Vem har ansvaret?

C

chira

Bad pojkvännen släppa ut hästarna i morse för jag hade bråttom. Så ringer han senare och berättar att den lilla smet! Sprang över landsvägen och järnvägen och ja det hade kunnat sluta riktigt illa! Men som tur var gick det bra. Sen kunde han inte förstå varför jag INTE var arg på honom. Haha knäpp kille, jag anser att vem som än har hand om mina hästar så är det mitt ansvar om nått händer. Han ska inte behöva ta på sig nått för att jag ber honom om hjälp. Och ponnyn brukar vara kanon snäll men om han busar just den gången någon annan ska ta ut honom så är det ju knappast någons fel!

Hur resonerar ni? Skulle ni blivit arga för att han inte hållt ponnyn så att den inte kunnat slita sig? Eller om ponnyn skulle skada sig på något sätt när någon hjälper er med era hästar?

Sv: Vem har ansvaret?

Det tjänar ju inget till att bli arg, snarare är det bra om man kan ta det lugnt, många brusar upp i sådana situationer fastän det varit en olycka som kunnat hända vem som helst. Såvida inte personen varit vårdslös såklart, men så var inte fallet nu.

Det var väl lite klantigt av honom... men jag håller nog med att det är ägarens ansvar. Och hästen är väl försäkrad oavsett vem hanterar den. Din pojkvän var nog mest arg på sig själv, han måste ju ha blivit jätterädd när ponnyn stack.

Jag tycker att du har alldeles rätt! jag skulle nog tänka "fasen att jag inte släppte ut själv ändå..." och inte bli arg på någon annan än mig själv om något allvarligt skulle ha hänt. Som du skriver, du bad om hjälp och man får ju utgå ifrån att grabben inte släppte den lilla med vilje! ;)

Jag skulle inte bli arg om det inte var rent slarv, har själv sagt till min pojkvän som brukar hjälpa mig med hästarna (brukar få ta de snälla då..) att han ska försöka hålla i så gott det går men om det skulle bli för jobbigt (att de stegrar eller nåt) så är det bara släppa. Är ju alltid i närheten men ändå, för hans säkerhet. Tror inte jag själv skulle hållt i om en häst stegrade (ordentligt menar jag då :p).
Skulle min pojkvän tappa hästen och det hände nåt, då är det helt klart mitt ansvar, men någon av de andra hästägarna har inte klagat på att han tar ut hästarna utan tycker bara han är jätteduktig.

Men nej, det skulle nog ta mycket till om jag skulle bli arg för att hästen busade och han inte klarade av situationen, sånt händer, det är djur vi håller på med, de är på olika humör olika dagar.

Om jag har min häst inackorderad i stall där tjänsten ingår att de ska släppa ut/in och de tappar min häst så ansvarar de för konsekvenserna.

Om jag däremot ber någon ta min häst privat och något händer är det mitt ansvar.

Sen gällande försäkringsfrågor var det en tråd om det för inte så länge sen och det finns flera här som jobbar som skadereglerare och bättre kan säga vad som gäller. Generellt är att ersättningsskyldig blir man vid vårdlöshet i hanteringen, vilket kanske du varit om din pojkvän inte är hästvan och du ber honom ta hästarna.

Om det är pg a klantighet skulle jag bli arg om det hände något med min häst. Däremot så tycker jag att om det är en farlig situation där hästen beter sig illa vill jag att de ska släppa, hästen får inte gå före människorna oavsett hur mycket jag tycker om den.

Om min sambo tagit ut hästarna och tappat en så hade jag nog blivit irriterad och frågat vad fan han höll på med. Speciellt om det var en liten ponny.

Men nu är min sambo ganska hästvan och klarar bråkstakar bra och släpper inte i första taget. Han håller nästan i till idioti. Men skulle han då förklara och det absolut inte handlat om slarv utan kanske otur eller vad som helst så hade jag slutat vara irriterad så länge hästen inte skada sig.

Jag hade inte blivit arg oavsätt vem det var som släppt ut hästarna. Sannolikheten att personen i fråga skapade situationen medvetet är mycket liten. Det kan räcka med ett litet misstag för att en stor olycka ska inträffa och alla människor kan begå misstag.

Upprörd hade jag garanterat varit som hästägare om min häst omkommit pga andras misstag. Men såvida personen inte agerat oansvarigt eller medvetet så finns ingen anledning för mig att vara arg.

Nej, jag skulle inte blivit arg. Nu är det visserligen så att jag inte vågar lämna över ansvaret att låta någon annan leda min medryttarhäst då jag har fullt ansvar inför en annan människa (ägaren) men även när jag stod i kollektiv så tog jag bara hjälp av min mamma en gång och då tappade hon två ponnyer. Dem sprang tack och lov direkt in i stallet då det vankades mat men jag blev inte arg på henne trots att hon är hästvan, jag hade ansvaret och om jag inte till 99% känner mig säker på att den jag överlämnar ansvaret åt kan hantera hästarna så får jag skylla mig själv som utsätter häst och människa för eventuell fara.

Jag VET att jag inte blev arg, en olycka är en olycka. Det kan alltid hända med djur/människa. Mina hästar kom lösa och den ena krockade med en bil. Han överlevde och det har varit en tuff tid, men jag har aldrig beskyllt min man för det. Bilisten klarade sig oxå utan större skador.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 306
Senast: Mia_R
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 016
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade... 2 3
Svar
51
· Visningar
9 147
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka