Vem ska bort?

Sv: Vem ska bort?

Men hur fortsätter man? Alla hundar samma mängd och tar ut den andra hunden och ger ett extra mål mat, eller ska hon som muckar äta själv?
Den tredje, och äldre hunden, äter sin mat å låter dom andra äta sitt innan han ska fram å kolla skålarna.

Flocken fungerar så himla bra så de känns trist och ha massa matbråk.

Inte säker på att jag förstår hur du menar. Alla hundarna ska ha den mängd mat just den hunden behöver och alla hundar ska ut ur hundgården minst en gång per dag eftersom det är vad lagen säger.

För min del har jag löst problemet att valpen äter upp fortast och sen vill ha den andra hundens mat genom att de får maten i olika rum. Jag har också hundgård men hundarna äter inne så jag ser vem som äter vad. Hur ska jag annars veta?

Jag vet ju ingenting om dig och hur ditt liv ser ut men handlar det här om hundarna egentligen? Om det känns för jobbigt att sära hundarna några minuter så att alla får äta, är det väl något som inte stämmer? Kan din sambo ta hand om hundarna helt och hållet så du slipper det om du inte mår bra?

Hundarna får mat en gång om dagen, innan "nattning". Vi har flera hundgårdar och de är lika stora hundar så mängden mat är väldigt jämn.

Nu äter dom torrfoder eftersom jag är sjukskriven och inte fixar att bära. Innan åt dom vom som skars i bitar.

Får ringa albano igen på tisdag och se vad dom säger, på återbesöket såg allt bra ut. Alla hundar är avmaskade med milbemax. Hon presterar som vanligt i skogen så märks inte något där.

Det jag inte vill är ju att störa rangordningen, eftersom alla fungerar så bra idag. Och som jag märkte när dom var inne efter jakten, åt inte tiken fast jag var där och ingen av dom andra gjorde nått. Hon fick en blick och gick å la sej under bordet. Den andra hunden rynkade inte ens på näsan.

Men om de är vana vid ex vom så är det ju inte konstigt att de inte vill käka hundmat. Du kan ju köpa färskfoder i behändiga bitar istället.

Fattar inte riktigt vad du menar med "störa rangordningen"?

"Flocken" kommer ju bli mer påverkade av stress av att en individ inte vågar äta för att dne riskerar att bli påhoppad... Ser inte hur det skulle kunna påverka hundarna negativt av att du separerar dom vid utfodring. Tvärtom.

Bind bara upp den som bråkar vid fodret och lossa sen när alla ätit upp? Eller ta bort den om den andra inte vågar äta i närheten? Kan ju inte ta lång tid? Mina som ändå inte kastar sig över maten tar inte mer än 5 minuter.

Nu får du ursäkta - du har varit sjukskriven sen september pga ryggen. Det ska om jag tolkar dig rätt innebära att du inte kan ägna dig åt hundarna på samma sätt längre - inte aktivera dem. Du har inte heller tid att vänta de minuter det tar när de äter alternativt hitta fungerande rutiner vid utfodring som jag dessutom tycker ska ske mer än en gång om dagen. Motiv till det: någon är inte färdigvuxen och en äter dåligt. MEN och ett stor men - ryggen klarade av att ställa ut en av hundarna - unghunden? - 7-8 december på Stockholms hundmässa där du dessutom har en ras som du ska springa med. Då bör du ha både tid och möjlighet att lösa utfordringsrutinerna. Om inte kanske du ska fundera över om hundarna egentligen får plats i ditt liv just nu, 2 egna barn, lite vårdnastjafs, sambons barn som inte vill leka och en baby på g. Vet att jag låter hård men....

Jämför du att visa en hund ~15 min med att gå i skogen under flera timmar? Jag har foglossningar och ischias i kläm och problemet är den kuperade/hala terrängen i skogen. Min rygg orkar inte gå långa promenader och sjukgymnasten gav mej skjutförbud för axeln var dålig.

Det går utmärkt att aktivera hundarna med stilla arbeten hemma på gårdsplanen där man dessutom kan gå och vila emellan eller helt strunta i dom hundar jag inte orkar med. Annars brukar jag springa mellan 6-8 km med hundarna (först spetsarna sen terrierna så jag springer 12-16 km)

Såhär ser den hund du kallar inte färdigvuxen ut:
http://instagram.com/p/iv3MjWR1GE/
Och här är den tunna hunden:
http://instagram.com/p/it4pD2R1N9/

Bilderna är från i förrgår.

Senast ändrad:

Du inleder första inlägget med att unghunden....en unghund är för mig som uppfödare INTE färdig i din kropp rent fysiskt och dessutom inte mentalt klar heller.

Sen kan jag inte förstå att du ens försöker springa på ett halt cementgolv som det är iStockholm med foglossning och ischias. För mig är det värre påfrestning än att GÅ i skogen.

Givetvis gör du som du vill men kanske ska du försöka lösa problemen på ett bra sätt för hundarna. Förstår inte heller foderbytet för att du inte kan bära. Vad är skillnaden i att bära torrfoder eller vom? Hundarna får väl ändå mer än vom? Om du sen ger två mål i alla fall så minskar ju bördan varje gång.

Sen säger bilderna inte så mycket om hullet och bra utfordringsrutiner handlar om mer än hull. I vart fall unga växande djur och tikar som har/precis har haft valpar bör utfodras mer än en gång om dagen. Det handlar om att de ska få i sig det de behöver och får de inte det ser du inte det förrän bristerna är stora.

Torrfoder får jag hemkört. Vommen måste jag köra 9 mil till slakteriet sen bära från tarmrummet och ut i bilen.

Min kompis visade i Tierp, då kunde jag inte springa, när vi va i sthlm va hon oxå med men de kändes bra så jag visade själv. Förstår inte vad du hänger upp dej på? Igår dammsög jag hela huset och sprang upp å ner i trappan med typ 5 maskiner tvätt.
Idag var planen att mocka åt grisarna men jag kommer knappt ur soffan så de får sambon ta när han kommer hem.

Tiken stod på fri tillgång foder under dräktigheten och efteråt. Hon fick 10 valpar och de fick börja äta mat vid 3 veckor för tikens skull.

Ok du har inte sagt något om att det var hämtningen som var problemet. Det var utfodringen och det är den jag kommenterat. Flera här inne har gett dig tips och råd men du verkar inte vilja lyssna. Varför fråga då?

Att du far runt och frestar kroppen bra dagar har du ju redan resultatet av. Kanske dags att ta det lugnt? Har du inte lärt dig de andra graviditeterna? Om du inte är lite mer försiktig kan resultatet bli strickt sängläge resten av graviditeten. Men nu var det inte detta du egentligen diskuterade.

Du frågade om utfodringssituationen och har fått flera svar. Vi har sagt att det handlar om hundarnas situation. Det var den du skulle lösa men du förkastar det mesta med att du inte har tid. Därmed har du ju också satt ribban själv - varför då fråga här?

I den här tråden säger du också att de är ute och att så ska det vara. I en ny tråd här på forumet sover i vart fall en i sängen. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det du skriver längre. Om en ska in ändå varför kan den då inte äta inne? Du behöver inte svara på det för du har klargjort din ståndpunkt ganska tydligt tycker jag.

Då ska jag förklara.

När min hund var valp var jag ensamstående och bodde i lägenhet. Henne hade jag i sängen.
För 9 månader sen flyttade jag och sambon (som jag bott ihop med i 1 år) till hus och kunde bygga stora hundgårdar och hundarna kunde flytta ut.

När min hund fick valpar bodde hon inne och valplådan var utanför vårat sovrum = jag kunde smyga upp henne i sängen när sambon inte märkte de ;)

Jodå jag har fått svar, att jag inte påverkar flocken genom att ta ut en hund för att äta. Eftersom den smalare hunden inte äter upp så får hon komma ut och äta ett extra mål mat. Eller två eller tre om så krävs.
Valpen inne äter 3 mål om dagen så de e bara att göra en extra skål till tiken. Dessutom ringa kliniken igen och höra vad dom säger.

Jag fattar fortfarande inte för att vara helt ärlig, ni har alltså flera hundgårdar med flera flockar i varje?
Jag har faktiskt inte hört någon som har flera hundgårdshundar som låter dem äta tillsammans utan alla jag har hört ser till att hundarna äter en och en om de inte har möjlighet att övervaka. Det blir ju en stress i flocken när alla ska äta på samma ställe, och konkurrensen kan blomma upp rejält under sådan situationer.

Den enklaste lösningen, och snabbaste är att plocka bort den hunden som hotar den andra från flocken under utfodring. Låt den äta själv och sedan när alla har ätit klart, släpp tillbaka den, det handlar som sagt om max 10 min så det kan ju inte vara så extremt tidsödande.
Dessutom har du ju som sagt en sambo också, och jag har ju svårt att tro att han aldrig är hemma vid utfodringstid? Om hundarna dessutom jagar 4-7 dagar i veckan så skulle de nog behöva utfodras mer än en gång per dygn.

Har fler djur som ska ha mat än de 3.

För 9 månader sen flyttade jag och sambon (som jag bott ihop med i 1 år) till hus och kunde bygga stora hundgårdar och hundarna kunde flytta ut.

Har jag uppfattat det rätt att det handlar om tre hundar, som äter en gång per dygn och ni har flera stora hundgårdar att tillgå? Ni är två personer om hundarna och du är hemma heltid?

Hänger inte med i problemet. Uppfattar det som om det skulle vara tidsproblematiskt pga barn och andra djur, att låta en hund äta separat. Eller är det fler saker som gör att ena hunden inte kan tas ifrån de andra under matstunden? Om ni har flera stora hundgårdar, kan inte någon av de nyttjas under matning?

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 293
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 728
Senast: Nota
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 614
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka