Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du var A och B hade låtit det vara helt och hållet. Hade du då blivit sur på B om hästen rullat sönder sadeln?
Naturligtvis inte, om min häst tar sönder mina grejor så är det inget med det. Då finns B liksom inte på kartan.
Det tror inte jag att A hade varit? Varför skulle A ha varit sur på det, när det var A som lämnade sadeln på?
Som jag ser det kan alla göra misstag. A gjorde ett misstag som lämnade hästen lös i boxen med sadel på. Hade hästen stått uppbunden i stallgången hade det varit en annan sak. Nu var B snäll och rättade till As misstag vilket jag tycker att hon ska vara tacksam för.
Själv hade jag blivit riktigt besviken/arg om jag gjort ett misstag kring min hästs välbefinnande och en annan person sett detta och inte åtgärdat i rädsla för att göra fel/inte röra andras grejer. I såna stall vill jag själv inte stå. Man måste få våga hjälpa till i såna här fall.
Jag tänker precis likadant och trodde det var en sådan fundamental självklarhet att inte lämna hästen lös med grejer på att jag förvånas mest av den anledningen att det tydligen är normalt och inget någon ska lägga sig i.
Hej Katija tycker väldigt tråkigt historia god hjärtat personer råkar ofta mer illa ut än dumma
person B vill vara god hjärtat men allt bli pankaka
komunication är viktig kanske kan ringa frågat person A först bättre att inte lägga sig i saker det kan bli sämre
Om du var A och B hade låtit det vara helt och hållet. Hade du då blivit sur på B om hästen rullat sönder sadeln?
Som jag ser det kan alla göra misstag. A gjorde ett misstag som lämnade hästen lös i boxen med sadel på. Hade hästen stått uppbunden i stallgången hade det varit en annan sak. Nu var B snäll och rättade till As misstag vilket jag tycker att hon ska vara tacksam för.
Själv hade jag blivit riktigt besviken/arg om jag gjort ett misstag kring min hästs välbefinnande och en annan person sett detta och inte åtgärdat i rädsla för att göra fel/inte röra andras grejer. I såna stall vill jag själv inte stå. Man måste få våga hjälpa till i såna här fall.
Jag skulle som A inte be någon betala då det var obetänksamt att låta hästar stå kvar med sadeln. Jag hade dock som B erbjudit mig att betala en liten del eftersom denne också borde vara medveten om att C:s häst käkade på allt.
Kan bara tillägga att det är ingen som är direkt arg på någon i just detta fallet, även om jag själv varit A hade varit galen på B.
Men B är väldigt olycklig i dagsläget, just när hon är en sån där "hjälper-så-gärna-säg-bara-till" och alla vet det.
Tycker ändå att det är en intressant diskussion som mycket väl skulle kunna uppstå i vilket stall som helst med mer aggressiv utgång om man får säga så.
Eller bara om person C:s häst inte varit en gnagare av rang, utan bara lyckats få ner sadeln, hade läget varit annorlunda?
Jag tycker att det är helt person A som bär skulden. Det kan omöjligt ha varit så bråttom att hen inte hann ta av sadeln. Det går på några sekunder bara ju. Att kräva B på pengar är bara sniket och pinsamt. Man står själv för sina egna misstag.
Själv tycker jag B, som på eget initiativ riskerat sadeln.
Hade hästen rullat sönder sadeln hade ju A fått skylla sig själv. Jag har lämnat lugna hästar sadlade några minuter i boxen, och hade någon gått och fingrat av sadeln hade jag hudflängt vederbörande.
Om JAG vill ta en risk att ha sadeln på, då får B i stå fall stå sitt kast om B vill riskera att ta av och stå för andra ev. skador. Jag anser att B solklart varit vårdslös som hängt en dyrbara sadel utanför en erkänd gnagare, med öppen lucka.
Det är skillnad på hur man är lärd. Jag skulle aldrig lämna hästen sadlad och lös. I stallgången eller möjligtvis i transporten (vid resa på <10 min) men aldrig i box om hästen inte är uppbunden förstås. Ser man det på det sättet så är skulden annorlunda.Men det är ju inte A,s misstag som orsakat skadan. Som sagt, jag lämnar hästen sadlad i boxen och detär då inte av misstag. Det handlar ju inte om en nödsituation där det är kaos med hästar som sitter fast i elstängslet och man bara får av utrustningen och lägger ifrån sig den. B har ju helt enkelt inte tänkt efter när hen hängt av sadeln.
Nej för JAG hade varit den som orsakat skadan, jag hade fått stå mitt kast.
Tycker du ja. Varför är det obetänksamt nödvändigtvis? Folk transporterar sina hästar, lämnar dem sadlade i boxen osv, fullt medvetna om vad de gör.
Personligen så anser jag att det är A:s agerande som sätter igång hela skadekedjan. Hade hon inte lämnat sadeln på hästen hade B aldrig behövt agera. Och jag tycker att alla i stallet har ett ansvar för att ingripa om det finns risk för skada på hästen (precis som att man har ett "vuxenansvar" i lekparken om ett barn riskerar att skada sig allvarligt och föräldern inte är i närheten).
Sadeln placerades på en för sadlar avsedd hängare, att den är nu är så klantigt placerad att en häst kan nå den är ett feltänk av stallägaren. Vårdslösheten slår bara in om B varit medveten om att hästen kan nå sadeln och har en tendens att bita på grejer.
Hur det nu rent formellt ser ut med vem som är vållande så misstänker jag att det är B. Men moraliskt känns det helkass. Hade jag varit A hade jag bitit i det sura äpplet och själv betalat skadorna på sadeln (jag hade också kollat möjligheten till att få ut på ev. försäkring). Jag hade också sett till att sadelhängaren försvann pronto.