Vem tycker du är ansvarig?

Hej Katija tycker väldigt tråkigt historia god hjärtat personer råkar ofta mer illa ut än dumma
person B vill vara god hjärtat men allt bli pankaka
komunication är viktig kanske kan ringa frågat person A först bättre att inte lägga sig i saker det kan bli sämre

Det tror inte jag att A hade varit? Varför skulle A ha varit sur på det, när det var A som lämnade sadeln på?

Som jag ser det kan alla göra misstag. A gjorde ett misstag som lämnade hästen lös i boxen med sadel på. Hade hästen stått uppbunden i stallgången hade det varit en annan sak. Nu var B snäll och rättade till As misstag vilket jag tycker att hon ska vara tacksam för.

Själv hade jag blivit riktigt besviken/arg om jag gjort ett misstag kring min hästs välbefinnande och en annan person sett detta och inte åtgärdat i rädsla för att göra fel/inte röra andras grejer. I såna stall vill jag själv inte stå. Man måste få våga hjälpa till i såna här fall.

Som jag ser det kan alla göra misstag. A gjorde ett misstag som lämnade hästen lös i boxen med sadel på. Hade hästen stått uppbunden i stallgången hade det varit en annan sak. Nu var B snäll och rättade till As misstag vilket jag tycker att hon ska vara tacksam för.

Själv hade jag blivit riktigt besviken/arg om jag gjort ett misstag kring min hästs välbefinnande och en annan person sett detta och inte åtgärdat i rädsla för att göra fel/inte röra andras grejer. I såna stall vill jag själv inte stå. Man måste få våga hjälpa till i såna här fall.

Jag tänker precis likadant och trodde det var en sådan fundamental självklarhet att inte lämna hästen lös med grejer på att jag förvånas mest av den anledningen att det tydligen är normalt och inget någon ska lägga sig i.

B får slanta upp. Man hänger väl aldrig någon annans grejor så att en häst kan nå dem. E huvudet dumt får kroppen/plånboken lida. Kan drulleförsäkringen i B's hemförsäkring täcka kanske?

Hej Katija tycker väldigt tråkigt historia god hjärtat personer råkar ofta mer illa ut än dumma
person B vill vara god hjärtat men allt bli pankaka
komunication är viktig kanske kan ringa frågat person A först bättre att inte lägga sig i saker det kan bli sämre

Du menar att godhjärtade personer är mer korkade? För inget hindrade ju B att hänga sadeln utom räckhåll för någon häst.
Att man gjort ngt i välmening gör det inte ok att orsaka skador på andras grejor.

Fast det behöver ju inte ens vara ett misstag. Jag lämnar hästen sadlad i boxen och går och hämtar träns, spö, hästgodis etc. Det är en kalkyrerad risk jag tar, inget nån annan behöver lägga sig i.

Jag skulle som A inte be någon betala då det var obetänksamt att låta hästar stå kvar med sadeln. Jag hade dock som B erbjudit mig att betala en liten del eftersom denne också borde vara medveten om att C:s häst käkade på allt.

Tycker du ja. Varför är det obetänksamt nödvändigtvis? Folk transporterar sina hästar, lämnar dem sadlade i boxen osv, fullt medvetna om vad de gör.

Kan bara tillägga att det är ingen som är direkt arg på någon i just detta fallet, även om jag själv varit A hade varit galen på B.
Men B är väldigt olycklig i dagsläget, just när hon är en sån där "hjälper-så-gärna-säg-bara-till" och alla vet det.
Tycker ändå att det är en intressant diskussion som mycket väl skulle kunna uppstå i vilket stall som helst med mer aggressiv utgång om man får säga så.
Eller bara om person C:s häst inte varit en gnagare av rang, utan bara lyckats få ner sadeln, hade läget varit annorlunda?

Nej läget hade varit samma. Man hänger inte andras grejor så att en häst kan nå dem, eller nån råkar välta ner dem genom att ex öppna en dörr från andra hållet osv. Och orsakar man skador så ersätter man dem, inte bara genom att vara ångerfull.

Jag tycker att det är helt person A som bär skulden. Det kan omöjligt ha varit så bråttom att hen inte hann ta av sadeln. Det går på några sekunder bara ju. Att kräva B på pengar är bara sniket och pinsamt. Man står själv för sina egna misstag.

Men det är ju inte A,s misstag som orsakat skadan. Som sagt, jag lämnar hästen sadlad i boxen och detär då inte av misstag. Det handlar ju inte om en nödsituation där det är kaos med hästar som sitter fast i elstängslet och man bara får av utrustningen och lägger ifrån sig den. B har ju helt enkelt inte tänkt efter när hen hängt av sadeln.

Ja och det är nog så lagen ser på det också. B har genom sitt agerande orsakat skadorna på sadeln, när man hänger den inom räckhåll för en häst har man inte varit aktsam.

Själv tycker jag B, som på eget initiativ riskerat sadeln.

Hade hästen rullat sönder sadeln hade ju A fått skylla sig själv. Jag har lämnat lugna hästar sadlade några minuter i boxen, och hade någon gått och fingrat av sadeln hade jag hudflängt vederbörande.

Om JAG vill ta en risk att ha sadeln på, då får B i stå fall stå sitt kast om B vill riskera att ta av och stå för andra ev. skador. Jag anser att B solklart varit vårdslös som hängt en dyrbara sadel utanför en erkänd gnagare, med öppen lucka.

Men det är ju inte A,s misstag som orsakat skadan. Som sagt, jag lämnar hästen sadlad i boxen och detär då inte av misstag. Det handlar ju inte om en nödsituation där det är kaos med hästar som sitter fast i elstängslet och man bara får av utrustningen och lägger ifrån sig den. B har ju helt enkelt inte tänkt efter när hen hängt av sadeln.
Det är skillnad på hur man är lärd. Jag skulle aldrig lämna hästen sadlad och lös. I stallgången eller möjligtvis i transporten (vid resa på <10 min) men aldrig i box om hästen inte är uppbunden förstås. Ser man det på det sättet så är skulden annorlunda.

Tycker du ja. Varför är det obetänksamt nödvändigtvis? Folk transporterar sina hästar, lämnar dem sadlade i boxen osv, fullt medvetna om vad de gör.

Tycker jag ja. Var det inte det som var meningen? Att säga vad man tyckte! Varför det är obetänksamt att lämna en häst sadlad i boxen utan uppsikt.. ja det kan man fråga sig..

Personligen så anser jag att det är A:s agerande som sätter igång hela skadekedjan. Hade hon inte lämnat sadeln på hästen hade B aldrig behövt agera. Och jag tycker att alla i stallet har ett ansvar för att ingripa om det finns risk för skada på hästen (precis som att man har ett "vuxenansvar" i lekparken om ett barn riskerar att skada sig allvarligt och föräldern inte är i närheten).
Sadeln placerades på en för sadlar avsedd hängare, att den är nu är så klantigt placerad att en häst kan nå den är ett feltänk av stallägaren. Vårdslösheten slår bara in om B varit medveten om att hästen kan nå sadeln och har en tendens att bita på grejer.

Hur det nu rent formellt ser ut med vem som är vållande så misstänker jag att det är B. Men moraliskt känns det helkass. Hade jag varit A hade jag bitit i det sura äpplet och själv betalat skadorna på sadeln (jag hade också kollat möjligheten till att få ut på ev. försäkring). Jag hade också sett till att sadelhängaren försvann pronto.

Jag hade aldrig hängt någon annans grejor så att en häst, vilken som helst kunnat komma åt den. O hade jag gjort d av misstag hade jag stått f kostnaderna om den skadas av hästen.

Om jag lämnar hästen i gången uppbunden, nån ser d o släpper in den i boxen men glömmer låsa dörren så hästen går ut o skadar sig, e det då oxå mitt fel för att hästen i teorin kunde ha skadat sig på stallgången? Snart är d väl stallägarens fel för att hen byggt stallet över huvud taget...

Personligen så anser jag att det är A:s agerande som sätter igång hela skadekedjan. Hade hon inte lämnat sadeln på hästen hade B aldrig behövt agera. Och jag tycker att alla i stallet har ett ansvar för att ingripa om det finns risk för skada på hästen (precis som att man har ett "vuxenansvar" i lekparken om ett barn riskerar att skada sig allvarligt och föräldern inte är i närheten).
Sadeln placerades på en för sadlar avsedd hängare, att den är nu är så klantigt placerad att en häst kan nå den är ett feltänk av stallägaren. Vårdslösheten slår bara in om B varit medveten om att hästen kan nå sadeln och har en tendens att bita på grejer.

Hur det nu rent formellt ser ut med vem som är vållande så misstänker jag att det är B. Men moraliskt känns det helkass. Hade jag varit A hade jag bitit i det sura äpplet och själv betalat skadorna på sadeln (jag hade också kollat möjligheten till att få ut på ev. försäkring). Jag hade också sett till att sadelhängaren försvann pronto.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 372
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 788
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 713
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar