Vem står för veterinärbesiktning?

R

Remont

När man säljer en häst, vem ska stå för veterinärbesiktningen, är det säljaren eller köparen?
Eller delar man på kostnaden?
Hur gör ni och finns det någon praxis?

Remont

Sv: Vem står för veterinärbesiktning?

Ingen som köpt/sålt en häst någon gång?

Remont

När man säljer en häst, vem ska stå för veterinärbesiktningen, är det säljaren eller köparen?
Eller delar man på kostnaden?
Hur gör ni och finns det någon praxis?

Remont

Jag tycker att det är en fråga om förhandling.

Som köpare har man undersökningsplikt, därför menar många att köparen måste betala. Om man köper och något är fel, så kan man ha svårare att hävda att hästen var sjuk redan innan försäljning om man inte vetbesiktigat. Å andra sidan om besiktningen visar att hästen är sjuk, så köper man ju ändå inte, oavsett vem som betalat.

Så de fel som upptäcks, upptäcks ju lika väl oberoende av vem som står för kostnaden. (Om man försäkrar sig som köpare om att besiktningen går till på ett riktigt sätt och inte med säljarens kompis, hemma på gårdsplanen som råkar vara veterinär.) Så felen vet man då som köpare om, och beslut om köp eller ej, gör man ju då medvetet och kan ÄNDÅ inte i efterskott hävda att detta fel bör göra att köpet hävs, då man ju redan visste om det.

Själv tycker jag att det är en fråga om förhandling, vem som står för kostnad av besiktning. Vill man få ner priset, kan detta vara en förhandlingsväg, genom att säga att man står för besiktingskostnad, oberoende av utfall i besiktningen. Man tar ju en chans när man lovar att stå för kostnaden. Inte roligt att betala om man sedan inte köper hästen för att något är fel.

Om priset känns högt kan man som köpare kanske försöka förhandla fram att köparen betalar och ju dyrare, ju högre krav kan man ställa. På t.ex. röntgenplåtar osv.

Själv tycker jag som köpare att en bra väg att gå om man vill ha ner priset något, är att ta på prov i två veckor först. Om allt verkar ok, så känns det ju bättre att betala besiktning, för att det känns säkrare att hästen går igenom.

Ett annat sätt är att man möts på klinik och är överens om att säljaren betalar om hästen ej går igenom och i annat fall betalar köparen. Detta sätt föredrar jag som säljare. Man lämnar inte hästen ifrån sig förrän den är såld och om något är fel på hästen känns det ok att betala besiktning, då man ju ändå skulle betalat kostnaden senare, när felet blivit mer uppenbart. Nu har man då chans istället att sätta in behandling tidigit. Och går hästen igenom är allt frid och fröjd och hästen såld och man slapp besiktningskostnad.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Håller med om det sistnämnda där.
Inte kan man åka runt och betala besiktningar på alla hästar man tittar på......kan ju bli hur dyrt som helst utan att man får något för det.

Här får köparen stå för gårdsbesiktning, men blir det anmärkning på besiktningen betalar jag den.
Det är orimligt att en köpare ska behöva betala för besiktningar där hästarna inte är ok.

Vet inte om det finns någon praxis, men när jag sålt häst har jag stått för veterinärbesiktningen och om köparen velat så har de fått besiktiga igen och då stått för den kostnaden själva. När jag köpt hästar stod säljaren för besiktningen.

Här får köparen stå för gårdsbesiktning, men blir det anmärkning på besiktningen betalar jag den.
Det är orimligt att en köpare ska behöva betala för besiktningar där hästarna inte är ok.

Jag håller helt med. Jag tycker det är rimligt att köparen betalar om hästen går igenom, om inte tycker jag att säljaren betalar. Köparen har ju undersökningsplikt men går hästen inte igenom är det ju säljaren som har en icke frisk häst.

säljaren tycker jag ska betala. För som någon annan skrev om man tittar på tex 5 hästar vill man ju inte betala det för alla dom hästarna

Fast det funkar ju om man kommer överens om att säljaren får betala om hästen inte går igenom ua.

jag vet för många som fått problem med att folk krävt besiktning, säljaren fått betala & köparen ångrar sig & vill inte köpa hästen, då har säljaren förlorat pengar i onödan.

& bara för att man har en häst så kanske man faktiskt vill få lite pengar när man säljer den istället för att en del av den summan ska gå till onödiga besiktningar som oseriösa köpare beställt.

Det har varit lite olika. De gånger jag sålt har jag stått för gårdsbesiktning. Just nu har jag tre hästar. Halvblodet stod säljaren för gårdsbesiktning, d-ponnyn besiktigades inte alls (t-märkt häst som jag lånade innan köp), fölungen betalade jag själv gårdsbesiktning efter att priset sänkts betydligt, alltså en överenskommelse mellan mig och säljaren.

Praxis är väl att säljaren står för gårdsbesiktning, men det är också viktigt att veta att köparen har undersökningsplikt, som också någon annan nämnt. Kanske vill man då ändå som köpare ha sin egen vetereinär vid en besiktning.

Praxis är att säljaren står för gårdsbesiktning. Efter det att köpekontrakt skrivits på och handpenning för hästen erlagts. OM hästen inte går igenom får köparen sin handpenning åter och köpet hävs. Om hästen går igeom och köparen ändå inte vill fullfölja köpet så behåller säljaren handpenningen.

Jag tycker att köparen ska betala besiktningen, då har du som köpare gjort din undersökningsplikt anser jag, vilket kan vara viktigt om det skulle hända något senare. Men om den inte går igenom så kanske säljaren borde betala. Prata med säljaren om det, det är nog inga problem.
Sen skulle jag ALLTID klinikbesiktiga hästen... hos min egen veterinär.
Om hästen haft tidigare skador/sjukdomar... kräv att få fullmakt då till tidigare behandlande vet. och till försäkringsbolaget för att få se historien!!!!!

För oss hästägare blir det en engångskostnad så jag kan hålla med om att alla som letar häst inte kan betala en massa vetbesiktningar hit och dit..

men ska jag vara ärlig så hade jag gärna velat få tillbaka kostnaden för vetbesiktningen, så jag hade lagt på det på priset om köparen bestämmer sig för att köpa hästen.

Lite olika alltså, vad jag kan förstå?
Tror jag låter köparen betala gårdsbesiktning, går hästen inte igenom, så står jag för notan.
Så får det bli!

Tack för alla svar!

Remont

Rent juridiskt så sitter den som har betalat och beställt besiktningen i en mycket bättre sits än den som inte gjort det. Veterinären har dessutom tystnadsplikt och får inte lämna ut resultatet till någon annan än den som är veterinärens kund.
Av dessa anledningarna så rekommenderar man en köpare att själv göra en besiktning av den häst man tänker köpa. Det finns prejudikat från tidigare dommar som gör att köparen sitter sämre till om man godtagit säljarens besiktning och det senare visar sig finnas fel på hästen.

Det allra bästa för alla parter är om både säljare och köpare gör var sin egen besiktning av hästen speciellt om det rör sig om lite dyrare hästar.

*KL*
Till alla er som tycker att säljaren ska för besiktningen tänk er för noga innan ni god tar detta om ni ska köpa häst. Det kan komma att kosta er betydligt mycket mer än en veterinärbesiktning i framtiden.
Ni som ska sälja gör gärna en besiktning själv av hästen innan försäljningen, gärna med röntgen. Det kommer att vara bra för er egen del vid en ev framtida tvist. Men uppmana ändå köparen att gör en egen innan köpet, speciellt om det är dyr häst. Det kommer att göra ni kommer att ha uppfyllt er upplysningsplikt rent juridiskt. Även om köparen inte vill göra en egen utan godtar den ni redan gjort.

hur då?
tar ev köparen med sig hästen då själv och besiktar den ?
kan inte säljaren bli lika lurad då ?

jag förstod inte riktigt..

det får köparen göra. Det är denne som har "undersökningsplikt"

va?
så den ev köparen får altså åka iväg med hästen och besikta?
om det händer något på vägen, vem står då för hela kalaset?

isf skulle jag nog göra en besiktning tillsammans med köparen och göra besiktning flera gånger om

hur då?
tar ev köparen med sig hästen då själv och besiktar den ?
kan inte säljaren bli lika lurad då ?

jag förstod inte riktigt..

1. Det allra viktigaste för en köpare är att den själv är med vid besiktningen. Det är A och O.
2. Om köparen ska göra en besiktning så beställer köparen den hos/av valfri veterinär/klinik och betalar för den. Om hästen ska åka dit brukar säljaren följa med och även transportera hästen. Ofta är affären då så långt gången då att om hästen går igenom besiktningen åker den med köparen hem direkt efter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid köp och försäljning av hästar är tydliga avtal och riktlinjer en viktig grund för att undvika framtida konflikter eller tvister...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 335
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar