Vem är uppfödare till fölet?

Sv: Vem är uppfödare till fölet?

Det är som Masse säger: den som står på betäckningsrapporten är uppfödare till fölet. MEN när man gör ägarbyte på stoet ska detta ägarbytet även ske på betäckningsrapporten, vilket hingsthållaren ska göra. Alltså blir STOÄGAREN vid fölets födelse uppfödare till fölet.

men hur funkar det i detta fall då?

person 1 äger stoet
person 2 lägger in ett befruktat ägg från ett av sina ston i person 1s sto.

jag tänker på embryofölet flip's little sparrow.

Eisha ägdes av en person häs på buke, men lånades av krisitina som äger flippan.

hur blir det då????

Man skrivet helt enkelt ett avtal om att få låna surrgat mamman till sitt embryo, vilket det är frågan om i det här fallet. Det är ju inte stoet som föder fram fölet egentligen som är mamma till det.
Så det blir då vad man avtalar om innan precis som när man lånar en mage eller tar ett sto på foder för avel.

Kristina blir uppfödare till fölet och ägare automatiskt pga att det är Flippan som är mamma genetiskt sett även om en surrogat mamma burit fram fölet.

men hur funkar det i detta fall då?

person 1 äger stoet
person 2 lägger in ett befruktat ägg från ett av sina ston i person 1s sto.

jag tänker på embryofölet flip's little sparrow.

Eisha ägdes av en person häs på buke, men lånades av krisitina som äger flippan.

hur blir det då????

Ja jag har iaf inte fött upp Flippans föl :D.

Nej, betäckningen gäller ju för Flippan som ägs av Kristina. Sen att ungen växte i min hästs mage har ingen som helst betydelse. Det som gäller är att Kristina fortfarande ägde Flippan när ungen skulle reggas. Sen vet jag inte hur de gjorde vid id-koll, men jag utgår från att de måste göra nån slags jämförelse med den biologiska modern (jf när man reggar föl som ju ska vara vid moderns sida för att det inte ska bli extra krångligt).

Ja det är klart, det gör man ju även med "vanliga" föl. Men när man id-kollar så ska man ju göra det innan avvänjning för att säkerställa att fölet hör just till den mamman. Då måste man rimligen kolla mot Flippan (om hon t ex hade varit fux och likaså Cardento, och ungen var brun = fel unge).

Så om man köper stoet en månad innan fölning, är det den nya ägaren som är uppfödare till fölet? Är du säker?

Helt säker på detta,jag har också köpt sto som varit högdräktig och är uppfödare på stoet.

Men om fölet ska tillbaka till "förra" ägaren? Det händer ju också ibland. Då måste väl den få stå som uppfödare?

Det borde vara du som köper stoet om inget annat är sagt.
Jag har ett sto hemma som var dräktig när jag köpte henne, men dom förra ägaran kommer stå som uppfödare då dom kommer betala alla fölets omkostnader under dom första 6 månaderna.
Gör upp allt ordentligt med dom förra ägaran så det inte blir strul sen när fölet väl är fött :)

Se till att skriva riktiga kontrakt, där det klart framgår vad som gäller!

Annars kan det bli som för mig, jag köpte i vintras ett sto som varit på foder och fodervärden hade ombesörjt betäckningen, och betalat semineringen men inget annat (fodervärden är stämd av hingstägare/hållare), när fodervärden sedan inte längre kunde ha märr'n kvar och tidigare ägaren heller inte hade möjlighet att ta hem henne, så jag köpte henne o fick sista april ett föl som jag mycket väl kan registrera som travare, om jag betalar den tidigare fodervärdens skulder (20000:-), men det är enligt jurist inget som säger att fodervärden framgent inte kan göra anspråk på fölet.

(Så jag vågar inte chansa på att trav-regga henne, köra in o sedan skicka till tränare för att om det vill sig illa därefter riskera att förlora henne).

//m

Fast något som inte fodervärden kan ta ifrån dig i det här fallet är uppfödarskapet, som kan bli lönsamt om det är en bra häst som kommer till start.

I den här tråden måste man också klart skilja på vem som äger fölet och vem som ska anses som uppfödare av det. Det är två olika saker och i ditt fall så har ju fodervärden betalt det som är betalt på fölet och "äger" fölet och skulden till hingstägaren. Så om du skulle välja välja att betala avgiften till hingsten så kan du kräva tillbaka den kostnaden plus alla andra kostnader för fölet om fodervärden skulle dyka upp. Detta i sin tur gör att antingen får du en hel del pengar (det kostar ju mer än hingstavgifter att föda upp, registrera och hålla en häst) eller så kommer fodervärden aldrig att göra anspråk på henne. Så även om fodervärden har rätt att ta tillbaka fölet har du rätt att ta betalt för det. Det borde din jurist ha upplyst dig om. Du kan också om det skulle bli aktuellt den juridiska vägen begära att fölet inte lämna ut innan du har fått full ersättning för din utlägg och arbetet med fölet.
Med andra ord för att inte hingstägaren också ska bli drabbad är det korreta att du betalar avgiften för fölet och registrerar det. Om fodervärden dyker upp begär du ersättning för fölet vilket då kommer att bli 20 000 + kostnaden för varje månad fölet varit uppstallat och skött av dig. Vilket skulle kunna vara ca 3000/månad för foder, stall och skötsel. Som ger 36 000 på ett år vilket gör 72 000 på två år o s v. Kostnader som fodervärden skulle haft själv om de haft fölet hos sig. Åker hästen till tränare så ökar ju kostnaden till mellan 8 000 - 15 000/månad beroende på vilken tränare det är.
Blir fort mycket pengar som fodervärden ska ersätta dig för att få hästen.

Är mest intresserad av hästen/hästarna!

Och helt klart, visst kan jag kräva tillbaka "mina kostnader" gentemot fodervärden om det skulle "gå fel", men nu är ju mitt intresse att umgås med hästar, inte sitta i någon rätts-sal.
Förstår inte vad du menar med att hingstägaren/hållaren blir drabbad, de har ju en skuld på indrivning.

(Så ni andra, se till att skriva riktiga kontrakt, där det klart framgår vad som gäller)!

//m

Om det är så att hingstägaren driver in skulden av fodervärden så är det helt klart fodervärdens föl och inte ditt. Du kan bli uppfödare på pappret för att du äger stoet men inte ägare till fölet.
Så i det fallet har du inget att komma med juridiskt och det är till ock med så att om alla följer alla regler så ska du inte ens kunna registrera fölet. Det är fodervärden som kan göra det.
Det du kan göra är att ta betalt för fölets upphälle efter det att det är avvant, precis som med vilken annan inhyrd häst som helst. Men det är inte ditt föl för det var inte säljarens föl från början utan det är fodervärdens.
Så risken att sitta rättssalen ligger nog närmare för dig om du tror att fölet är ditt som du nu har förklarat att det ligger till. För det är inte ditt föl efter som du bara köpt stoet av ägaren som inte heller ägde betäckningen. Så det hade inte spelat så stor roll vad du och ägaren hade avtalat om eller skrivit för papper. Det är fodervärden som du ska göra upp med när det gäller fölet. Om nu fodervärden får betala de 20 000 till hingstägaren är nog det de minsta du får ge för att få överta ägarskapet.

Är numera fullt införstådd med vad du menar/skriver.
Men det var jag inte i januari, när jag köpte stoet.

Anser heller inte att jag är uppfödare/ägare till fölet, efter vad jag de senaste månaderna lärt mig.

Men precis som jag skrivit tidigare:
Se till att skriva riktiga kontrakt, där det klart framgår vad som gäller!
(Tycker det är onödigt att fler än jag gör samma misstag)

//m

Jag har kommit fram till att jag varit alltför "blåögd" när jag köpte mitt dräktiga sto. När jag köpte stoet sa säljaren att jag skulle bli uppfödare till fölet. Men när fölungen kommit tyckte hon den var så fin så hon anmälde ej ägarbytet förren efter fölet var född. Säljaren är även hingsthållare som äger pappan till fölet, således också den som skriver betäckningsrapporten! Ägarbytet skedde, enligt hennes papper ca 10 dagar efter fölets födelse. Men jag betalade handpenning på stoet innan fölning, försäkrade stoet i mitt namn långt innan fölning. Tyvärr är det det enda jag har eftersom hon höll inne med rätt information till mig. Man lär så länge man lever!

Men om fölungen blivit ful då? Då hade ägarbytet iallfall skett efter fölets fötts? Fast då hade kanske du fått stå som uppfödare då? Du kan ju ta betalt för tiden som fölet går hos dig iallafall. En klen tröst.
Vem är fölet efter?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 481
Senast: Sel
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 413
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31