Vem ska hålla min älskning?

Sv: Vem ska hålla min älskning?

Jag tror att du kommer att ångra dig om du inte är med och håller henne själv. Jag gjorde inte det med min första häst och det har jag ångrat hur mycket som helst. Jag drömmer om att han inte alls är borta utan att någon har tagit honom för mig . Det kommer jag att ångra hela livet tror jag. Andra hästen som jag fick ta bort hade systor i strålbenet och det gick inte att bota henne, då bestämmde jag mig för att vara med och hålla henne själv och det har jag aldrig ångrat. Hon fick äpplen att äta ur en hink när det ksulle ske och de känner så väl på sig vad som ska hända. Hon tog en tugga och sen tog hon upp huvudet och tittade på mig en lång stund och sa adjö.

Sista tiden tycker jag att du ska pyssla mycket med din häst, promenera med henne om hon klarar det utan att ha ont, gör livet mysigt för henne. Säg inte att du inte klarar det, var hos din kompis och se till att du är det sista hon ser i detta liv.

Jag har inte heller varit med när våra hästar har tagits bort, min mamma har skött det och jag har heller inte ångrat det.

Säger verkligen inget för att påverka dig! men känner en tjej med ett sto som har pålagringar båda fram + k.s. och hon har blivit promenad häst (gå-leda-promenader) och avelssto. ska få ett föl nu i nästa vecka.
detta är ju såklart olika från häst till häst, men det finns de som klarar att leva och må bra med det.

skickar så mkt stöd jag kan!

Hemskt tråkigt med din häst!!! Om du ska vara med när hon tas bort eller ej kan bara du själv besluta. Själv vill jag inte vara med när mina hästar dör. Gruvar mig enormt för den dag det är dax för någon av hundarna- de är ju så mycket mer matteberoende än de flesta hästar, så den dagen MÅSTE man nog, hur hemskt det än blir...

Några verkar tycka att du ska triangelmärka och göra promenad- eller avelssto av henne. Det tycker INTE jag. Hästeb verkar ju vara för sjuk för att promenadridas, och att avla på KS och en massa ledförändringar vore ju totalt vettlöst.

Lycka till! Sköt om dig!

Säger verkligen inget för att påverka dig! men känner en tjej med ett sto som har pålagringar båda fram + k.s. och hon har blivit promenad häst (gå-leda-promenader) och avelssto. ska få ett föl nu i nästa vecka.
detta är ju såklart olika från häst till häst, men det finns de som klarar att leva och må bra med det.

skickar så mkt stöd jag kan!

Ursäkta att jag är negativ, men hur i hela friden får man för sig att avla på ett sto med dessa defekter? För att få en ledpromenadhäst till?

Jag har inte heller varit med när våra hästar har tagits bort, min mamma har skött det och jag har heller inte ångrat det.

Nej jag säger som förut: Att man ska göra som man SJÄLV tycker känns bäst just där och då. Inte gå på vad någon annan upplevt.
Det tror jag blir bäst.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför man skulle ångra sig efteråt om man inte varit med? Tror man att hästen inte fick ett bra slut bara för att man själv inte var med?
För det där med mardrömmar efteråt om hästen/dennes avlivning osv - det får man nog ändå! Hur man än gör. Det ÄR ju en väldigt ångestfylld händelse och man påverkas starkt LÄNGE efteråt. Om man ÄR med lär man ju mardrömmar om själva avlivningen och den hemska synen och är man INTE med får man mardrömmar/dåligt samvete om att hästen kanske mådde sämre av det pga att man själv inte närvarade osv.
Jag har mycket drömmar också, om att jag glömt bort att avliva henne och hon går kvar där i hagen och har ont osv. Men det handlar nog mycket om tiden INNAN avlivningen, det var DET som var allra jobbigast. Att gå o vänta på något som man aldrig ville skulle ske! :cry: Hemskt jobbigt att planera sin egen hästs DÖD liksom. Jag visste inte riktigt HUR det skulle ske, vad som var bäst osv och var samtidigt väldigt känslomässig och hade svårt att planera allting.
Men jag har varken dåligt samvete eller ångest över att JAG inte närvarade vid själva avlivningsstunden. Det känns bara som det enda rätta för MIG.

Om någon får sluta ögonen på hästen så att man kan komma och säga hejdå efteråt? Allting känns så overkligt nu och det vore kanske en bra övertygelse att få se hästen... Eller jag vet inte..

Ska åka till stallet och pussa på min pålle nu :love:

Det är ju bara du som kan avgöra om du vill se hästen när den är död. Det går säkert att få veterinären/avlivaren att sluta ögonen på hästen om du vill. Folk som avlivar hästar är i de flesta fall väldigt förstående.

Jag har aldrig tittat på hästarna vi har fått ta bort när de är döda. Den enda gången jag har haft ett behov av att se någon död var när min pappa 53år plötsligt dog i hjärtattack för 2år sedan. Det var verkligen overkligt att på en lördageftermiddag få ett samtal från mamma där hon säger att pappa har dött. Och då hade jag ett behov av att få se och säga hej då till min pappa. Men när det gäller hästarna har jag tagit farväl när de fortfarande är i livet. Jag vill inte se dem döda.

Men detta är ju jag och hur jag känner när vi har tagit bort någon häst. Du ska göra vad du tycker känns bra för dig. Det är aldrig lätt med såna här beslut.

Jag skulle välja att ta bort hästen, har hästen ont så varför låta det fortsätta, KS med pålagringar växer när hästen är i vila vilket innebär att en häst med KS ska ridas/tömköras och hållas igång för att behålla sin ryggmuskler så att ha den som sällskapshäst/avelsto är inte att rek.

Jag tog bort mitt förra avelsto pga pålagringar mellan kotorna dessutom var hon helt kass i båda bakknäna, jag ledde ut henne till platsen hon skulle tas bort på, sa hej då och sen höll min veterinär henne. Just då kändes det som rätt beslut nu i efterhand ångrar jag mig och önskar att jag hade hållt i henne istället.
Om jag måste ha bort nån mer häst ska jag definitivt vara med själv.

Det är väldigt individuellt hur man känner, min kompis ville inte ens åka upp till stallet dagen då hennes häst skulle tas bort utan hon sa hej då dagen innan och sen åkte dom direkt och hämtade den nya hästen så hon slapp se en tom box.

Jag var med när ovanstående kompis häst togs bort, de valde att spruta hästen och jag kan bara säga att jag är glad att jag INTE valde spruta. Även om det gick rätt så snabbt så hann hästen uppleva fullständig skräck (har aldrig sett riktig skräck förut på det viset) innan han dog och så vill inte jag att nån av mina hästar ska få sluta. När de bultar går det på en micro sekund.

Dom från slakten som hämtar kroppen sen/avlivar är mycket duktiga och har stor förståelse så om du väljer att inte vara med så kan du säkert få gå och säga adjö.

Väldigt tråkigt med din häst men du får trösta dig med att hästen inte har ont mera och har förhoppningsvis ett drägligt och smärtfritt liv någon annanstans.

Stora kramar till dig, jag vet hur det känns..

Vi har valt å ta bort 3 hästar med spruta, mamma som har varit med sa att det hela har gått lugnt och fint till. Ingen panik vad hon kunde se.

Om någon får sluta ögonen på hästen så att man kan komma och säga hejdå efteråt? Allting känns så overkligt nu och det vore kanske en bra övertygelse att få se hästen... Eller jag vet inte..

Jo men VILL du se hästen död så går det säkert att ordna. Men du menar då INNAN avblodningen? För det är väl inget mysigt att se allt blod där på platsen och säga hejdå i allt det hemska?
Och hästen är egentligen inte DÖD ännu, bara bedövad... OM du väljer att avliva den med bultpistol så att säga.

Hästen är hjärndöd efter bultningen. Man avblodar bara för att säkerställa döden och få hjärtat att sluta slå snabbt.

DOCK skulle hästen dö helt mycket snart även utan avblodning, då det ju är hjärnan som sänder signaler till resten av kroppen att fungera.

Ang att vara med vid avlivningen...

• Är det någon som var med men ångrar det?
  • Ni som inte var med, har ni några funderingar om att hästen inte alls är död eller lider ni på något annat sätt utav det?
  • Är det hemskt att vara med vid bultning, alltså en värre situation än att vara med vid spruta? (Ska dock inte använda spruta)
  • Kan kroppen få typ nervryck efter bultningen?
  • Vart sker avblodningen?

Hästen är hjärndöd efter bultningen. Man avblodar bara för att säkerställa döden och få hjärtat att sluta slå snabbt.

DOCK skulle hästen dö helt mycket snart även utan avblodning, då det ju är hjärnan som sänder signaler till resten av kroppen att fungera.

Okej. Tack för det infot! Har bara fått veta att de inte DÖR av bulten utan av avblodningen.

Har inte ångrat att jag inte varit med vid avlivning. Funderar inte över att de hästar vi tagit bort ska vara vid liv, mamma har varit med och jag tror inte hon skulle ljuga.

Då jag inte varit med kan jag egentligen inte svara hur det är att vara med vid bultning, mamma har varit med på både bultning och sprutning. Och hon har valt o ta spruta den sista gången vi tog bort 2hästar. så jag antar att hon tyckte det var bättre.

De hästar som har sprutats har inte avblodats hemma hos oss ivf. Vet att hästar som bultats på ridklubben har blivit avblodade på plats.

Man saknar mest hästarna man har tagit bort, men samtidigt vet man att de inte lider så det väger upp.

Jag tyckte det var bra att vara med min häst hela vägen eftersom han litade på mig. Jag ångrar inte att jag var med även om det är ganska så obehagligt.
Det går fort när man bultar dem och de kan få muskelryckningar efteråt och det kan se väldigt obehagligt ut.
Jag höll i min häst men när han föll sprang jag därifrån. Jag ville inte se honom död utan ville ha kvar minnena av min levande fina häst.

Men man slutar aldrig sakna dem. Fast det nu är över 1½ år sedan min häst dog så är det jobbigt att skriva i sådana här trådar för minnena och sorgen kommer fram igen.

Här verkar det som om du har ett alternativ - T-märka och behålla som promenad/sällskapshäst, som säkert kan beredas ett trevligt liv om viljan finns,
eller
Avliva och köpa en ny ridhäst.

Innan du tar några definitiva beslut, du har hört vad veterinären säger, och vad tränaren säger, men vad säger du själv då? Hur vill du ha det? Kan hästen funka i avel efter rehabilitering? Finns det nån som faktiskt skulle vilja ta sig an denna häst till sällskap/promenad? Utforska möjligheterna, döden är definitiv.

:eek: :eek: Man avlar INTE på sjuka individer. Bara att inse att alla hästar inte är lämpliga till avel.

Till TS: Eftersom din häst är så sjuk och har så mycket olika fel så borde du lyssna på vad veterinären säger. Du säger själv att det inte finns något utrymme alls i ryggen och hästen har ingen rörlighet. Tänk dig själv att vara så stel i ryggen så att du inte kan bocka dig utan att det känns som om en kniv skär i ryggen. Precis så är det för din häst.

Eftesom hästen är ett flykt djur så kan den "stänga" av vissa muskler så att den fortfarande kan gå, stå och springa men inget mer allt för att kunna komma undan ett rovdjur.

Men det är inget som säger att den inte har mindre ont. Den har bara stängt av det som gör ont i ryggen.

På vilket sätt menar du att T-märkning innebär mindre lidande för djuret?. TS skriver tydligt att hästen har smärta och att smärtan enligt veterinären kommer intensifieras efter hand.
Har inte påstått att T-märkning skulle minska lidandet för djuret.
De beslut man tar ska givetvis vara tagna med en veterinärs godkännande.
Det jag syftade på var snarare att man får ta den diskussionen med veterinären, som bättre kan sätta en prognos, och se vilka alternativ man har. Att avliva behöver inte Alltid vara enda utvägen, beroende på hur mycket framtida engagemang man är villig att lägga ner, även om döden ibland är det bästa alternativet.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
6 134
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka