Vem är KANSLARI FRÁ EFRI-RAUDALAEK?

Gimlan

Trådstartare
Ursäkta versalerna i rubben, men kopierade bara för att jag inte ville riskera att stava fel.
Jag har missat den här hingsten helt, trots fin bedömning. Nån som träffat honom, har en avkomma, vet nånting om vad han lämnar, vilka ston han kan passa?

Sv: Vem är KANSLARI FRÁ EFRI-RAUDALAEK?

Ursäkta versalerna i rubben, men kopierade bara för att jag inte ville riskera att stava fel.
Jag har missat den här hingsten helt, trots fin bedömning. Nån som träffat honom, har en avkomma, vet nånting om vad han lämnar, vilka ston han kan passa?

Kanslari är en jättefin, lite äldre, rödblack 4-gångshingst som finns i Skåne. Han lämnar fina avkommor men man ska nog inte betäcka ett starkt fyrgångssto med honom, ta ett femgångssto eller ett fyrgångssto med lätt för tölt.

Inte superflott har jag fått höra och hans bedömning kanske är lite i överkant? Nån som vet? Föll för flera nior på gången, men om det nu inte är så...

http://www.kanslari.nu/

Har inte sett honom in action, men har jobbat med nga avkommor, som varit himla trevliga. Vet att han med "fel" sto kan få lite nerviga avkommor. väldigt lika sin far blir de dock! Rent gångartsmässigt är jag inte så säker på vad han ger då de avkommor jag ridit varit helsyskon. Han själv rids bara i skogen, om han rids alls och troligtvis de flesta av hans avkommor också. De flesta som betäcker med honom, skulle jag tro, är de som inte vill betala så mkt för en betäckning med en hingst med både fin färg och bra bedömning.

Har kollat hemsidan, men jag litar inte riktigt på hingstägare :angel: Nervig är kanske inte så bra, min lilla (Embla från Åsberg) är lite känslig, inte direkt nervig, men hon har helt klart mer nerv än "vår" Saga (från Lund).

Gillade modellen på honom (tycker han påminner lite om Saga :p ) och niorna i hans isländska bedömning. Däremot har jag hört att han ska ha en svensk bedömning, den väljer man dock att inte skriva ut, och det blir jag ju lite fundersam på.

Sen har han ju Hervar i stammen vilket eg inte är superbra, min lilla har honom redan tre ggr i stammen, men han börjar ju hamna en bit bort i stammen nu, så vet inte hur jag ska tänka där.

Ska inte betäcka i år, om nånsin, men klura på hingstar är ju skoj om inte annat :p

Här är hans bedömningar som ligger på WF:

Avelsbedömning

Datum Avelsbedömning Totalt
30.04.2000 Central avelsvärdering/be - Häringe 8.15
27.04.1999 Gunnarsholt 8.11
12.06.1998 Héraðssýning á Melgerðismelum í Eyjafirði 7.78
19.06.1998 Héraðssýning í Borgarnesi 7.71

Min upplevelse utav Hervar är att han kan ge hästar med lite nerv, så då kanske kombinationen med mycket Hervar-blod inte är någon höjdare om du inte är förtjust i det.

Minns när Kanslari kom till Sverige, men tror aldrig att jag har sett honom live eller stött på några avkommor. Han känns som en hingst som verkar/verkat ganska lokalt och kanske mest fungerat som gårdshingst. Det i sig behöver dock verkligen inte vara något negativt mer än att han kanske inte nått ut så långt till den stora massan.

Angående bedömningar så är ju WF en guldgruva för just sådana här grejer. Bedömning i Sverige är ju som sagt högre än den från Island. han har två totalbedömda avkommor också, utav 84 st.

För min del står han långt bortår h-vete, men som sagt, hans bedömning fick mig att haja till. Samtidigt är det ju en äldre bedömning och frågan är ju hur jämförbar den är med dagens?

Här är en kille som jag red in förra året. Jag har hans helbror på lektion också. Man bör nog välja ett sto med bra vinklad bakdel, båda bröderna har ett bättre fram- än bakparti. Annars är de här 2 riktigt kul att jobba med, bra bjudning, otroligt ambitiösa (man får bromsa sig själv lite vid inlärning) Bra lynne-Trevliga helt enkelt. :) Lillebror kommer nog kunna bli fin med tiden. :)

Bilden är från hans 3:e gång under ryttare. (Usch, ursäktar bakgrunden, på gården var tidigare en halvt förfallen hönsgård, den är nu borta! ;) )

226134_10150283503537068_669017067_7682868_8267597_n.jpg

När vi släppte ihop honom med flocken hemma:

185253_10150283919057068_669017067_7686572_4048326_n.jpg

Kan tillägga att ägaren har godkänt att jag skrev lite om hennes hästar, hon tyckte att det var kul med en tråd om Kanslari!

Senast ändrad:

Jag har ridit några kanslari avkommor, väldigt trevliga, känsliga, dom jag red är grova och speciell i lynnet lite som en enmanshäst. Men när man hade vunnit deras förtroende så är dom hel tuffa, blir inte rädda för mycket. Lätt för alla gångarter och allmänt trevliga - dock speciella vid första intrycket :)

Han har gett flera söta hästar med exceptionellt bra skritt!

Kanslari är en trevlig hingst som jag både sett in action både på uppvisning och privat i skogen. Mycket trevlig och det som de andra skriver om att han är nervig stämmer inte jätte mycket, (han är inte mer nervig än andra hingstar jag träffat, dock är han lite rädd för hög musik) han kan gå hur lugnt o fint som helst utan att stressa både med ston och valacker. Min ena avkomma har även gått ihop med "pappa" en sommar tillsammans med ett par andra bröder.
Han är en het hingst med mycket vilja men det ser inte jag som att vara nervig.
En orsak till att han inte visats är att han för ett antal år sedan blev svårt skadad i ryggen och därför inte kunde ridas på FLERA ÅR. Ägarna valde sedan att inte ta ut honom igen på banorna eftersom han då blivit ganska gammal.
Ägarna är underbara och man kan inte få bättre skötsel av sitt sto.

Visst nu är jag lite partisk eftersom jag har tre avkommor efter honom, jag valde att använda honom alla tre gångena då jag blev så nöjd med min första avkomma. Jag tävlar på lätt nivå med min äldsta avkomma. Kommer nog inte komma så mkt längre med honom men min andra avkomma som ni ser på bild ovan (Echa´s) inlägg, har trol, lite mer framtid. Den yngsta som är 3 år idag har jag sålt men är mycket trevlig han med.

Jag vet att det finns en tjej m en Kanslari avkomma som tävlar på högre nivåer i femgång.

Alla tre är efter samma sto som är lugn o trygg men har mycket egen vilja o MYCKET attityd. Men som jag ser det har alla tre fått bra lynne, mycket vilja, och trevliga gångarter. Dom är absolut inga lätta hästar som gör allt du ber om men samtidigt är dom mycket arbetsvilliga och ger allt i de flesta lägena.
Mitt sto är en 4:gångare och har fått iaf en 5:gångare och en 4:gångare. Den sista vet jag inte vad han är (trol 5G)

Allt beror ju inte bara på hingsten! Jag vet att flera avkommor har bilvit "nerviga" men jag tror inte detta bara beror på Kanslari då jag vet att flera av dessa "mammor" inte är stabilaste i världen.

Skulle du kunna lägga in lite bilder på dina? :)

Absolut..:) kan göra det liten senare.. som sagt lillkillen finns här ovan, Echa har haft honom och ridit in honom till mig..:) Min äldsta är svart och lilleman är silvermusblack.

Ja, mamma är silverjörp och sen är Kanslaris mamma musblack tror jag, han ger väldigt mkt blackanlag till sina föl, men trotts att jag har tre fick jag två svarta och en silvermusblack.

Antingen ger de 50 eller 100% blackanlag, i snitt alltså :) Undrar över silvret för att min kan bära på ett silveranlag.

Ok, mitt sto är som sagt silverjörp, hennes mamma är i sin tur silversvart o lika så mitt stos syster. Pappa vet jag inte vilken färg han har då min är moderlivsimporterad från Island från nån gård på norra Island. Så silveranlaget är nog ganska starkt i henne. Jag lägger in en bild på henne med..:)

Samma sak där, antingen 50 eller 100% finns inget mellanting. Har de två anlag (ger 100% silver ) har de dessutom en ögondefekt som gör dem mer eller mindre synskadade.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 230
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 956
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur