Vem ska man skriva hunden på?

Predator

Trådstartare
Ni som har flera hundar i familjen, vem har ni registrerat som ägare?
Vi har en hund nu som är registrerad på en av oss och nu ska vi skaffa en till och frågan är om vi ”tjänar” på att skriva hunden på samma ägare.
Tänker försäkringsmässigt, medlemskap i SSK och specialklubb.
Samtidigt är tanken att vi ska ha varsin då båda ska gå på fältprov.
Vad är den smartare lösningen?

Här har det inte varit någon diskussion, mina hundar är mina och sambons är hans. Dock är det bara en av fyra som är inköpt under tiden vi levt tillsammans men den är ändå sambons.

Möjligt att ni kan tjäna några kronor på att samma person står som ägare på försäkringen (om ni väljer samma bolag) men i övrigt så tror jag inte det.
Och även om den ene står som ägare på köpekontrakt, Jordbruksverket, SKK mm så kan den andra stå på försäkringen.

Är tanken att det är en av er som ska starta prov tror jag det underlättar om den står som ägare inom den organisationen ni startar. Men det går lösa med annan förare också, iaf inom SBK.

Tanken är ju att bägge hundarna så småningom ska gå prov. Jag har gått alla prov med den äldre hunden som också har mig som ägare. Tror nog vi kör på att äga var sin hund om det ändå inte ger några direkta fördelar att ha en ägare.
Tack för input

Tanken är ju att bägge hundarna så småningom ska gå prov. Jag har gått alla prov med den äldre hunden som också har mig som ägare. Tror nog vi kör på att äga var sin hund om det ändå inte ger några direkta fördelar att ha en ägare.
Tack för input

Inte som jag kan komma på iaf 😊
Kan hända andra har andra erfarenheter så vi hoppas på fler svar.

För vår del räcker det att vi är folkbokförda på samma adress för att kunna få rabatt på försäkringen. Inser nu att jag ”bara” äger en av fem hundar :D Jag har startat wachteln på prov, det är mannen som äger henne, så för vår del har det varit en icke fråga.

Jag äger alla, fast bara en är "min". Har bara blivit så för enkelhetens skull då jag även betalat köpesumma och varit i kontakt med uppfödarna. Sen så är de väl ganska gemensamma, de är mina hundar när de är duktiga och makens när de uppför sig dåligt 😝.
Har väldigt bra rabatt på försäkringen då jag står på allas försäkringar också

Jag står som ägare på alla våra hundar, även om de är just VÅRA. Ägarregistreringen är ju bara till för att man ska veta vem som ska kontaktas om hunden försvinner och hittas. Det juridiska ägarbeviset är köpeavtalet. Som uppfödare så låter jag aldrig fler än en person stå som köpare på köpeavtalet.

Gällande försäkring så har vi både hundförsäkring, hus och bilar hos samma bolag, även om min man står på några av dem (jag står på hundarna och min bil, min man står på resten) så får vi rabatt på alla försäkringarna.

Jag och sambon har vars en hund och står på alla papper för vår egen hund samt betalar allt för vår egen hund. Jag betalar inget för hans och han betalar inget för min så i vårt fall är det en ickefråga. Däremot håller jag med föregående om att det inte spelar någon roll vem som står som ägare så länge ni bor tillsammans.

Det man ska ha i åtanke om man vill är vad som händer den dagen ni eventuellt separerar. Det är många som får problem när de separerar och börjar bråka om vem som egentligen äger hunden och har rätt till den sas. I en sån tvist kan ett köpekontrakt vara det som avgör vem som får ta hunden om det inte finns andra omständigheter som väger in.

@iNHALE ja, väl värt att ha i åtanke. Jag har inga problem då jag står på alla hundar 😁😁😁. Nä, skulle vi separera så tror jag knappast att jag kommer behålla dom ändå det är inte intressant, det räcker gott och väl med min egen. Sen hur han löser hund hållningen utan mig skulle nog vara det största bekymret för honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023