skadas.
Vem tycker du ska betala lagningen?

Det är liksom grundförutsätttningarna, citatet är första halvan av trådstarten och följdaktingen så förespråkar många här att det är okej inklusive du. Hästen har rimligen stått med sadel minst någon minut före fordringen och troligen en god stund till medan "gnagaren äter upp" . Få hästar gnagar på saker när de äter.

Nej, jag hade ställt maten utanför boxen.
Sadel på, fodra resten av stallet men inte hästen med sadel och lämna den så? Låter mest som man vill ha trubbel ärligt talat, nu tar nog många hästar det lugnt men vissa skulle försöka riva boxen i den situationen. Det är varken hästvänligt eller något vidare säkerhetstänk.

Jag har ingen utbildning, men har jobbat som hästskötare med en del hysteriskt dyra hästar. Jag vet ju att jag kan lämna en sadel på och att antagligen händer inget, men tanken att göra det skulle inte ens falla mig in när jag väl befinner mig i situationen. Att lämna sadeln på i någon minut när man hämtar/lämnar tränset eller något tycker jag är okej ändå.
Om A var inte var borta mer än någon minut och B tog av sadeln "bara för att vara snäll" så är det ju ett annat scenario än vad jag förstod ifrån början (att A var borta en längre tid och B tog av sadeln av säkerhetsskäl).

Jag har också jobbat med "hysteriskt dyra" tävlingshästar och på ridskola med över 30 lektionshästar och på bägge ställena har hästarna sadlats och dom flesta även tränsats i god tid innan dom skulle ridas.

Enda skillnaden har varit att tävlingshästarna har fått täcke på sej över sadeln och stått lösa i box, medans lektionshästarna har börjat sadlats ca 1 timme före första lektionen och stått med grimma över tränset uppbundna i spiltor.

Jag kan inte ens komma ihåg att det varit någon incident ens med dom som hade martingal.

Och då fanns det både ston, hingstar och valacker blandade i boxar och spiltor bredvid varandra.

Allt handlar om utbildning och uppfostran av hästarna.

I det stall jag står nu är det endast dom med den mest ouppfostrade hästen som sadlar och tränsar precis innan dom går ut som råkar ut för skador på både häst och folk.
Vi andra som sadlar våra hästar i lugn och ro och har dom lösa i boxarna har ännu inte råkat ut för något trots över 10 år på detta sätt...

Nej jag fodrar inte hästar med sadlar på. Dröjer människan så ringer jag upp och frågar vad som händer, svårare än så är det inte. Alternativt så ringer jag upp och säger att person A får fodra eftersom hon uppenbarligen inte är klar med sin häst.

Nej jag fodrar inte hästar med sadlar på. Dröjer människan så ringer jag upp och frågar vad som händer, svårare än så är det inte. Alternativt så ringer jag upp och säger att person A får fodra eftersom hon uppenbarligen inte är klar med sin häst.

Ja du prioriterar tydligen egna och ägarens tår över hästens välbefinnande. Det ska mycket till för att en häst ska må bättre utan mat och med sadel i boxen än tvärt om. Vi har dessutom givna förutsättningar här, hästarna fodrades verkligen, B kontaktade inte ägaren, ägaren var troligen borta en god stund. Någon satte upp en sadelhängare så hästar kunde komma åt och någon lämnade en lucka som ska vara stängd öppen. Alternativet att ställa maten utanför boxen och ringa finns liksom inte och hästen sadlades av med motiveringen att det far fodring.

Är det B som agerar av omtänksamhet eller A som verkar strunta i sin häst och prioriterar att vara i ridhuset som gjort fel?

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 372
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 788
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 713
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30