Vem ska hålla min älskning?

Sv: Vem ska hålla min älskning?

:eek: :eek: Man avlar INTE på sjuka individer. Bara att inse att alla hästar inte är lämpliga till avel.

Till TS: Eftersom din häst är så sjuk och har så mycket olika fel så borde du lyssna på vad veterinären säger. Du säger själv att det inte finns något utrymme alls i ryggen och hästen har ingen rörlighet. Tänk dig själv att vara så stel i ryggen så att du inte kan bocka dig utan att det känns som om en kniv skär i ryggen. Precis så är det för din häst.

Eftesom hästen är ett flykt djur så kan den "stänga" av vissa muskler så att den fortfarande kan gå, stå och springa men inget mer allt för att kunna komma undan ett rovdjur.

Men det är inget som säger att den inte har mindre ont. Den har bara stängt av det som gör ont i ryggen.

KL
hur skulle en sån häst klara en fölning, kanske dö i fölboxen?
Vad tänker folk med?

Har inte påstått att T-märkning skulle minska lidandet för djuret.
De beslut man tar ska givetvis vara tagna med en veterinärs godkännande.
Det jag syftade på var snarare att man får ta den diskussionen med veterinären, som bättre kan sätta en prognos, och se vilka alternativ man har. Att avliva behöver inte Alltid vara enda utvägen, beroende på hur mycket framtida engagemang man är villig att lägga ner, även om döden ibland är det bästa alternativet.

I detta fallet har ju veterinären kommit med ett utlåtande.

jag skulle aldrig kunna tänka mig att lämna bort min häst tillnågon annan på dagen D... tror jag skulle ångra mig, men jag skulle nogvilja ha någon utomstående med mig... Tror det blir lättare också att vara med att bearbeta sorgen och så...

De hästar som har sprutats har inte avblodats hemma hos oss ivf. Vet att hästar som bultats på ridklubben har blivit avblodade på plats.

Min avblodades på platsen innan kadavret hissades upp i containern. Var inte där men vet att det gick till så. Så så gör nödslakten iaf.
Väldigt smidigt och enligt veterinären som jag pratade om avlivning med så är BULT vänligare mot djuret än spruta och hon rekommendera mig starkt att använda mig av nödslakten - enkelt, smidigt och billigast. OCH det bästa alternativet för djuret!
Hon var starkt emot spruta denna veterinären.

Ang att vara med vid avlivningen...

• Är det någon som var med men ångrar det?
  • Ni som inte var med, har ni några funderingar om att hästen inte alls är död eller lider ni på något annat sätt utav det?
  • Är det hemskt att vara med vid bultning, alltså en värre situation än att vara med vid spruta? (Ska dock inte använda spruta)
  • Kan kroppen få typ nervryck efter bultningen?
  • Vart sker avblodningen?

jag har varit med mina hästar när dom tagits bort (även som väldigt liten) därför att jag inte haft något val. min mor har alltid krävt det. som vuxen har det "varit en naturlig del" men jag har vänner som jag varit med när deras hästar skullat bort som har ångrat sig. det är väldigt personligt och ingen annan kan känna vad du känner. jag tycker det är väldigt fel överhuvudtaget att tala om för någon annan att "så och så SKA det vara"

jag har hållt vänners hästar när dom tagits bort för att dom själva känt att deras rädsla/oro/sorg kanske överförs på hästen. vissa har haft väldigt mycket frågor/funderingar efteråt (inte alla) därför kan det i sådant fall vara skönt att be någon hålla som man litar på, och kan ställa alla ev. frågor till efteråt och få svar.

jag har varit med vid både bult, den nya avlivningsvätskan och tyvärr även den gamla (den gamla har jag tråkig erfarenhet av)
jag tycker inte det är någon större skillnad på den nya avlivningsvätskan eller bult. upplever det inte heller hemskt. det går väldigt snabbt och smärtfritt för hästen vilket som. men om jag har ett val så har jag valt att bulta. har hästen fått gå till livsmedel så har den fått göra det med (det är inte dramatiskt, utan dom slaktare jag mött har varit väldigt bra med både hästar och människor)

det kan bli nervryckningar och/eller reaktioner (att hästen reser sig och slår runt, eller gör ett hopp fram) oavsett om man bultar eller använder spruta, tog bort en pålle förra året med spruta som reste sig och slog över. men h*n va död redan då h*n landade. oftast går det jättebra/lungt till väga. med bult kan det blöda lite just från "såret" men oftast bara någon droppe. det kan ju vara bra att känna till.

var slaktaren väljer att avbloda kan skillja sig rejält (dock avblodar dom flesta på plats, man sköljer bort det ganska lätt med vattenslang), likaså om dom har container med "gripklo", container med vinch eller lastbil där pållen vinchas in. bäst är att fråga den slaktare du tänkt använda. kan dom så brukar dom försöka tillmötesgå ägarens önskningar i den mån som är möjligt.

därimot har vi alltid valt att sko av hästen innan slakt pga. att vissa "tar av" benen och lägger i separat container om hästen är skodd (givetvis inget man behöver titta på, men jag vill att hästarna ska ha alla sina ben kvar till trappalanda. bara en fix ide:crazy: )

*skickar massa tröstkramar till dig*

Personligen så är jag en fegis, har lämnat iväg mina 2 på klinik när det varit dags...:cry:
Jag vill minnas dem "i livet", och eftersom de varit så lätta att transportera och gillat att komma ut på nya platser så har jag valt detta alternativet (hade säkert gjort annorlunda om de varit svårlastade/stressat upp sig i nya miljöer).
Har åkt till djursjukhuset och lämnat dem i daguppstallningen (tidigt på morgonen, innan kliniken öppnar), klappat om dem och gett dem lite extra gott, och sedan åkt därifrån när slaktbilen kommit dit för att ta hand om dem. Vet att de avlivas på platsen av kunnigt hästfolk.
Se inte mig som en dålig person nu bara för att jag inte klarar att vara med själv.:crazy:

därimot har vi alltid valt att sko av hästen innan slakt pga. att vissa "tar av" benen och lägger i separat container om hästen är skodd (givetvis inget man behöver titta på, men jag vill att hästarna ska ha alla sina ben kvar till trappalanda. bara en fix ide:crazy: )

Inget jag ens tänkte på :crazy: . Ingen sade heller att jag skulle sko av henne innan... Men men, man får försöka att INTE tänka som du gör! ;) Kroppen är bara ett redskap, de lever vidare i SJÄLEN efter döden och behöver inte sina kroppsdelar. :p

Jag är i samma sits som du, har bestämt att min gamla fröken ska få trava vidare, vilket kommer ske inom de närmsta veckorna...

Hon kommer att avlivas med spruta, och begravas uppe i vår skog på ett fint och utvalt ställe. Ska se om jag kan sätta lite vårlökar där också sen.

Jag ska försöka vara med och hålla henne, MEN, jag kommer vända bort huvudet just i dödsögonblicket. Så har jag tänkt i alla fall.

Det är naturligtvis väldigt individuellt hur man vill göra, och kanske blir det inte alls som man tänkt sig när det väl är dags.

Den sista tiden, tja.. Jag umgås så mycket det bara går med henne, ryktar, putsar, trimmar, även om vi låter bli manryckning som hon hatar.
Vi går ut och betar på ängarna där det nya vårgräset precis kommit upp. Kan sitta där i timtal.
Skämmer bort ordentligt, morötter och äpplen är inköpta i storpack. Och framförallt tar jag massor av foton. På allt.

På dagen D ska jag tvätta svansen ren, rykta så hon skiner, och så åker finaste grimman på.
Sen blir det en riktig brakmåltid, och fotografering.

Jag kommer att gråta floder, det vet jag, men samtidigt vet jag att jag gör rätt. Det är vårt ansvar som djurägare att inte utsätta djuren för lidande bara för att vi vill ha dem kvar.

Och djuren lever inte lika länge som oss, så är det bara..

Usch, jag är inte avis på det beslut du har framför dig... jag tog bort min älskade häst förra året i maj. Jag var med och höll honom när veterinären sprutade, sa hej då och täckte själv över honom med pressenningen (kadaverbilen kom först dagen efter) och det behövde jag. Hade jag inte varit med, hade jag gått och undrat hur det gått till, om han kämpat emot, hur lång tid det tagit innan han var borta etc, nu visste jag allt och det var en stor del i mitt sorgearbete. Måste jag vara med om att ta bort vår nuvarande häst, kommer jag göra lika dant.
*Kramar om*

du är absolut ingen fegis för att du valt att inte vara med. alla måste få göra det som känns bäst, det är bara du som vet hur du känner ;) jag är säker på att det inte spelar hästen någon roll vem som håller, huvudsaken är att den personen är lugn.

jah vet :o men alla har vi väl någon "knäpp" ide :angel: :o inte alltid så logiskt :crazy:

Jag beklagar verkligen:cry: Har inte läst tråden, men vill bara säga att jag önskar att jag hållit i min älskade häst för 7 år sedan då han avlivades hemma på gården. För mig blev det väldigt traumatiskt då min i vanliga fall så lugna häst, slet sig ifrån "trotjärnaravlivnigsfirmans" personal och rusade in till mig i stallet.....Jag orkar tyvärr inte dra hela historien, för jobbigt, gråter så det räcker redan. Var med din häst i slutet om du kan!!!!

[*]Är det någon som var med men ångrar det?
Mina egna har jag inte hållt, däremot såg jag när min ängel föll förra året. Den synen är något som följer mig än idag, drygt ett år efteråt, tror att jag hellre hade velat hålla honom än att se det på avstånd (visserligen av misstag)...svårt att förklara...
Andras hästar har jag hållt. Varav den ena hade jag träffat, ridit och tagit hand om under en tid. Det var jobbigt, hemskt jobbigt. Men jag är glad över att jag fick äran att göra det. För jag ser det som en ära att få vara med till slutet och visa vägen. Och ge en puss på mulen och säga att de är älskade :love: .
Den andra hästen hade jag också tagit hand om dagligen under en tid, men hade inte samma band till den som den andra hästen. Men det var en jobbig situation ändå..

[*]Ni som inte var med, har ni några funderingar om att hästen inte alls är död eller lider ni på något annat sätt utav det?
Nej, ingen tanke på det alls.
Kan iofs bero på att blodfläckarna varit synliga alla gånger...så jag har fått det bekräftat på det sättet...vågar inte riktigt uttala mig om det.

[*]Är det hemskt att vara med vid bultning, alltså en värre situation än att vara med vid spruta? (Ska dock inte använda spruta)
Spruta har jag inte varit med om själv, men min ena häst avlivades på djursjukhuset med spruta (akut, jag var inte där, då det beslutades tidigt på morgonen 2 dagar efter skadan).
Bult låter. Ganska högt. Men, det går ruskigt fort.
Det jag gjort har varit att hålla vid bultningen, höra smällen och dunsen när hästen faller. Sen har jag släppt grimskaftet och gått. Detta har jag dock kommit överens med lantbrukstjänst innan, samt skrivit alla papper och betalat innan... Grimma och grimskaft har alltid lämnats kvar så jag kunnat hämta det vid platsen senare - även detta bestämdes innan.

Det låter enormt jobbigt att hålla en häst (var själv väldigt ledsen första gången, men det är klart man ställer upp! skulle Aldrig tveka! Vet ju själv hur det är att vara i den andra människans situation...), men det är inte så jobbigt som man Tror. Men man är ju inte mer än människa, hästvän, och massor med känslor för dessa underbara djur.

Måste jag välja så...bult. Helt klart. Fort, smärtfritt och...ja jag vet inte, även det svårt att förklara. Underbara människor som kommer ut dessutom :love: .

[*]Kan kroppen få typ nervryck efter bultningen?
Ja. Just därför jag väljer att gå direkt efter, vill inte heller se avblodningen.

[*]Vart sker avblodningen?
På platsen där hästen föll, det är det enda sättet Jag har varit med om iaf.

Hur du än väljer att göra. Ha inte dåligt samvete om du inte vill vara med vid avlivningen. Du har gjort det som är det bästa, visat din häst din respekt och kärlek - för att du gjort allt du kunnat. DET är djuren tacksamma över...:bow: Och det är det viktigaste!

Imorgon far min älskling till himlen... Jag har tänkt vara med honom i stallet på morron och sen ska min ängel till stallägare gå iväg och hålla honom. Har en tanke om att det inte ser makabert ut så kan hon ringa mig och jag kan gå och säga riktigt farväl. Tror på det där med ett riktigt avslut, så jag inte tror att han bara har rymt (han brukar rymma ;) )

Sen... Sen ska jag gråta. Tror jag. Man vet ju inte hur man reagerar. Detta är min första ponny som jag haft i 13,5 år. Hjärtat blöder även om jag vet att jag gör det enda rätta. Jag är skyldig honom ett värdigt slut och nu har han sagt till mig att han inte vill längre.:cry: Klart jag VILL ha honom för evigt men kroppen orkar inte längre. Jag är oerhört tacksam för alla år men just nu gör det inte saken lättare att bära.

Han har varit nära att bli utdömd två gånger tidigare, en gång som 10-åring och sen igen när han var 27... Nu ska han sluta sitt liv, 37 år gammal. Och jag har med glädje kunnat rida på honom fram tills februari i år. Han bockade med mig senast i november och vi hopptävlade våren 2004 :banana:

Nu ska jag ut och ge min vän alla pepparkakor och clementiner han kan proppa i sig.

Tänker på alla därute som är i samma sits. Fy, alltså.

Hästen är hjärndöd efter bultningen. Man avblodar bara för att säkerställa döden och få hjärtat att sluta slå snabbt.

DOCK skulle hästen dö helt mycket snart även utan avblodning, då det ju är hjärnan som sänder signaler till resten av kroppen att fungera.

Här finns alla regler gällande avlivning av häst.

http://www.lrf.se/data/internal/data/08/92/1146213796137/LRF+Hastavlivning+1.pdf

Det står att avblodningen måste ske inom 60 sekunder efter bultningen.

Tröstkramar vet hur jobbigt det är tog bort min häst för 2 månader sedan.
Lantbruktjänst kom ut och gjorde det hemma.
Jag var inte med och har inte ångrat det,vill inte avlivningen som ett sista minne av min äskade häst.
Mitt råd är kom ihåg han som han var när han levde.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var inte med och har inte ångrat det,vill inte avlivningen som ett sista minne av min äskade häst.
Mitt råd är kom ihåg han som han var när han levde.
Så egoistiskt.
När ens djur behöver en som mest, då sviks det. :(

Kan man inte vara med sitt djur dess sista stund i livet, anser jag att man ska överväga om man alls ska ha djur. Man behöver inte följa själva avlivandet eller ev kramper, det går bra att vända bort huvudet.

Vem har sagt att livet ska vara fritt från obehagligheter och sorg? Ta ert ansvar mot ert djur även om det är svårt och jobbigt!

LIA

Idag har vi varit ute och gått och betat i två timmar. Gick tillsammans med en stallkompis (lite äldre och mer erfaren än mej).

Pratade bla om hurvida jag borde vara med vid avlivningen. Hennes argument till att jag skulle överlåta det åt personen som erbjudit sig var att det var nog för min del att jag förlorar hästen, och inte borde utsätta mig för avlivningen oxå (speciellt med tanke på obehag med muskelryck osv).

Känner också att klarar man inte av att vara med måste det väl endå för hästens skull vara bättre att stå där med en lugn person.

Visst önskar man att det var så men jag betvivlar att hästarna älskar oss lika högt som vi älskar dem eller saknar oss under dagarna. Hästen vet ju dessutom inte om vad som kommer hända vid avlivningen - det är ingen svår stund för deras del. Att vara med vid avlivningen handlar väl mest om människans intresse...?

Det känns så otroligt overkligt, två senaste dagarna har jag knappt varit ledsen för att det varit så svårt att förstå... Vet faktiskt inte vad jag ska göra..

Visst önskar man att det var så men jag betvivlar att hästarna älskar oss lika högt som vi älskar dem eller saknar oss under dagarna.
Måttet på kärlek lämnar jag därhän, men att hästar har ett speciellt förhållande till sin ägare/skötare kan du vara förvissad om. HUR det förhållandet är, kan ju variera.

Hästen vet ju dessutom inte om vad som kommer hända vid avlivningen - det är ingen svår stund för deras del.
Det beror nog på det. Att den inte inser vad som komma skall hänger mycket på HUR det hela görs. En lugn matte som håller i repet som vanligt gör det OK just då, även om tiden innan inneburit en massa konstiga och oroande signaler. Den som känt hästens behov av stöd t ex i samband med veterinärbesök vet vad jag menar.

Att vara med vid avlivningen handlar väl mest om människans intresse...?
Nej, men om ansvarskänsla och omtanke om djuret. Det ger också i all sorg och bedrövelse en viss tröst i att gjort sitt bästa för hästen in i det sista. Själva avlivandet är f ö inte så hemskt som man föreställer sig det i förväg, och som jag skrev, behöver du ju inte se på vad som händer i det momentet.

LIA

Liknande trådar

S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
6 134
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka