vem bestämmer könet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettanbabe
  • Startdatum Startdatum
N

nettanbabe

känner en som bara får hingstföl varje år o han vill absolut ha ett litet sto han kan avla på i framtiden..undrar nu om det är hingsten eller stoet som bestämmer könet på fölet...på människor e det ju mannen borde väl va d bland hästar med..

Det där är väldigt märkligt tycker jag. :confused:
Mina ston får övervägande stoföl, tex Jill 11/2 Jarrah 7/3 samt min gamla Zaida som bara fick 2-3 hingstar av 18 föl. De har haft föl e. många olika hingstar.
Jag vet ett ponnysto som nästan bara fick hingstar, kommer inte ihåg riktigt, men det var bara 2 stoföl mot drygt 15 hingstföl.
Är det bara slumpen?

Jag tror stoet styr chansen för olika kön också. Om hon aldrig släpper till förrän ägglossning blir det fler hingstar, och släpper hon ägget sent när hon börjat gå ur brunst och på så vis blir betäckt flera dagar innan blir det fler ston.

Åtminstone är det min erfarenhet av 3-400 naturliga betäckningar :)

Semin borde vara en helt annan femma!

Det jag funderat på rä om inte vissa ston helt enkelt inte kan fullfölja en dräktighet med endera könet.
Tex, blir hon dräktig med hingstfoster resorberas det i ett tidigt skede?

Det stämmer inte på mina iallafall. De har nästan alltid enbart seminerats i en brunst och inte resorberat eller kastat under tidens gång, inte heller haft gallår.
Dessutom har det under de senaste 10 åren nästan enbart handlat om semin och fenomenet är detsamma oavsett semin eller naturlig btäckning.
Mysko... :)

Om det är samma sak som det är med folk så är det väl så att den sperma som bestämmer att det blir en hingst/kille är lättare än den som bestämmer att det blir ett sto/tjej.
Men "kill" sperman (bra att man kommer ihåg namnet på saker och ting eller hur? :crazy: ) är bräckligare än x (tjej).

Därav blir det väl så att förhållande runt styr vem som befruktar ägget. Är det bra förhållanden hinner y dit först-Är det sämre förhållanden hinner x dit först eftersom y är bräckliga.

Och det är alltid sperman som bestämmer om det blir xx eller xy (måste vara samma för hästar också...). Stoet eller tjejens ägg är alltid x.

Nu får jag hoppas att jag inte gjort bort mig allt för mycket så att det är så att det är annorlunda för hästar, men jag har svårt för att tro det.

Kan väl inte va möjligt, eller??
Våran Jody har 5 avkommor med 5 olika hingstar..
Alla ston..
Hon har alltid bärit fram fölen utan trassel.
Alltid tagit sig också..

I år så är hon dräktig med Super Photo.
Ställde henne i centrifugen innan... :devil: så nu kanske vi får en hingst..

AM

Vad är då "tidigt i brunsten" i detta fall?
*nyfiken*

Mina hingstar har ju bara fribetäckt och den äldre av dem har en tydlig övervikt på hingstföl :crazy:.
Men nu har jag handbetäckt ett sto med yngre hingsten (hans första säsong, hennes också för den delen...) och håller tummarna på ett stoföl. Hon betäcktes förra fredagen och var inte alls lika brunstig på söndagen så jag utgick från att hon var på väg ur brunsten då och lät faktiskt bli att betäcka. Vågar man hoppas att hon är dräktig tror ni? Med en liten tjej! :p :p
Hingsten är i alla fall fertil - det andra stoet han betäckt tog sig på första försöket (fölbrunsten). Men HUR fertil han är vet jag ju inte...

knapplån.

enligt teorier ifrån avelsveterinärerena i Newmarket som är experter på naturlig, så styr miljön i livmodern till största del valet utav kön på fostret. vissa livmodrar går knappt att få livsdugliga hingstfoster på, som någon sa, de resorberar tidigt. de stona bär mest fram stoföl. och tvärtom.

det skulle ju kunna förklara varför vissa till synes helt normalfertila ston vägrat bli dräktiga förrän efter flera brunster. har de blivit befruktade av en "hingstspermie" har de antagligen lett till tidig resorbering och man står med rynkad panna och fattar inte varför hästen inte tar sig.

Är det någon som tänker efter nu och konstaterar att pållan kanske mest haft mest föl av ena eller andra sorten och ibland varit svår att få dräktig och året därpå fått föl av det "på henne mest förekommande könet"

:confused: :confused: :confused:

Dag 2 i brunsten sker det enda språnget, sen får man ha is i magen :D!!

Näää.. inget som jag faktiskt praktiserat då jag oftast haft fribetäckning med mina egna hästar, men de har också oftast givit hingstföl.

De ggr bet. skett vid hand så har det varit övervägande stoföl på egna & andras ston, kanske mkt för att jag då är sparsam med sprången per sto, 2:a & 4:e dygnet på vissa.. endast 3:e på andra, beror ju på hur stona brukar brunsta!

Förra året så fick 3 ston ultras om efter några dagar, för vid 16 dygn syntes inga tydliga fosterblåsor.. men vid 19-20 dygn så var det fina 16-d. blåsor, dessa 3 ston födde stoföl i år. OBS!! Hingsten var då 24 år gammal, snacka om att vara fertil med överlevande sto-spermier i 3-4 dygn :d!!!

Det sägs ju att hingstspermier är snabba simmare.. men har kort levnadstid, ca 2 dygn.. stospermier simmar saktare, men kan leva uppemot 4 dygn i väntan på ägget.. 'tjejer är överlevare' :love:!

Du kan kanske tänkas få ett stoföl, men det beror ju på NÄR ägget gick.. det visar sig vid UL :)!!?

Är det någon som tänker efter nu och konstaterar att pållan kanske mest haft mest föl av ena eller andra sorten och ibland varit svår att få dräktig och året därpå fått föl av det "på henne mest förekommande könet" :confused:
Mmmnja.. jo, ett gammalt sto jag ägde några år fick under sin livstid:
Hingst, sto, sto, kastat, sto, hingst, sto, hingst, gall , hingst, gall, hingst, gall, hingst, sto, sto, hingst, sto, gall.

Dessa 'gallår' kanske skulle blivit stoföl om de blivit till från början!? Men hon tog ju igen det lite på sluttampen :)

Nej det stämmer inte på mina.
De har inte haft några problem med brunster eller gått om. Enda gången Jarrah krånglade fick hon hingst året efter, vilket kön inte är hennes mest förekommande. Oftast har de tagit sig på första brunsten och fått övervägande ston året efter. De har även seminerats ca 2 gånger tills de har ovulerat och det innebär ju att de inte enbart har seminerats i början av brunsten.
Funderar på om foder och miljö kan påverka inre miljön i livmodern på något sätt så att det ena eller andra könet "trivs" bättre. :confused:
Jag har en bekant som inte bor så långt från oss och hon får övervägande hingstföl på sina ston. Naturen är märklig... :)

I år är faktiskt första gången på väldigt länge som vi har fått 2 hingstföl och slipper köpa in en sällskapskille. Fördelningen blev 3 ston och 2 hingstar.

Vad är då "tidigt i brunsten" i detta fall?
*nyfiken*

5 dagar före ägglossning ! >90% stoföl har vi fått då.

Men då vill det till att sperman håller bra kvalitet och helst ska hingsten inte betäckt alls på något dygn innan :)

Det funkar hyfsat att betäcka på dag 6-7 efter fölning också - >75% stoföl. Men det är ju inte alla ston som släpper upp då.

Hej!
Här kommer en ren spekulation. Det fertila sekret som bildas vid ägglossning
kan se lite olika ut, i normalt sekret kan spermierna lätt simma in. Jag skulle
kunna tänka mig att vissa ston producerar sekret som är mer gynsamt
för killspermier resp tjejspermier. Ett mer tjockt och segt sekret borde
gynna tjejspermier eftersom de är mer långlivade. Ett väldigt 'lättsimmat'
sekret borde gynna killspermier eftersom de är snabbare. Så ett sto som
kontinuerligt producerar ett visst sekret borde på så vis få övervägande
avkommor av ett kön.

det låter troligt! Så är det väl på människor har jag hört.

"Den ej segslemmade Pooh med två söner" ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 758
Senast: fio
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka