Nu framgår det ju inte här exakt vad denne lärare hade varit kritisk mot mer än "främlingsfientlig" men min upplevelse är att i dagens polariserade Sverige kan man inte ens vara kritisk mot den förda migrationspolitiken (d.v.s inte mot någon "etnisk grupp") utan att av vissa bli kallad antingen rasist eller främlingsfientlig.
Dessutom - om det är ok att vara öppet kritisk mot ett partis politik så måste det även vara ok att vara öppet för ett partis politik, eller hur?
Mycket av, inte all, kritik av migrationspolitiken hamnar i att "de passar inte här" och den automatiska slutledningen att de inte ska få komma hit. Det är SDs politik. Vilket är rasistiskt eller främlingsfientligt.
Annan kritik finns och i situationer där inte SD är med, diskuteras det mycket frekvent om lösningar och hur vi ska göra. Polariseringen blir total när en part kommer med som inte alls vill lösa problemet. Jag har även diskuterat migration med SD-företrädare som varit möjliga att diskutera rationellt med. Hittills är de i stark minoritet i mina upplevelser. I samma minoritet som de som valt att kalla mig "landsförrädare" öga-mot-öga.