Vem betalade din häst?

J

Jullan

Jo, jag som själv funderar på att köpa häst om ett ½-1 år eller så undrar jag: vem betalade din häst? Hur fick du ihop pengar till den?:confused:

Sv: Vem betalade din häst?

Jag köpte min första egna häst för mina sommarjobbspengar, ett vbl för 10.000kr sommaren 1990 Efter två år bytte jag henne jämt mot ett hblsto på två år. Red in henne och hon var en hoppglad dam och jag dressyrintresserad så jag sålde henne och köpte en ny häst. Ja så har jag gjort.
Jag har tagit lån en gång föratt köpa ett sto som var efter Guinness som jag tyvärr blev tvungen att sälja pga tråkiga omständigheter. :cry:

Mina föräldrar betalade min häst! (:

När jag fyllde 35 år, kunde jag ÄNTLIGEN uppfylla en 28-årig dröm.

Jag fick möjlighet till stallplats hos min brors sambo, hade råd med egen bil, hyfsad sjukpension och fick tillbaka en STOR summa på skatten, pga att CSN strulat och krävt tillbaka ett halvt årsbelopp av studielånet när jag bröt nacken. Försäkringskassan gick in och betalade mina skulder retroaktivt och då kom skatteåterbäringen som ett brev på posten året därpå.

Jag har gnetat och vänt på varenda femöring. Jag går inte på bio (möjligen julklapp eller födelsedagspresent), jag röker inte, jag går ut på krogen en eller en och en halv... (jobbet bjuder) om året, hästevanemang om jag får julklapp eller födeledagspresent. Jag har "matlag" med mor och far, så mitt matkonto är hyfsat billigt. Jag försöker planera in stallbesöken på väg till och från jobbet, för att inte åka i onödan.
Nu står min häst i ett stall mitt emellan mor och far/jobbet/min bostad, så "alla vägar bär till Rom" så att säga. Vi är tre hästägare, som hjälps åt med det mesta och får tiderna att passa bra.
Jag har bra grovfoderleverantör och halm/havre ingår i hyran.

Så mitt hästägande ansvarar jag för själv.

Jag har ingen häst men vi letar för fullt och ska snart köpa våran första häst. Mina föräldrar betalar köpet och kommer att betala sen också för mat o hyran osv. Tror att det skulle vara helt omöjligt för mig, som går i skolan och inte har någon speciell inkomst, att få ihop så mkt pengar som köpet kostar och sen få ihop mkt pengar varje månad till hyra osv. ! Det går säkert, men jag tror att det är väldigt svårt att klara sig utan någon hjälp från en vuxen. Sen kommer ju jag såklart att vilja köpa lite schabrak och småsaker för mina egna sparpengar!

Min häst jag har nu kostade 25 000 o det hade jag på banken.

Våra tidigare hästar som vi hade som barn betalade våra föräldrar.

Den första hästen lånade jag faktiskt pengar till. Det var väldigt oplanerat, jag hade inte alls tänkt att köpa häst. Men så dök HÄSTEN upp och då var jag ju tvungen att lösa det på något sätt :love:
Efter 5 år på högskola, med hyfsat välbetalt jobb och en lägenhet som säkerhet så tyckte jag att jag kunde unna mig detta, även om det inte kändes riktigt korrekt att låna till hästköp. Nu är han avbetalad och de två andra har jag köpt kontant, sparat ihop av lönen.

Min första häst fick jag som tack för hjälpen vid ett dödsfall. Mina två andra har jag köpt för egna sparade pengar. Mamma och pappa har hjälpt till med försäkringarna.:love:

Mina första två hästar betalade mina föräldrar. Första hästen jag köpte själv köpte jag med pengar jag fått i arv. Det är en av hästarna jag har nu, den andra fick jag i studentpresent av mamma efter att ha haft honom lånad och den tredje är egen uppfödning.

Jag har köpt mina två hästar för egna pengar. Den första från ett arv, och den andra genom att jobba extra och äta havregrynsgröt i ett halvår... som student är det lite knapert, men det går med mycket vilja!

Min mamma och pappa har köpt mina hästar till mig, förutom en shettis som jag köpt själv. Men min mamma var ju tvungen att köpa en också så han fick sällskap.
Den köpte jag för mina skatte pengar jag fick tillbaka.

Den första hästen betalade mamma och pappa, både i inköp och alla kostnader de första åren tills jag började jobba. Var 15-16 när han köptes...

Men de 2 senaste har jag betalat helt själv, just för att jag har min egen ekonomi och sköter mig själv nuförtiden.:D

Jag och min syster tog från våra sparkonton, morfar betalade resten :love: Hästen kostade bara 15.000 men vi var inte så gamla då :p

Nästa nya häst kommer jag betala själv, ur mitt sparkonto sedan 20 år tillbaka.

Jag pluggade på komvux o jobbade på kvällar o helger o sparade till en semester resa med kompisen som sen inte blev av o då gick jag o skaffade häst istället. Drömmen blev uppfylld :love: :) :bump: Jag var då 20 år o fixade allt själv, sen var det bara att jobba ihop ett körkort :D

(Köpte hästen för 20000 kr november -99)

Jag köpte min själv, jobbade då och hade en del pengar på banken. Hästen ifråga kostade inte mycket då hans mamma är min mammas foderhäst och jag har ridit och utbildat hans pappa, så det blev ett kompispris.

Harry Boy har betalt min häst!
Skulle ha mitt sto på foder i 2 år, men redan efter ett halvår ringde ägaren och frågade om jag ville köpa henne för hon behövde pengar till ett hus. Jag funderade på saken eftersom jag och hästen inte kom rikitgt överrens, helgen efter köpte jag en Harry Boy för 100kr fick 7 rätt och vann 25 000, precis så mycket som ägaren ville ha för hästen. Så jag insåg att det var ödet som sa att hästen skulle stanna hos mig, så blev det och idag är hon min "bästis", har inte ångrat mig en enda sekund...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 185
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 201
Senast: Oh_really
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur