Det vill säga aldrig - det blir ett bra hårt klimat om man inte vågar göra det minsta för att hjälpa till för att man kanske får skit efteråt. Tänk om den kvarglömda jackan jag tog in när det regnade trillar ner från stolen och blir sönderriven. Jag skulle aldrig våga ta in något efter denna diskussionen, bättre att prylarna blir förstörda i regnet.
Det kan alltid bli fel, fast det är lika vanligt att få skit för det man inte gör som andra anser man borde gjort. Jag vet en hel del som skulle blivit skogstokiga om man lämnat deras häst i samma situation. Det är inte lätt att stå kollektiv alltid.
Det är inte så svårt att hänga saker där de inte riskerar så stor skada.
Kvarglömd jacka: på någon krok eller i något skåp inne utefter hur stallet är inrett.
Sadel: sadelhängare som man inte riskerar hästar når.
Kortfattat hänger man väl saker där folk och fä inte ska springa runt.
Nu kanske jag har extremt säkerhetstänk/katastroftänk iom att jag jobbar med hästar och är med dem mer tid än en del andra.
Men man kan inte ge hästar möjlighet att "göra fel" sas. Man måste som människa ta ansvaret och tänka åt dem, se till att de inte når saker bla.
Så tycker jag man får resonera med människor också. Man får inte ge dem utrymme att göra fel. Alltså måste man informera, informera och safe:a och safe:a.
Hade det varit jag som var A i sadelfrågan hade jag förmodligen bara bitit ihop och betalat.
Just för att jag inte får ge folk möjlighet att tabba sig, vilket jag tycker både B och den som kom in i stallet och skrek på hästen gjort.
Jag hade tagit det som dyra läropengar i att man inte får ge folk anledning att vilja lägga sig i. Får då kan det skita sig.
Så vad jag tycker och vad jag förväntar mig av andra hänger inte ihop.
Jag har mina åsikter om hur hästar funkar, vad som är ok etc.
Men jag förväntar mig inte att andra ska känna likadant. Och därför informerar jag tydligt(!) eller biter ihop om jag missat förklara just den saken som folk sen gör fel och ngt skiter sig.
Däremot hade jag om jag drabbats av någon form av sinnesförvirring och hängt någon annans sadel så den skadades betalat.
Just iom att det faktiskt var just pga den handlingen sadeln pajade.
Jag tar hellre för mkt ansvar än för lite i såna frågor, sas.