Vem skulle ni välja?

R8n

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden en upphittad marsvinshona som några privatpersoner hittat i ett dike. De kan inte ha henne kvar då de har allergi i familjen. Åldern är väl ungefär 1-2 år. Det som är det krisiga är just det att honan kan vara dräktig, skulle det gå fel med födseln här hemma så hinner jag aldrig till veterinär i tid. Ungarna skulle få bra hem iaf (de skulle få stanna här;) :D ) Hittar de ingen som kan ta hand om honan kommer de iaf att avliva henne hos veterinär.

Jag står även i kö hos en mycket populär uppfödare på en marsvinsunge, men det är inte helt 100 på att jag får köpa en unge ur den kullen. Det är många som står i kö.

Så, några råd/ tips?

Sv: Vem skulle ni välja?

Jag skulle behållt marsvinet...
Ringt för att sedan åka till veterinär kolla om hon är dräktigt så man vet säkert! Och sedan rådfråga veterinären vad dem tycker!

Vi köpte en marsvinshona och hon visade sig vara dräktig. En dag satt där en liten unge i buren. Man kan se på dem att de är dräktiga för de blir liksom päronformade tjocka nedåt. Jag hade också behållit marsvinet. Det går säkert bra med födseln.

Kanske inte framgår, men det är några som jag knappt känner som har hittat marsvinet..

Det värsta är ju om hon verkligen är med ungar och får fler än 2... då finns det knappast plats i burarna och jag har inte råd att köpa en ny sålänge jag inte har jobb..
Ska fundera på det. De har satt upp lappar och annonser.

Om det är veterinäravståndet du är orolig för kan hon komma hit. Jag har nära till veterinär och plats. Stackars lilla gris!

Ja g skulle nog behållt den du redan har! Det är lättare att ungarna i kúllen ¨år nya hem än ditt marvin!

Hur F*N kan man dumpa ett marsvin i dike :eek: :eek: :mad: :mad:

Jo, det har jag iof.. men det har förhoppnigsvis löst sig nu :)

Några små frågor till...

Fungerar det bra att vänja en ca 9 månaders hona (den upphittade) med mina andra damer 4-8 månader utan problem?

Jag har alltid haft alla grisarna i en hage tillsammans i 1-2 timmar innan den nya fått gå in i buren och bekanta sig medans de andra får vara kvar i hagen. Sedan efter 15 minuter har jag släppt in de "boende" grisarna i buren och då har det blivit lite race, men lugnat ner sig ganska snabbt.

Tror ni det fungerar även med den här äldre honan?

Vad bör jag tänka på om hon nu verkligen är dräktig?
Bör jag ta ut henne från de andra när det börjar bli dags att föda eller ska hon få vara med de andra ändå?
Hur länge ska hon isåfall vara i den buren?

Mer allmäna tips ang. marsvinsfödsel?

Har nu fått en bild på henne...

namnlsvikka.jpg

Det kan ju faktiskt vara så att marsvinet har sprungit bort från sin matte/husse. De är små kvicka rackare ju. En så liten är är ju sällan svår att omplacera annars, hona också, så det låter verkligen..galet att den har blivit lämnad vind för våg.

Har de ringt polisen+ närmaste veterinär? Nån kanske sitter hemma och gråter :cry: :crazy:

Innan hon är kollad av veterinär för att se om hon är sjuk på något sätt skulle jag hålla henne isolerad från de andra. Låt henne sitta i en bur bredvid de andra så att hon har sällskap men kan vara ifred. Stress under dräktigheten är inte bra för marsvinshonor.

Hur långt gången är hon? Om du kan känna fosterrörelser så är hon minst 5 veckor in i dräktigheten. Då är det 3-4 veckor kvar. Håll uppsikt så att hon äter ordentligt och inte drabbas av toxikos. Eftersom ni inte vet hur gammal hon är måste ni vara uppmärksamma på hennes bäcken. Skulle hon vara för gammal för en första kull (vilket jag hoppas att det är med tanke på att hon inte är så gammal ändå) har bäckenet växt fast. Så håll henne varm, i stillhet (lagom med motion är såklart bara nyttigt) och se till att hon äter ordentligt.

Det kan ju faktiskt vara så att marsvinet har sprungit bort från sin matte/husse. De är små kvicka rackare ju. En så liten är är ju sällan svår att omplacera annars, hona också, så det låter verkligen..galet att den har blivit lämnad vind för våg.

Har de ringt polisen+ närmaste veterinär? Nån kanske sitter hemma och gråter :cry: :crazy:

Men vem har sina dräktiga marsvin ute i de temperaturerna som har varit under de senaste dagarna uppe i gävle? Det är knappast marsvinsväder ute. Men visst, man vill ju inte tro att någon dumpar sina djur hur som helst.

Lite tillägg angående födsel: beroende på hur mycket plats du har hade nog jag låtit honan vara ifred under födseln, men jag vet att vissa har de tillsammans med resten av flocken för att undvika stress. Förhoppningsvis kan du vara med under födseln och se till att alla ungar kommer ut ordentligt och ingen har fastnat osv. Hanarna ska skiljas från resten vid 4-5 veckor för att förhindra att de betäcker sin mamma eller sina systrar.

Okej, tack för tipsen!

Men som jag skrev i pm:et så har hon flyttat in till grannar till dem som hittade henne :)
Hon ska vet. undersökas på tisdag och om allt är okej då så ska de skaffa en kompis till henne! :)

Annonser sitter uppe i området om upphittat marsvin, ifall någon saknar henne.

Okej, tack för tipsen!

Men som jag skrev i pm:et så har hon flyttat in till grannar till dem som hittade henne :)
Hon ska vet. undersökas på tisdag och om allt är okej då så ska de skaffa en kompis till henne! :)

Annonser sitter uppe i området om upphittat marsvin, ifall någon saknar henne.

Skönt att allting verkar ha löst sig :D

Jo, inte är det marsvinsväder direkt i gävle, jag bor ju här själv.. Men man vet ju liksom aldrig- en olycka är ju som oftast rätt oförutsägbar.. nej, jag vill inte tro att folk dumpar sina djur i nått dike medvetet :eek:

Det kan ju såklart vara ett barn som ville ta ut sitt marsvin i solen, och så var marsvinet puts väck. De är ju som sagt rätt snabba de små liven.

Du får se upp med honan om det är hennes första kull om hon är så gammal som du säger! Så att du är mer förbered på att det kan bli komplikationer! Fast sånt vet du säkert redan men iallafall! :D

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 191
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 075
Senast: Emine
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka