Vem tycker du är ansvarig?

Är det helt hundra att bara bakvalvets yttre skadades på sadeln (min tanke: risken för att mer än bara läder gick sönder..och då är det inte säkert att det "bara är att laga"..) ? Oh well, OT, det var bara en tanke. Don't mind that.

Jag anser spontant att det var klantigt av A att lämna sadeln på hästen i boxen. (Jag har själv gjort det några gånger i livet, med egna sadlar, men sedan red jag en period ett ungsto som 99 gånger av 100 lade sig ner och rullade efter ridtur - då lärde jag mig att sadla av illa kvickt ;) .) Samtidigt är det inte så att A:s häst lade sig ner och rullat sönder sadeln - då hade det varit solklart.
Nej, jag sällar mig till skaran som hade begärt ersättning av B. De som rör sig i stallet vet om att C:s häst gnager och är på saker (som jag tolkar det), vilket i sig är en orsak till att inte hänga upp saker (i synnerhet inte andras saker) så att hästen lätt kommer åt dem. Det är vårdslöst. Utöver det hade jag blivit irriterad på B:s förfarande i övrigt - det är en sak att sadla av hästen om hästen står sadlad kvar när hästägaren åkt hem (ja, jag har varit med om det. Och en ponny som glömdes kvar i stallgången...), om hästägaren just ridit och är kvar anser jag att man ger sjutton i att lägga sig i utan att fråga på det sättet. Det var en vänlig gest, men..nej tack.
Jag förstår öht inte varför C skulle vara skyldig på något sätt. Ja, hens häst hade sönder sadeln - men sadeln hängdes upp intill hästens box så att denne uppenbarligen lätt om åt att riva med sadeln. C var inte närvarande, ingen har en susning om det var C eller någon annan som öppnade/inte stängde boxgallret och sadeln borde öht inte ha hängt på den hängaren. Jag anser inte att hästägaren automatiskt går fri från ansvar, men hade jag varit C hade jag bara beklagat händelsen. Om någon hänger sin sadeln på staketet till min hästs hage och min häst river ner den, skulle jag inte heller betala - det är en risk som den som hängde upp sadeln valt att ta och inte mitt problem, sadeln har inte på ett staket att göra egentligen. För att ta ett exempel.
Sedan hade jag som hyresgäst ifrågasatt varför sadelhängarna hänger så att de är åtkomliga för hästarna, men det är kanske en annan femma - det är ju trots allt frivilligt att använda dem.

Hade jag varit A hade jag först skämts oerhört för att jag lämnat hästen i boxen med sadeln på. Det är absolut ingen förmildrande omständighet att "det drog ut på tiden".
Jag hade absolut inte förebrått B någonting. Det hade kunnat hända hästen vad som helst om den är lämnad med sadel på i boxen. Jag hade svalt förtreten och varit glad att det bara var en skada på sadeln. B har inte gjort något fel, man lämnar inte en häst med sadel på i boxen.

@Lovisaleonora Rent hypotetiskt eftersom ingen av oss var där kan luckan ha varit stängd när sadeln hängdes på Cs box. Men så kom person D och öppnade utan att uppmärksamma sadeln.

@Lovisaleonora Rent hypotetiskt eftersom ingen av oss var där kan luckan ha varit stängd när sadeln hängdes på Cs box. Men så kom person D och öppnade utan att uppmärksamma sadeln.

Det är därför jag skrev att det inte förvånar mig om det finns person D och/eller E också inblandat. Oavsett känns händelseförloppet inom 5 minuter ytterst tveksamt för min del

Om sadeln är bara utseendemässigt skadad skulle jag nog bara ge person B en skopa av rör inte mina prylar!
Är den däremot skadad så att den inte går att använda så skulle jag nog vilja att B hjälpte till med reparationen men skulle inte kräva det.

Och om jag lämnat min sadlade häst i boxen och person B tar av den och hänger den på sin plats i sadelkammaren skulle jag fortfarande ifrågasätta varför röra andras saker..?

För jag kan hålla med om att man ska inte lämna hästen med utrustning på, men jag har också blivit "ropad på" och lämnat 5 minuter det är en risk jag tar men vill inte att andra tar beslut åt mej.

Jag är uppriktigt förvånad över att folk beskyller B för att hon ska vara ansvarig. Tänk om situationen var sådan att B gått förbi boxen, sett att hästen hade kvar sadeln men låtit bli att ta av den. Sen hade hästen rullat sig innan A var tillbaka och skadat sig själv på sadeln. Då hade nog A också varit förbannad på B.

Jag är uppriktigt förvånad över att folk beskyller B för att hon ska vara ansvarig. Tänk om situationen var sådan att B gått förbi boxen, sett att hästen hade kvar sadeln men låtit bli att ta av den. Sen hade hästen rullat sig innan A var tillbaka och skadat sig själv på sadeln. Då hade nog A också varit förbannad på B.

Håller helt med. Gud vilken tur att jag inte står i ett stort stall. Jag hade definitivt tagit av sadeln om jag inte såg ägaren (om jag hade vågat gå in till hästen bör tilläggas :p) men sen hade jag nog gått runt med sadeln i famnen o letat ägare eller hängt sadeln väldigt säkert.

Precis som jag håller koll på stallkompisens häst om den är påklädd o hon går o tar ett jobbsamtal. Men det handlar i båda fallen mer att jag är allmännt rädd om hästar och utrustning o anser att de ska hållas helt under uppsikt.

Håller helt med. Gud vilken tur att jag inte står i ett stort stall. Jag hade definitivt tagit av sadeln om jag inte såg ägaren (om jag hade vågat gå in till hästen bör tilläggas :p) men sen hade jag nog gått runt med sadeln i famnen o letat ägare eller hängt sadeln väldigt säkert.
Ja samma här, särskilt om det var jag som fodrade (jag antar att det är kvällsfodring det handlar om) - för det känns inte så skönt att låta hästen så och äta med sadel på, men det är kanske bara jag?

Nu var ju inte situationen sådan utan B gick in till hästen och sadlade helt på eget bevåg av hästen och att spekulera i andra situationer som eventuellt kanske hade kunnat hända förändrar inte faktum att B har gjort bort sig och är den som de facto är ansvarig för att sadeln är trasig och därmed också betalningsansvarig.

A och C har noll och inget ansvar för skadan för ingen av dessa två har hängt sadeln framför gnagaren.

Det tror inte jag att A hade varit? Varför skulle A ha varit sur på det, när det var A som lämnade sadeln på?

Jag håller med dig. B gjorde vad A borde ha gjort, sett till hästens säkerhet.
Att det var dumt av B att hänga sadeln utanför C's box ändrar ju inte på att A lämnade hästen obevakad med sadeln på...

Jag håller också med. Dessutom, hur lång tid tar det att ta av en sadel? Det ska väl vara riktigt jäkla akut för att man inte ska ropa tillbaka: Ett ögonblick, ska bara slänga av sadeln. Jag lämnar aldrig en sadel på en häst i en box.

Om nu B ville vara hjälpsam, varför hängdes inte sadeln in i sadelkammaren istället och B informerade A om det?
Om sadeln är bara utseendemässigt skadad skulle jag nog bara ge person B en skopa av rör inte mina prylar!
Är den däremot skadad så att den inte går att använda så skulle jag nog vilja att B hjälpte till med reparationen men skulle inte kräva det.

Och om jag lämnat min sadlade häst i boxen och person B tar av den och hänger den på sin plats i sadelkammaren skulle jag fortfarande ifrågasätta varför röra andras saker..?

För jag kan hålla med om att man ska inte lämna hästen med utrustning på, men jag har också blivit "ropad på" och lämnat 5 minuter det är en risk jag tar men vill inte att andra tar beslut åt mej.
Varför ska inte B betala reparationen även om det "bara" är ett skönhetsfel? Ska A ta den ekonomiska smällen av värdeminskningen när det är B som orsakat den? Resonerar du på samma vis om någon olovandes flyttar en bil och någon sedan av misstag skadar den, ska bilägaren skylla sig själv och stå för hela skadan?

B borde stå för kostnaderna. Tanken var god men ditt är ditt och mitt är mitt. Min häst, min sadel, - rör inte.

Det är en levande varelse inte en pryl!

(Tycker att för levande varelser som hästar och barn har man lite delat ansvar, alla som möter hästen/barnet.)

(Måste varit svårt för B, ignorera en individ som ska äta med sadeln på och kanske bli ansvarig för en skada om hästen rullar sig och sannolikt få skäll, alla vet att hen skulle mata. Eller lägga sig i och riskera skäll. Eller sluta fodra och istället leta efter någon i 30 min. Jag är feg, skulle låtit sadeln vara på och skämts över det. Om de varit min sadel skulle jag betalat eftersom det är en sak jag använder och ingen vet riktigt vems fel det är.)

Jag tycker att både A och B har handlat oaktsamt och därför borde dela på kostnaden. Själv hade jag inte sadlat av någon annans häst sådär bara, man frågar först. Samtidigt anser jag att var och en bör ansvara för sina egna grejor. Olyckor händer, ibland går något sönder, det är smällar man får ta. Jag är själv väldigt petig med min och mitt, och jag skickar sms och frågar innan jag ens byter ett täcke på någon annans häst och förväntar mig samma respekt tillbaka. Så slipper man tjaffs.

(Tycker att för levande varelser som hästar och barn har man lite delat ansvar, alla som möter hästen/barnet.)

(Måste varit svårt för B, ignorera en individ som ska äta med sadeln på och kanske bli ansvarig för en skada om hästen rullar sig och sannolikt få skäll, alla vet att hen skulle mata. Eller lägga sig i och riskera skäll. Eller sluta fodra och istället leta efter någon i 30 min. Jag är feg, skulle låtit sadeln vara på och skämts över det. Om de varit min sadel skulle jag betalat eftersom det är en sak jag använder och ingen vet riktigt vems fel det är.)

Måste modifiera lite, om A verkligen bara var borta i 5 minuter är det mer Bs fel i alla fall. I fem minuter kan man hålla ett halvt öga på en häst med sadel utan att behöva oroa sig för att den ska skada sig om man är i anslutning till stallet. Det är ju först när man själv lämnar platsen, kör iväg, som man behöver oroa sig. Om det var en halvimma däremot.

Förstår mycket väl att det inte är en "pryl", däremot en ägodel. Och är det någonting hästfolk vet så är det att hästfolk har egna, starka åsikter om saker och ting. Jag skulle aldrig börja pilla med någon annans häst, om den nu inte var i verklig fara.
Skulle det vara något problem att äta med sadeln på har A spännt sadelgjorden på tok för hårt och det tror jag inte :p Har du aldrig stannat upp när du ridit utomhus och låtit hästen beta?

Förstår mycket väl att det inte är en "pryl", däremot en ägodel. Och är det någonting hästfolk vet så är det att hästfolk har egna, starka åsikter om saker och ting. Jag skulle aldrig börja pilla med någon annans häst, om den nu inte var i verklig fara.
Skulle det vara något problem att äta med sadeln på har A spännt sadelgjorden på tok för hårt och det tror jag inte :p Har du aldrig stannat upp när du ridit utomhus och låtit hästen beta?

Nej :) Men jag skulle inte ta av sadeln för det, bara spänna upp gjorden som du säger och håller med om att jag då tror hästen äter bekvämt (man kan ju också anta att den var uppspänd ändå). Jag tänkte inte så mycket på äta aspekten utan på aspekten ansvaret man har om man ser en häst med utrustning på i stallet, det dröjer länge, ingen har uppsikt och jag går därifrån. (och ok hemskt men den biten att alla vet vem som fodrade och som därmed sist mötte hästen med sadeln på -om man antar att en olycka hände sedan B åkt.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 372
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 788
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 713
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30