Vem ser en hälta?

Sv: Vem ser en hälta?

När det gäller hästar så tror jag att det mycket är känslan för rytmen som hjälper, om det är orytmiskt, oregelbundet så är det "störande för ögat". Säkert har den förmågan haft ett överlevnadsvärde när vi jagade maten. Men tycker man att det är svårt går förmågan att öva upp.

Man känner sig värdelös som hästägare när man inte kan urskilja hältor och orenheter men jag är glad att jag inte är ensam:D
Lika om hästen är lite, lite svullen på något ben. Jag stirrar/känner mig tillslut blind på min egen häst och tror sedan att han är mer svullen än han är.
Fast jag är lika dålig på att se/känna svullnader på människor...

Ett annat tips förutom att lyssna är att hålla för hästens olika delar med handen.
Ex: titta på en travande häst från sidan, håll upp handen framför dej så att du bara ser framdelen, titta och lyssna, håll sen för framdelen och koncentrera dej på bakdelen,titta och lyssna, sen kan du hålla för nertill (= benen) så att du bara ser överdelen = huvud-hals-rygg-kors-länd och titta på rörelserna i kroppen, även ledvinklar i baklår och bog, sist håller du för överdelen och bara titta på benen. Sätt sedan ihop detta till en helhet och du får en annan blick för hur hästen rör sej. Svårt att förklara i skrivft utan att få visa men jag hoppas det går att förstå hur jag menar. Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka