Vem står för veterinärbesiktning?

Sv: Vem står för veterinärbesiktning?

Har bara köpt häst en gång, och då stod säljaren för besiktningen.

vi har alltid gjort så att om hästen går igenom så betalar köparen besiktnigen men om den inte gör de betalar säljaren.... men de finns nog många varianter på detta :)

Fast jag menade att köparen betalar om hästen går igenom.
Kanske inte var tydlig nog.
Men det är orimligt att titta på 5 hästar, betala besiktningarna och så går de inte igenom. Så menade jag.

säljaren tycker jag ska betala. För som någon annan skrev om man tittar på tex 5 hästar vill man ju inte betala det för alla dom hästarna

Men man vet.bes väl inte innan man har bestämt vilken häst man vill köpa? Så har jag tänkt de gånger jag har köpt och då har jag som köpare stått för besiktningen så länge hästen har gått igenom - jag har ju undersökningsplikt som köpare..

Senast ändrad av en moderator:

Hos mig delar köparen och säljaren, dvs jag, alltid på den normala veterinärbesiktningen. Vill köparen sen ha den utökad med tex röntgen får han/hon bekosta detta själv. Personligen skulle jag aldrig ens tänka tanken att sälja en häst som inte är okej och har jag minsta tvivel låter jag alltid undersöka hästen innan den annonseras ut till försäljning.

När jag köpt båda mina hästar har vi sagt att jag betalar om hästen går igenom ua, annars ska ägaren stå för kostnaden.

Ingen som köpt/sålt en häst någon gång?

Remont

Jag lät besikta min häst under tiden jag hade henne på prövotid(3 veckor). Jag bet besiktningen, hovvård o vaccinering också då detta var läääänge sen det gjordes.

När man säljer en häst, vem ska stå för veterinärbesiktningen, är det säljaren eller köparen?
Eller delar man på kostnaden?
Hur gör ni och finns det någon praxis?

Remont

Det kvittar egentligen vem som betalar, dock ska väl köparen vara den som åberopar besiktning av hästen oavsett om säljaren betalar.
Jag har sålt en häst tidigare, här fick köparen betala besiktning om hästen inte klarat av den så hade jag betalat för detta.
Så här får man ha en dialog före besiktning, så inga missförstånd uppstår.

om man har gjort em exp röntgen, men den har "gått ut", vem ska betala den nu? ja betalade sist, hur skulle ni gjort. Dom som vill köpa vill åka till klinik, ja vill gårdsbesikta. Vem ska stå för vad tycker ni i detta fallet?

Jag skulle stå för gårdsbesiktningen och sedan låta köparen stå för klinikbesiktning med röntgen. Om hästen visar sig ha fel vid röntgen undersökningen så får man som säljare betala den tycker jag men det är som tidigare inlägg har uttryckt en avtalsfråga.

Jag anser att det är helt upp till köparen att uppfylla sin undersökningsplikt. Det ligger ju i dennes intresse att få veta status på hästen. Om man sedan kan och vill är det ju lämpligt att säljaren betalar delar eller hela kostnaden om hästen inte går igenom.

Personligen hade jag inte lagt mig i köparens val av veterinär eller besiktningsplats. Däremot hade de inte fått röntga om det rör sig om en billigare häst (under 50 000 kr).

I två fall jag varit med om har säljaren stått för vetetrinärbesiktningen. Och i ett annat fall har vi delat på den.

Näär man beslutat sig för att sälja hästen gör man en hälsoundersökning besiktning på sin häst.

Men sedan har ju köparen undersökningsplikt.

Det är ju av stort värde att veta att man säljer en frisk och kry häst

Jag vill försäkra mig om att hästen är frisk och redo för att säljas, så jag, som säljare, veterinärbesiktar. Sen rekommenderar jag köparen att veterinärbesikta utöver det. Var och en står för "sin" besiktning.

Som köpare uppskattar jag om det finns en besiktning som inte är äldre än 1 månad. Men, jag besiktar själv också. Detta oavsett vad hästen kostar.

När jag sålde min islandshäst för tre veckor sedan stog jag för besiktningen och köparen för spattröntgen, då hon ville ha en sådan. //Linda

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid köp och försäljning av hästar är tydliga avtal och riktlinjer en viktig grund för att undvika framtida konflikter eller tvister...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt