Hitta inte på en massa dravel, svara på den information du har istället för att det är si eller så rent hypotetiskt.1. Ja regelbundet det är 50 hästar i stallet, det är ofta nya. Alla släpps ut i tilldelad hage om inget annat framgår.
2. Det framgick inte av din fråga om hästen var tilldelad en hage (i mitt stall står det på boxen, har man inte ändrat så blir det den hagen, i vissa stall så går hästen i box 1 till hage 1, i box 2 till hage två, osv. I ett stall jag sto i gick valackerna ut i en hage och stona i en annan om inget annat framgick).
3. Det framgick inte av din fråga (det framgår av eventuell hagtilldelning)
4. I alla stall jag stått så har hästarna gått ut nakna om inget annat framgått.
5. I det fåtal fall där det funnits särskilda instruktioner har dessa stått på boxen eller på särskild plats. Ingen info om hästen= det finns ingen särskild info man behöver känna till.
För mig saknades väsentlig info om rutiner för att kunna avgöra om personen gjort fel. Jag skulle lätt kunnat släppa ut en häst utifrån gammal info om folk missat att plocka bort den. I stallet med hagar efter box som jag besökte släpptes hästen ut i sin tilldelade hage om inget annat framgick. Det finns massor av modeller på hantering framförallt i större stall som gör att man inte särskilt informerar om nykomlingar till alla som hanterar dem utan gör enligt rutin vilket kan vara ut i hage X om inget annat framkommer.
Eftersom jag inte kände till stallets rutiner så frågade jag istället om rutiner. Har personen som släppte ut hästen brutit mot information och rutiner har hon gjort fel har hon följt rutinerna har hon gjort rätt.
En ny import kommer till ägarens stall med instruktionen till den över helgen stallansvarige att hästen inte får släppas ut då den inte var van att gå i hage, men du anser ändå att det är helt ok att släppa ut en okänd häst i en godtycklig hage? Nu fanns ingen tilldelad hage, C släpper ut hästen på eget bevåg, för "att vara snäll"! Hästen skulle inte gå ut = ingen tilldelad hage!!!
Ditt svar på 1 - 5 är att finns ingen information så släpper man ut hästen oavsett om man har med den att göra eller inte? Jag baxnar!