Sv: Vem står för veterinärbesiktning?
När man säljer en häst, vem ska stå för veterinärbesiktningen, är det säljaren eller köparen?
Eller delar man på kostnaden?
Hur gör ni och finns det någon praxis?
Remont
Jag tycker att det är en fråga om förhandling.
Som köpare har man undersökningsplikt, därför menar många att köparen måste betala. Om man köper och något är fel, så kan man ha svårare att hävda att hästen var sjuk redan innan försäljning om man inte vetbesiktigat. Å andra sidan om besiktningen visar att hästen är sjuk, så köper man ju ändå inte, oavsett vem som betalat.
Så de fel som upptäcks, upptäcks ju lika väl oberoende av vem som står för kostnaden. (Om man försäkrar sig som köpare om att besiktningen går till på ett riktigt sätt och inte med säljarens kompis, hemma på gårdsplanen som råkar vara veterinär.) Så felen vet man då som köpare om, och beslut om köp eller ej, gör man ju då medvetet och kan ÄNDÅ inte i efterskott hävda att detta fel bör göra att köpet hävs, då man ju redan visste om det.
Själv tycker jag att det är en fråga om förhandling, vem som står för kostnad av besiktning. Vill man få ner priset, kan detta vara en förhandlingsväg, genom att säga att man står för besiktingskostnad, oberoende av utfall i besiktningen. Man tar ju en chans när man lovar att stå för kostnaden. Inte roligt att betala om man sedan inte köper hästen för att något är fel.
Om priset känns högt kan man som köpare kanske försöka förhandla fram att köparen betalar och ju dyrare, ju högre krav kan man ställa. På t.ex. röntgenplåtar osv.
Själv tycker jag som köpare att en bra väg att gå om man vill ha ner priset något, är att ta på prov i två veckor först. Om allt verkar ok, så känns det ju bättre att betala besiktning, för att det känns säkrare att hästen går igenom.
Ett annat sätt är att man möts på klinik och är överens om att säljaren betalar om hästen ej går igenom och i annat fall betalar köparen. Detta sätt föredrar jag som säljare. Man lämnar inte hästen ifrån sig förrän den är såld och om något är fel på hästen känns det ok att betala besiktning, då man ju ändå skulle betalat kostnaden senare, när felet blivit mer uppenbart. Nu har man då chans istället att sätta in behandling tidigit. Och går hästen igenom är allt frid och fröjd och hästen såld och man slapp besiktningskostnad.
Hälsning Maja