@Sar
Fast B behövde inte agera.
Och att man inte alltid kollar så att hästar inte kan nå saker man hänger(om det inte är ens egna och man medvetet gamblar) är ju jättemärkligt!
Jag kan också tycka att då man kommer in i stallet och ser att en häst står och gnager på en sadel så kanske det inte alltid är det mest begåvade att ryta till.
Väldigt många hästar kommer då rycka till/flaxa till och kan då riskera dra ner sadeln.
Att lite mildare påkalla uppmärksamhet alt helst snabbt komma fram dit tror ju jag mer på.
Men av erfarenhet så vet jag att de flesta kommer hojta till, få flaxreaktionen och saken åka i backen.
I stall får man alltid räkna med att folk kommer göra "fel" och därför själv safe:a in absurdum själv om man inte vill riskera att hamna i konflikt.
Man får inte ge utrymme till missförstånd.
I mitt fall vet alla i mitt stall att jag vill få träna min häst som jag vill. De vet också att jag tar ansvar för det.
Min häst är tränad att sitta fast i diverse ting och skulle inte få panik om han nu skulle fastna. Däremot litar jag inte riktigt på att han inte skulle vilja rulla i ströad box när han kommer in svettig. Alltså har valt att inte lämna honom mer än att jag ser honom och kan säga till om han börjar visa att han tänker rulla.
Min förra hade jag absolut kunnat lämna sadlad en stund. Han var van att lämnas lös och stod om jag hade sagt det. Även han var tränad att inte panika då han satt fast på olika vis.
Men iom att jag vet att andra skulle kunna oja sig i kollektiv hade jag nog sadlat av om jag inte specifikt sagt vad jag hade för plan.
Mina hästar är liksom vana att reda sig i olika miljöer, med diverse prylar runt omkring sig och akta dem och sig själva.
För mig är inte säker hästhantering bara att eliminera risker. En av de jag delat stall med som hade absolut farligaste hästhanteringen jag varit med om på länge var en som var synnerligen utbildad i "säker hästhantering" a la ridskola. Man undervisade också på en sådan sedan en massa år.
Men då innebar det bara att eliminera saker hästen kunde skada sig på, undvika vissa situationer och ta på sig så mycket skydd som gick. Inte att fostra hästen till lydnad, förmåga att klara sig och att ha förmågan till lugn mentalt. Gissa vem som skadade sig mest av oss två? Trots att jag jobbar med problemlösningar, konvalecenter och gjorde mycket som den personen aldrig skulle se som säkert. Gissa vems hästar som var hela?
Iom att jag tar upp det tror jag man kan förstå att det var mina som inte skadade sig och jag som inte gjorde det.
Men iom att man i kollektiv alltid kommer få dela stall med olika typer får man se till att ingen kan göra sånt man tycker blir fel.