Sv: vem FÅR rida din häst
Ingen rider min häst utan att jag är med + väldigt uttråkad eller i behov av en självförtroendeboost av att se att ja, han ÄR svårriden!
Men egentligen skulle jag inte säga "svår" heller, lätt att misstolka. Han är väldigt snäll men blir stressad/spänd när han inte förstår vad ryttaren vill. Han är väldigt mycket riden enligt inställningen att man i första hand justerar med sitsen, och då ska man ju veta hur han svarar på sitsen också vilket är i princip omöjligt att lära ut - jag lär mig fortfarande och det jag kan har jag lärt mig genom att testa mig fram och lyssna på hästen tills det räcker med känslan.
Så när någon annan sitter upp och ska dressyra blir han spänd och svår att inverka på, till den grad att han är svårstyrd, svår att reglera tempo/gångart på och svårstoppad. Ute litar jag inte ett dugg på att folk känner honom tillräckligt väl för att reagera "rätt" utifrån hur jag sen vill ha honom att rida ut på.
Nä - min häst är en enmanshäst och jag är för "ägande"/överpluttinuttig av mig för att det skulle funka!
Men när brorsdöttrarna vill åka omkring får man offra sig, och enstaka gånger som kompisar vill rida under övervakning. Dom brukar inte vilja rida fler gånger ändå, särskilt om dom ändå kan en del sen innan iom att det brukar kännas pinsamt att sitta där och känna sig som en nybörjare!
Tränare brukar inte sitta upp på kusen. En har det men då blev han tokspänd så jag utgår ifrån att det inte skulle ge så mycket ändå om man inte har väldigt tur att personkemin stämmer och denne har perfekt inverkan på hästen. Det spelar inte mig någon roll ändå för jag är som sagt hyfsat övertygad om att man inte kan lära någon rida min häst - man måste lära sig
hans knappar så i slutändan är det ändå jag själv som får ansvara för den egna utvecklingen. Sen märks det väldigt väl ändå vilka tränare som kan lägga upp bra övningar och coacha tillräckligt bra (utan att inverka negativt vilket tyvärr de flesta gör för att de vill lägga sig i för mycket detaljer och göra saker på sitt sätt istället för hästens...).