Var går gränsen tycker du? Får man som lärare vara öppet kritisk mot nazister?
Kritisk kan läraren vara mot vilken grupp som helst.
Men fientlig lärare. Nej, oavsett grupp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var går gränsen tycker du? Får man som lärare vara öppet kritisk mot nazister?
Ser man inte skillnaden på att vara öppet kritisk mot en etnisk grupp och att vara öppet kritisk mot ett partis politik och ideologi, ska man nog inte vara lärare.
Du tycker alltså det är helt ok att sitta och dela saker från nyheter idag, samnytt etc, tala om att alla muslimer våldtar sina fruar, att ungar till dessa är dumma i huvudet och kommentera om skäggbarn etc när man är lärare och har dessa i sina grupper? Du skrämmer mig ärligt talat.Ser man inte skillnaden på att vara öppet kritisk mot ett parti och att vara fientlig mot ett partis sympatisörer så ska man nog inte vara lärare.
Jag håller med dig här. Som integrationssamordnare med erfarenhet av flera kommuner kan jag säga att jag gör inget annat än att diskutera invandring. Med kommuner. Med landsting. Med enskilda läkare. Med länsstyrelsen. Med politiker.Jag diskuterar varje vecka dessa problem och möjligheter utan att hamna i polarisering. De gånger det blir mer polariserat är när just rasismen lyser igenom. Eller oviljan att lösa problemen.
”Afrikaner kan inte lära sig Sverige och fungera här.”
”Romer är kriminella och vill inte ha jobb.”
”Vi måste stoppa asylinvandringen helt, det är enda lösningen.”
”Negrer är vana vid skit från sina hemländer därför städar de så dåligt.”
Dvs ett fullständigt ointresse att diskutera problemen för att hitta lösningar. Diskussionen bara till för att svartmåla invandrare och motivera ett totalstopp av invandring. Man frossar i problemen och låter som att man önskar mest av allt att de ska eskalera så att man får ”rätt”.
Du tycker alltså det är helt ok att sitta och dela saker från nyheter idag, samnytt etc, tala om att alla muslimer våldtar sina fruar, att ungar till dessa är dumma i huvudet och kommentera om skäggbarn etc när man är lärare och har dessa i sina grupper? Du skrämmer mig ärligt talat.
Jag diskuterar varje vecka dessa problem och möjligheter utan att hamna i polarisering. De gånger det blir mer polariserat är när just rasismen lyser igenom. Eller oviljan att lösa problemen.
Ser man inte skillnaden på att vara öppet kritisk mot en etnisk grupp och att vara öppet kritisk mot ett partis politik och ideologi, ska man nog inte vara lärare.
Det tycker jag inte generellt. Jag tycker många här har goda argument.OK, omformulerar mig...
I många sammanhang går det att diskutera sakligt.
Exempelvis här på bukefalos är det väldigt svårt eftersom det blir en så kraftig polarisering.
Ser man inte skillnaden på att vara öppet kritisk mot en etnisk grupp och att vara öppet kritisk mot ett partis politik och ideologi, ska man nog inte vara lärare.
De gånger jag sett "livets hårda skola" så är det individer själva som uttrycker det - och i mina ögon ser det också ut som om de individerna försöker påvisa att det är ett bättre alternativ jämfört med skola och akademiska studier.
Ett förakt mot lärdom.
Du tycker alltså det är helt ok att sitta och dela saker från nyheter idag, samnytt etc, tala om att alla muslimer våldtar sina fruar, att ungar till dessa är dumma i huvudet och kommentera om skäggbarn etc när man är lärare och har dessa i sina grupper? Du skrämmer mig ärligt talat.
så anser jag att internet på något sätt ska regleras eller förändras.
En mycket farlig väg att gå, det du nämner är inget annat än censur aĺa forna Öst.Kanske man ska förtjäna sitt internet, kopplat till handhavandet.
Nej, visserligen.
Men jag kan nog hålla med @Klonim också.
Som lärare ska man inte bedriva politisk propaganda åt något håll, eller ta politisk ställning i sin yrkesroll.
Däremot ska man självklart ta ställning mot nazismen och mot stalinismen, båda delarna, vid exempelvis historieundervisning. Tycker jag.
Jag anser naturligtvis inte att det är okej, inte ens att vädra den typen av åsikter oavsett hur de vädras men jag saknar några bitar här som jag tycker är viktiga i sammanhanget samhällsklimat.
Dels - och det viktigaste då - vad har man missat i samhället idag när det gäller krav på, och förväntning och hur utföra och respektera kravet på ett professionellt förhållningssätt till sin omgivning? Vad är det som gör att en lärare tror att det är okej att utföra denna typ av åsiktsventilering? Ska man alls arbeta som lärare då? Varför är kraven på lärare så infernaliskt låga att vem som helst utan egentliga betyg tas in på lärarhögskoolan, och hur är kvalitén på denna utbildning och profession om en som varande lärare gör detta? För detta exempel har jag läst om fler än en gång.
Dels - jag anser i grunden att internet är och ska vara anarkistiskt uppbyggt och fritt dynamiskt, men så som hanterandet av sociala medier hanteras i dag inte bara här utan globalt - så anser jag att internet på något sätt ska regleras eller förändras. Jag kan inte riktigt formulera hur, men hur människan idag hanterar internet och sina högt älskade sociala medier som ett parallellt universum är ett problem. Kanske man ska förtjäna sitt internet, kopplat till handhavandet. Jag vet inte, jag spånar nog mest.
Ja, jo, jag är ju medveten om det, som sagt jag spånar bara. Problemet idag är ju att folk inte hanterar friheten som internet innebär. Vissa förstår inte vilken genomslagskraft kommunikation på internet har. Samma regler vad det gäller social kommunikation gäller inte idag på internet vs fysisk verklighet.Problemet med denna typ av licens är att det reglerna så lätt missbrukas av makten.
Ja, jo, jag är ju medveten om det, som sagt jag spånar bara. Problemet idag är ju att folk inte hanterar friheten som internet innebär. Vissa förstår inte vilken genomslagskraft kommunikation på internet har. Samma regler vad det gäller social kommunikation gäller inte idag på internet vs fysisk verklighet.
Delningshysterin där människors ÅSIKTER läggs i knäet på folk på ett sätt det inte var möjligt att göra innan internet. Idag har vi generationer som är uppvuxna utan internet och vi har generationer som är uppvuxna med det som något som är lika självklart som färdigskivat bröd och att solen går upp varje morgon. Vi 'umgås' över generationsgränser, tidszoner, kulturer, etniska tillhörigheter, religioner, politiska åsikter och läggningar av alla de slag - och någonstans kolliderar handhavandet och kommunikationen i verklighet vs skärm.
Nu var ju mina funderingar relaterade till det exempel som någon tog upp med atten lärare delar material som går emot professionen och allmängiltig respekt för andra människor.Jag tycker att de allra flesta klarar att hantera friheten som internet innebär.
Åsikter lades även i knät på folk förr i tiden även om detta inte skedde via Internet. Tycker snarare att det är svårare att lägga åsikter i knät på folk eftersom det är så mycket enklare att kontrollera om det som sägs stämmer.
Jag trillade över den här läsvärda kulturkrönikan i GP.
"GP:s kulturchef om hur den växande misstron mot kunskap i Sverige delvis kan bero på att man tagit demokratin för givet."
http://www.gp.se/kultur/kultur/kunskap-måste-man-kämpa-sig-till-och-äga-1.7608018