Vem betalade din häst?

Sv: Vem betalade din häst?

Min första häst betalade jag med ett arv, och min senaste sparade jag ihop, man märker fort att den största kostnaden är den rullande... Så att ta ett lån plus att hålla häst (bil, transport, försäkringar, veterinär, stallplats, prylar, träning, tävling, strö o mat)är nog inte att rekommendera, om man har andra utgifter med...

Min första häst var ett föl som mamma och pappa tog efter ett av sina ston så det var de som betalade den, men då var jag 10 år.

Min nuvarande häst köpte jag själv. Världens bästa köp om jag får säga det själv. :love:

Jag och min lillasyster betalade våran häst med sparpengar som vi hade på kontot. men som dom andra säger så är det den löpande kostnaden som är dyr....

Jag fick min häst gratis av gammla ägaren som var en kompis till mamma! Hon blev erbjuden pengar av en annan men jag fick lilla Chappelappe ändå :angel:

Jag köpte min häst nästan helt själv. Jag hade sparat pengar ända sedan jag var 10 till en häst, och hade satt in alla mina småslantar på kontot.
Jag hade 19 000:- när jag skulle köpa min häst, som kostade 26 000:- så pappa var så snäll och betalade resterande 7000:-
Sedan när jag väl hade köpt honom, hade jag ju bara mitt futtiga studiebidrag på 950:- att betala honom med, så pappa har lagt ut kostnaderna för honom ända tills jag fick eget jobb, som jag har nu.
Så nu betalar jag honom helt själv, vilket känns otroligt skönt. Gillar verkligen inte att låna pengar.
Men det är bra att ha någon som "borgensman" som kan betala om du nu inte skulle ha råd någon månad.
Lycka till med häsköpet :banana:

Senast ändrad av en moderator:

oj...

jag jobbade extra när jag pluggade på högskola och sparade alla de pengarna så jag hade ca 70 000 när jag var klar. när jag fick första heltidsjobbet köpte jag min dröm! :) han kostade 52 000 så jag hade lite pengar över att köpa saker för :)

tog sen lån för att köpa bil, detta avråder jag till. då min bil har kostat mig ca 85 000 det senaste året (inköp + reparationer)

känner idag att jag borde sparat lite till så jag kunnat köpa släp och bil utan lån.. nu finns det inte en sportmössa att det går att spara en krona. men det har mest att göra med att det kostar mellan 8-10 000kr/månad att hålla pållen! :)

Min mamma köpte min första häst när jag var 15. Henne delar jag med mamma och lillasyster. Mamma betalade allt vad hästen kostade eftersom jag bara hade studiebidraget på 950/mån som inkomst. Däremot betalade jag alla mina egna ridkläder, hjälmar, säkerhetsvästar etc själv. Jag stod alltså för min egen utrustning.

För ca 1½ år sedan flyttade vi till egen gård och byggde stall, så nu har jag ytterligare en ponny jag delar med syster (hon har det mesta ansvaret nu dock), en egen ungponny som jag utbildar och ska sälja till sommaren och en foderhäst.

Vi har inackorderingar som drar in pengar vilket finansierar våra hästar. Mamma står även nu för det mesta, jag betalar dock en del av hästutrustningen nu när jag jobbar extra vid sidan av stallet. Jag sköter en del helinackorderingar med vilket ger en extra slant. Ungponnyn är en investering som själva gården sponsrat, foderhästen har jag en medryttare på också som betalar för sina dagar (inte för att underlätta mina kostnader, utan för att hon vill ha en häst att rida och jag har ju tre andra :D ).

Jag har ju jättefina möjligheter med eget stall, men det är ändå mamma som har vart en riktig underbaring :love:

Min första häst betalade föräldrarna, den andra köpte dom för försäkringspengarna som vi fick när vi fick ta bort den första. När vi sen fick ta bort även den andra köpte föräldrarna en sommarstuga istället (fast jag tror att de betalat en ny häst om jag hade velat ha det då). Den tredje köpte jag själv för pengar som föräldrarna sparat till mig sen jag var liten (de var inte så glada, tyckte jag skulle använda pengarna till annat). Jobbade sen ihop pengar till den fjärde, men har nu sålt den tredje.

Vad rörigt det blev :) Men summan av det hela: Utan föräldrarna hade jag inte kunnat haft häst nu. Eller den fjärde hade jag nog kunnat köpa ändå.

Jag köpte mina hästar för egna pengar. Men mor o styvpappa brukar ibland hjälpa till o köpa hö. Jag betalar hästförsäkringarna själv, handlar foder själv. Eftersom styvpappa kör lastbil brukar det gå smidigare om han åker förbi bonden, som säljer hyfsade hö med analys o sen kör han hit med hö balarna. Det funkar bra.

Min första egna häst var ett gammalt avelssto (travare) o andra var oxå en travare som jag tränat själv på travet numera promenadhäst o en shettis.
Gammelmärren vandrar på Trapalanda. Har bara stoet o shettisen kvar.

Om nån är intresserade vilka priser jag betalade för dessa 3 hästar.
Gammelmärren köpte jag loss för slaktpris 2900:-
Stoet härhemma köpte jag av familjen, som lånade henne för aveln (trav) 4500:-
Och shettisen köpte jag av min granne för ynka 2000:- utan papper o inte så jättehanterad.

Alla hästar var/är trevliga. Gammelmärren var den snällaste jag nånsin haft.... *snyft*
Stoet är en snäll raring, men lite bestämd.
Shettisen är stallets kung, som INTE låter sig hunsas hursomhelst. Hihih.

Senast ändrad av en moderator:

Jag sparade:)
Jag räknade ut vad hästen skulle kosta ungefär i löpande utgifter varje månad och sparade de pengarna tills jag hade tillräckligt för att köpa min häst:love:
Resonerade som så att om jag inte kan vara utan de pengarna innan jag har häst så lär jag inte klara hästen heller;)
Så jag sparade och sparade och kunde låta min dröm gå i uppfyllelse :love:

Jag hade redan ett lån på min gamla bil, så jag sålden den och köpte min medryttarhäst istället. Därav blev det ingen större förändring i ekonomin, förutom de löpande kostnaderna såklart, och då har jag världens bästa sambo som delar allt med mig! Så jag tycker inte att det är så rysligt dyrt att äga häst. Eller det är värt varenda krona i alla fall :p

Mina föräldrar betalade båda mina hästar (ridtravare).

Kostar det 8-10 000 kr/månad att ha häst?:o
Vi har eget stall då... hur mycket tror ni det kan kosta då?:confused:

Båda pållarna är köpta för egna ihoptjänade pengar. Nu handlar det inte om några astronomiska summor, så det gick att spara ihop på några månader. Sparar just nu för att köpa en ny häst med högre kapacitet/pontential, och har beräknat att det kommer att dröja minst ett år innan jag har sparat ihop tillräckligt. Fram tills dess ska min andra pålla få visa vad hon går för, och fungerar hon bra lägger jag pengarna på en ny transport istället... Win/Win-situation:D

När jag var yngre hade mina föräldrar inte råd att köpa häst, men de sponsrade mig med stallhyra till foderhästar. Tråkigt att behöva lämna tillbaka dom, men man lärde sig mer än om man bara ridit en och samma häst i 10 år...

Jag hade jobbat i 27 år när jag köpte min första häst, så jag har själv betalt henne :D

Immer

kl

får man ta ett lån för att köpa en häst!?

Det är svårt att säga vad det kostar i eget stall. Det beror ju på om ni kommar att ta in grovfoder/halm/havre själva eller köpa, om stallet är i renoveringsbehov, om ni behöver stängsla nya hagar m.m.

Jag betalar lika mycket nu för mina två hästar som jag gjorde för den stora i gamla inackorderingsstallet i storstan, om inte mer. Jag har eget foder/strö, och köper endast KRAFFT och tillskott. Har lagt tusentals kronor på stängselmaterial och kommer att behöva byta innertaket och elen nu till sommaren. Men jag ser det mer som en investering, hästarna mår mycket bättre här och jag slipper dela stall med andra... Den stora skillnaden är ju också att kostnaderna kommer i klumpsummor, så man behöver ibland lite buffert för att klara vissa månader...

Jag har egen gård och jag skulle vilja påstå att jag kan ha två, för att inte säga tre, hästar för den summa jag betalade för en häst helinackorderad! Dessutom har jag mer kontakt med mina hästar, och jag kan själv se till att det exempelvis blir täcke av/täcke på vid behov.

Tidigare (för två år sedan) betalade jag 2300 kr/månad för en häst. Allt foder, strö, utfodringar samt utsläpp ingick. Ridhus fanns visserligen på anläggningen, men ingen natur att rida ut i. Hästen gick i egen gräshage på ca 2000 kvm, utevistelse mellan 10 och 16.

Idag har jag tre hästar hemma.
Hösilage: 1000 kronor
Havre: 70 kronor
Betfor: ca 50 kronor
Lucern: 250 kronor
Mineraler: 200 kronor
Div fodertillskott: 200 kronor
Torv: 800 kronor

Summa 2570 kronor - för tre stora kallblodshästar. Jag har visserligen inget ridhus, men hela Hallandsåsen med dess underbara natur finns inpå knutarna. Hästarna har 4,5 ha till sitt förfogande, gräshagar med naturbete, rinnande vatten och t o m en liten skogsdunge.

Stängsel, stallbygge, anläggande av ridbana räknar jag inte in här utan ser det som en investering för gården i sin helhet.

Immer

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 185
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 201
Senast: Oh_really
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama