Vem har barnvagnen med i ridhuset??

Youmeoh

Trådstartare
Satt och kollade på lite bilder och fick syn på en där nån hade lämnat en barnvagn i ridhuset (vet ej om det låg nån i) medan några andra red.

Är det bara jag som tycker att det var liiiite dumt? Med tanke på säkerheten :cool:
Oavsett om det är nån i eller inte så kan det ju hända en hel del olyckor om en häst skulle slita sig eller liknande

Var bara tvungen att lufta mina tankar lite..........

Sv: Vem har barnvagnen med i ridhuset??

Red för en instruktör som hade ungen med barnvagn med sig. dock var vagnen och barnet uppe på läktaren (ugen började lipa så min kompis fick ta hand om henne :angel: )
Dock vet jag inte om jag skulle haft med mig en unge eller barnvagn om jag själv red... Känns inte så bra om ingen skulle kunna ha koll på bäbisen ..

Glömde att skriva att den stod inne på ridbanan..Står den på läktaren borde det ju vara rätt lugnt :angel:

Jag har ridit i ridhuset måååååånga gånger med barnvagnen i mitten. Dock har jag ridit ensam....

Red innan på en ridklubb där en i styrelsen kom indragandes med barnvagn med unge i. Vi var bara två i ridhuset, men jag satt på en knäpp unghäst så jag var inte alltför road.. Inte ens när när jag skulle hämta täcke o jacka vagnen stod ivägen flytta hon på den(mina grejor låg i ett hörn, vagnen stog mitt framför), klev bara själv åt sidan.
Hade själv aldrig vågat/velat dra in en barnvagn bland främmande hästar - sånt har inte i ett ridhus o göra enligt mig.

Jag är en aning kluven i frågan. Jag ska snart ha barn (om två månader) och kommer ju självklart att fortsätta rida. Jag är mycket tveksam till att jag skulle våga ställa barnvagnen mitt i manegen, både för babyns och hästarnas säkerhet - oavsett om jag var ensam och hade världens snällaste häst. Olyckor händer så lätt, även den snällaste häst blir rädd och ser spöken.

Däremot skulle jag nog kunna ställa barnvagnen utanför ridbanan eller uppe på läktaren.

Tycker att det är direkt oansvarigt att ställa barnvagnen i ridhuset eller på ridbanan och det även om man bara rider där själv.

Kicki :)

Jag!! Fast inte mitt i. Alla överlevde.:angel:

När jag gick på högstadiet och var prao på den lokala ridskolan hoppade en av ridskolans anställda med sin unge i bilstol lutad mot hinderstödet.:crazy: Inte direkt höjden av säkerhetstänkande...

Jag har en vän som ridit ut med sin unge på ryggen från att den var 8 månader. Det tycker jag är lite väl. Saken är den att hästen inte var den lungnaste och snällaste heller. Varken mamma eller bäbis bar hjälm!

Att ha barnvagen i ridhuset tror jag är en minmal risk om man rider själv där. Men personligen hade jag nog låtit den så på läktaren eller skaffat barn vakt.

Jag är överlag förvånad över hur oaktsamma folk är med sina egna ungar och hästar. Jag har kompisar som låter ungarna (2-3 år gamla) gå in till hästen i hagen och klappa den. Visst mamma står bredvid, men inte fan hinner hon göra nåt om hästen hoppar till och räkar skada ungen.

Jag tror folk gärna ser sina hästar som såååå snälla och att de aaaldrig skulle skada barnet. Nä, visst inte medvetet, men hästar är djur och reagerar instinktivt - då spelar det inegn roll om en unge står i vägen.

Jag tycker det är konstigt att man inte hör om fler småbarn som skadas/dödas av hästar.

Har själv många ggr varit med om att andra i stallet ställt sin barnvagn med barnet i precis framför eller bakom min häst när den är uppställd i gången. Visst hästen är fastbunden men det kan fortfarande röra sig säkert en meter fram och tillbaka. jag har en snäll o lugn häst, men som sagt ALLA HÄSTAR KAN BLI RÄDDA.

När jag får barn kommer de fårn början lära sig RESPEKT gentemot hästar. Att det är STORA djur med FLYKTinstinkt. Alltså små barn får aldrig leda eller handkas med hästar själva.

Jag har en vän som ridit ut med sin unge på ryggen från att den var 8 månader. Det tycker jag är lite väl. Saken är den att hästen inte var den lungnaste och snällaste heller. Varken mamma eller bäbis bar hjälm!

Varför det? I mongoliet har mammorna barnen med sig uppe på hästarna sedan dom ar i princip nyfodda...

/kt

För mig skulle det vara otänkbart att ha barnvagnen i mitten av ridhuset. En olycka händer så lätt och jag skulle aldrig förlåta mig själv. Jag valde också att inte rida efter 4,5 mån graviditet och skulle aldrig rida ut med ett litet barn på mage/rygg, lika lite som jag skulle rida höggravid.
Andra må göra som de vill men jag tycker det är oansvarigt.

När man ser de "värsta" exemplena så brukar jag undra om den andra föräldern verkligen är medveten om riskerna den ena föräldern tar med det gemensamma barnet.

Varför det? I mongoliet har mammorna barnen med sig uppe på hästarna sedan dom ar i princip nyfodda...

/kt

I Mongoliet finns det väl inget större val. Lika lite val som vi har att ta bil till jobb/dagis etc. om man bor långt bort från sin arbetsplats. Med ridningen som hobby finns ett val.

Jag skulle aldrig våga ha vagnen inne på banan, man skulle ju aldrig förlåta sig själv om något hände...

Aldrig fel med säkerhetstänk! Jag hade mina ungar utanför ridbanan, såg dom hela tiden och inga andra hästar i närheten.

Satt och kollade på lite bilder och fick syn på en där nån hade lämnat en barnvagn i ridhuset (vet ej om det låg nån i) medan några andra red.

Är det bara jag som tycker att det var liiiite dumt? Med tanke på säkerheten :cool:
Oavsett om det är nån i eller inte så kan det ju hända en hel del olyckor om en häst skulle slita sig eller liknande

Var bara tvungen att lufta mina tankar lite..........
Jag skulle aldrig vågat lämna några av mina barn så och är alltid livrädd när jag skall passera en barnvagn ute på vägarna. Hoppar gärna av och går åt sidan så att föräldern skall inse att jag ser det som en fara för dem.

Hälsning Maja

Jag har varit den där hemska oaktsamma föräldern. Jag har haft mitt barn i barn vagn, ståendes i hörnet av ridhuset medan jag själv stått i mitten och longerat och instruerat. Jag har även stått och longerat med mitt barn på ryggen. Dock har jag alltid tagit hänsyn till vilka som befunnit sig i ridhuset och bedömt situationen efter det. Dvs i stort sett bara haft barnet i vagn i ridhuset när jag varit själv.

I Sverige har vi lätt att fastna i vårt tänkande att vårt sätt är det enda rätta och riktiga. Det finns många mer nyanser och gråzoner än så. Visst ska man tänka på säkerheten, men det kan finnas aspekter man inte känner till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad