vem FÅR rida din häst

Sv: vem FÅR rida din häst

Förutom JAG så rider mamma min häst 1-2 ggr/vecka, det var ju trots allt hon som betalade för hästen de 4 första åren jag hade henne:angel: & så får jag lite avlastning.
Annars lånar jag inte ut henne alls, givetvis får kompisar testa henne om dem vill när dem är med någon gång när jag rider, men det är la inte så jätteofta, men jag skulle aldrig låta någon rida på henne när jag inte var med. Sjukt överbeskyddande är jag:o

jag känner min häst väl, o han är väldigt snäll o tålmodig - både i ridning o hantering. en riktigt fin läromästare för de ovana :love:
han har några medryttare som rider lite då o då (totalt blir det ca 0-2 ggr per vecka som någon annan än jag rider/aktiverar honom), det blir mest uteritter. känner dessa personer bra o har varit med när de rider honom, så jag känner mig trygg att allt går bra. :)

för att alla ska veta hur jag tänker när jag rider honom, vilka rutiner jag har osv, så har jag skrivit ihop en liten "handbok" med tips, vad man ska tänka på mm (t.ex. att läsa hans dagbok innan man rider, att man varierar ridningen, skötsel av utrustning, vård etc...).

så jag låter andra rida min häst, men jag vill gärna vara med första gången o lära känna personen lite. ridning i skog o mark är pållen väldigt van med, han är trygg i sig själv - så det är främst det jag vill att medryttarna ska göra. däremot ridning på bana mm så vill jag ha mer koll o informera vad som är viktigt att tänka på, eftersom han behöver mer stöd o ramar då.

det beror lite på mentaliteten hos hästen huruvida jag skulle låta andra rida min häst. min pålle är väldigt säker o trygg i sig själv o störs inte av ovana ryttare. skulle jag däremot ha en unghäst, "enmanshäst", eller en häst som är lite knepig på vissa sätt, så skulle jag inte låta vem som helst rida. dels pga av den ryttarens egen säkerhet och dels pga att hästen ska känna sig trygg o inte bli stressad.

*kl*

Just nu är det bara en stallkompis som skulle få rida honom utan mitt överinseende. Men när jag är med kan jag se till så att ridningen anpassas till Dökkvis dagsform och till ryttarens kunskaper. Då kan i stort sett vem som helst som jag känner tillräckligt förtroende för, få rida honom. Något varv i skritt eller trav lär han inte gå sönder av.

Personer som jag vet LYSSNAR på vad jag säger åt dem och inte kör sitt eget race kan få rida min häst. Min tränare och min syster får givetvis rida utan att jag säger nånting, jag vet att dom kan! Mina kompisar slänger jag gärna upp, dom åker mest runt och hästen min är en perfekt lärohäst och snäll som ett lamm.

Men jag skulle nog inte slänga upp en, typ, tävlingsryttare som jag inte känner och som ska vis sig på styva linan!

Det är inte så många som vågar, har testat men det fungerar inte.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att någon som jag tycker rider trevligt får sitta upp under min närvaro, om dom vill och vågar, men själv utan min närvaro, så ingen mer, någonsin.

Min häst är 5 år och regelbundet riden 7 månader. Han har haft 10 olika personer på ryggen, vad jag vet; det är möjligt att fodervärden låtit fler rida.
Jag tycker det är bra att han fungerar med olika ryttare. Eftersom han ännu är ganska ung och oerfaren vill jag att främst vana ryttare rider honom men ovana kan få åka på honom när jag går med.

Jag har bara haft min häst i ca 6 veckor och den enda som får rida henne är sambon och bonusdottern.

Alla som lyssnar på mig och betalar för det får rida på min häst.:D
Ingen oavsett hur rutinerad den är får rida någon häst utan uppsikt här utan att ha ett förflutet som elev till mig.

Jag tycker det är kul om olika ryttare vill prova min häst, men då är det bara min egna häst jag låter dem rida.. Förutom min pojkväns styvmamma, vill hon rida min egna eller den jag har på foder får hon det! hon är likadan mot mig, vill jag rida hennes ena häst så får jag det:) Dock släpper jag inte iväg vem som helst på min häst i skogen utan uppsikt! Och det beror på att jag tänker på deras säkerhet! Och det är faktiskt inte många som vill rida honom^^ De som inte är så vana vid hästar tycker han är för stor.. 165 endast.. Utan det har vart min treåriga systerdotter som ridit honom utan att man får hålla i^^ Och min lillebror..
På foderhästen låter jag min mamma rida på och lillebror. Han är så snäll så jag ser ingen som helst risk att låta dem skritta runt i skogen på honom:)

Eftersom att jag har en ganska billig hyra så får stallägaren/ridläraren/min kusin använda min ponny i ridskoleverksamheten två dagar i veckan.
Det blir super eftersom jag då en av de dagarna kan vara hemma och göra läxor och sådant. Det har funkat bra hittils eftersom det är någorlunda
erfarna ridelever och ridläraren är ju med hela tiden. Det är då en nybörjarvuxengrupp som lär sig skitsnabbt och en juniorgrupp som kan ganska
så mycket. :)

Tränare eller andra superduktiga personer får rida på min häst i utbildningssyfte, och mamma får hoppa upp och skritta de få gånger hon kan, men sedan tar det stopp. Ponnyn har ömtåliga ben och måste ridas i en bra form, bara på vissa underlag osv. Tidigare lånade jag ut henne när jag inte kunde men ponnyn behövde ridas till en tjej i stallet som visserligen inte var tillräckligt duktig för att rida ponnyn i rätt form, men som jag ändå litade på till 100 %. Tills jag råkade komma hem tidigare, och ponnyn som bara skulle skrittas ute för benens skull var i paddocken med en annan ryttare på ryggen :crazy: Så nu får hon vila om jag är sjuk eller borta.

Ingen annan än jag rider min häst regelbundet.

Ett par kompisar har åkt runt på henne, en annan kompis red ut med mig på backen bredvid (han var mäkta lycklig sen, travade själv och allt!), en nu fd kompis red henne en gång. Samtliga under min uppsikt, för alla utom den sistnämnda var det första gången på hästryggen.
Ett par personer på förra stallet red ut på henne i skogen ett par gånger, lullade ut i skritt på långa tyglar.
Mor min har skrittat ett par gånger, med mig bredvid på backen.

Hästen är snäll och modig, men lite speciell i huvudet (inget negativt, men man bör vara ridvan) och ofta rätt pigg. Inga problem med nybörjare, dem bär hon som om de vore av glas, men nåde den som tror sig kunna mer än den gör :devil:

Typ ingen. Jag ser ingen anledning till att någon annan ska rida min häst som jag utbildar och formar så som jag vill ha honom.

Behöver jag tränarhjälp så självklart, men så stora/avancerade problem stöter vi nog inte på än på ett bra tag.

Min mor som är hälftenägare försöker jag dock tjata upp på honom iom att jag veckopendlar hem till föräldrar och häst men hon är tveksam, håller sig hellre till sin egen. Men nu när han är lite äldre och mer riden tycker hon mer och mer om honom. Och hon rider honom bra så hon får rida precis hur mycket hon vill (när jag inte är hemma kanske ska tilläggas, då vill vi båda ha våra "egna" hästar :angel:).

Jag har planer på att fråga en av tränarna om hon vill tävla honom en säsong om jag blir helt upptagen av husbygge långt från hästen men det är snarare för att hålla igång honom, inte för vidareutbildning även om det kommer på köpet. Men jag vill annars följa honom helt själv genom utbildningen, det passar mig klart bäst.

Medryttare skulle jag ALDRIG skaffa. Det är inte mitt sätt att äga häst helt enkelt. Jag stör mig direkt dagen efter om någon så bara har tränsat honom eftersom det så klart är gjort annorlunda och det märks direkt på hästen.

Jag har heller inga problem med att han är en häst bara enstaka personer kan rida, då är hanteringen värre och den jobbar vi på. Hade han haft problem med nya ryttare hade situationen varit helt olika, då harde jag målmedvetet jobbat för att han ska bli tryggare med nya ryttare i fall han av någon anledning hade behövt det längre fram i livet.

Senast ändrad:

Ingen annan får rida min D-ponny utan att jag är med. Detta beror på att hon testar ryttare på ett ganska våldsamt sätt ibland. Jag har släppt på det 2 gånger tror jag. Den ena gången var jag inte hemma och hade ingen möjlighet att rida på ett par veckor ungefär. Jag lämnade henne till 2 tjejer som inte vågade lämna gården, antagligen hände väl någonting så de skrittade runt precis utanför hagen. Jag har även låtit ett par kompisar ta hand om henne och de andra hästarna när jag var bortrest och den ena har haft lite kontakt med "jobbiga" hästar förut. Inom familjen har syrran tagit med henne ut tillsammans med andra hästar någon gång men det tog mååånga år innan hon vågade ta det steget.

2-åringen låter jag ingen annan hantera eftersom att han är väldigt tuff i psyket och ska någon göra bort sig så är det jag då det oavsett vilket är jag som får ta itu med problemen som kan uppstå.

Övriga två (B-ponny och ardennersto) lämnar jag till alla jag vet klarar av att hantera en häst eller ponny och som beter sig vettigt mot djuren. De är väldigt lugna av sig.

*kl*
Vår gammeltant är en familjehäst så det är vi i familjen som rider henne. Jag, lilla dottern och min sambo sitter väl upp ibland en liten sväng när jag går med. :)

Jag vet att de andra i stallet rider jättebra (alla är tävlingsryttare utom jag), men i och med det vet jag också att hon absolut inte är typen av häst som passar dem. Hon är som jag vill ha henne. Lugn och sansad men ändå busig. De vill ju ha en himla turbo och fart i hästarna så jag skulle inte låta dem rida henne. Dels för att de tycker att den typen av häst är urtrist och dels för att gammeltant är så pass gammal och stel nu att hon ska ha det lugnt och ridas ganska lugnt, i hennes tempo. Och de hade nog utan att tänka på det krävt för mycket av henne.

Min andra häst däremot fick de låna när de ville och det slutade med att hon numera är stallägarens häst. Hon hade för mycket potential för vad jag vill (lulla i skogen) så nu är hon topptrimmad och har så smått börjat tävla. :)

När fölis blir stor så kommer jag nog låta andra rida honom ibland. Stallägaren ska ju rida in honom till mig och visar det sig att han kan tänkas klara av att tävla så kommer det bli så att jag lånar ut honom vid tävlingar om inte dottern vill tävla honom. (ska bli hennes häst är det tänkt, men hon är inte direkt en tävlingsmänniska än i alla fall)

Jag önskar att någon skulle vilja rida min häst. Men ingen är intresserad av att skritta en varmblodig travare heller för den delen. För det är det som gäller nu för tillfället.
Annars är jag inte petig, jag måste lita på människan och vet att denne har vanligt vett. Är det en person jag inte känner så följer jag med ut några ggr på en annan häst och om jag ser att det funkar så får personen gärna komma ut och rida hästen. Så länge h*n lyssnar på vad som gäller. Säger jag att hästen tex ska ta det lugnare så måste man veta att det blir så också.

jag har fördelen att jag bor långt ut på landet utan kommunala förbindelser så den som faktiskt tar sig ut hit måste vara ganska så engagerad och förhoppnings lite mognare än en liten 14 åring(generallisering, givetvis finns det sunda 14åringar)
med tanke på att körkort krävs.

Jag har inte speciellt svårt för att låna ut min häst (inte för att jag har någon just nu men..), det är bra för mig att se hur den fungerar då t.ex. Sen skulle inte vem som helst få rida den utan att jag var med, men kan ändå komma på flertalet personer jag litar tillräckligt på.

För mig berordet mest på vad det är för häst. En väldigt ung/känslig/svår häst är jag mer restriktiv med än en stabil lunkhäst.
Min newforest ponny lät jag folk rida ut på om jag var med, men nästan ingen fick rida den på banan då den var aningens opålitlig (även när man red ut egentligen, skulle aldig låtit någon rida ut på den utan sällskap)
Min ridponny jag hade senare fick ingen annan rida. Dels hade vi den inte så länge, så ville gärna att "den röda tråden" s.a.s skulle vara där och dels var den otroligt känslig.

Men rent generellt sett tycker jag inte det är spec jobbigt att låta andra rida min häst, jag delar med mig :D

Jag har ingen som rider regelbundet men har två kompisar som gärna skulle få låna 4-åringen och rida ut ihop med mig eller ja tre men den sistnämnda skulle nog inte vilja rida honom för hon är lite för lång. Annars har jag två till nära vänner som skulle få rida alla mina hästar jag nånsin ägt hur som helst. Vi rider ganska likt, har ägt hästar ihop m.m men för tillfället bor dom 26 resp. 40 mil bort så det blir inte så ofta. Men förr så brukade vi prova varandras hästar lite då och då samt hjälpa varandra om det behövdes.
Jag har egentligen inga större problem med att låna ut mina hästar men det är sällan ngn som frågar i princip alla jag känner som är hästintresserade har egen häst.
Just nu skulle jag gärna ha ngn som vill rida ut ihop med mig regelbundet då på 4-åringen han är känslig men snäll. 6-åringen däremot kommer dröja ett tag innan ngn annan får sitta upp på men det beror på att han är köpt som "problemhäst".

kl

Har en kompis som hjälper mig 1-2 ggn veckan och rida i gengäld rider jag hennes när hon inte kan.
Litar på henne till 110% med min Kamel.

Annars är det bara en till som suttit på honom.
Han är under omskolning/utbildning från galoppbanan.
Ut och skritta en sväng tillsammans skulle jag tillåta, om personen verkar vettig.
Men själv ut inte en chans.
Enbart min kompis, för att han har lärt sig lita på henne.
Och hon har lärt sig att inte ge sig.
Hon vände nämligen en gång när han hade lite smått psykos pga att det börjat snöa(hatar snö)
Sen hade jag ett helvete i flera veckor övertala han att vi skulle gå någonstans överhuvudtaget.
Så han testar gärna om han får chansen ute.

*kl*

Första gången någon rider på min häst är jag alltid med. Men har inga större problem med att låna ut honom. Har en jätteduktig tjej i stallet som rider ibland om jag inte hinner. Sen har han sin favorit tjej, en tös på 12 år som han bara älskar :)

Min bror som har ridit kanske 5 ggr i hela sitt liv, var med för ett tag sedan och red. Han till och med galopperade. Men sen har jag en häst som är helt fantaskist på att läsa av ryttaren ovanpå och tar verkligen hand om dom som inte kan :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Tänkte kolla här om det är någon egen erfarenhet av häst som bockar och som vid undersökning faktiskt visat sig ha något fel och vad det...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar