Vem äger problemet?

Jag tror som @CK
Av vad jag begriper så blir sjuka ekar, precis som gamla ekar, först ihåliga inuti och risken att de ska falla är inte överhängande förrän i ett långt gånget stadium. Dessutom kan ekar bli tusen år gamla.

Handlar det bara om enstaka grenar som är dåliga (helt normalt fenomen) så är det väl bara att ta bort just dem?
 
Jag tror som @CK
Av vad jag begriper så blir sjuka ekar, precis som gamla ekar, först ihåliga inuti och risken att de ska falla är inte överhängande förrän i ett långt gånget stadium. Dessutom kan ekar bli tusen år gamla.

Handlar det bara om enstaka grenar som är dåliga (helt normalt fenomen) så är det väl bara att ta bort just dem?

Men frågan är VEM som ska ta bort dem? Får jag gå ut och börja såga i grannens träd (inte för att det skulle falla mig in, men du fattar principen). För att ta bort den värsta grenen så behövs yrkesfolk, och frågan är väl egentligen vem det är som ska betala kalaset...
 
Men frågan är VEM som ska ta bort dem? Får jag gå ut och börja såga i grannens träd (inte för att det skulle falla mig in, men du fattar principen). För att ta bort den värsta grenen så behövs yrkesfolk, och frågan är väl egentligen vem det är som ska betala kalaset...

Krasst sett så är det väl grannens problem, eftersom det är grannen som väl blir skyldig om någon del av trädet skulle skada ert hus?
Går det att diskutera saken och komma fram till någon lösning? Det borde ju ligga i grannens intresse att inte bli skyldig att reparera ert hus?
 
Vi hade en gigantisk ek i vår allé, nästan 2 m i omkrets. Den blåste ner med Gudrun, och hela stammen var ihålig. Några grenar var döda, men i övrigt var den fullt lövad.
Jag hade nog också ringt en arborist och bett om en offert.
Min kompis pojkvän jobbar som det, och det är inte ovanligt att det kostar upp emot 20-25.000 att ta ner träd av den storleken om de ska plockas ner bit för bit.
 
Men frågan är VEM som ska ta bort dem? Får jag gå ut och börja såga i grannens träd (inte för att det skulle falla mig in, men du fattar principen). För att ta bort den värsta grenen så behövs yrkesfolk, och frågan är väl egentligen vem det är som ska betala kalaset...

I fall där man har störning av grannes träd så ska man i första hand be grannen ta bort de grenar som stör. Görs det inte har man rätt att själv ta bort dem (men jag tror störningen måste vara väsentlig. Lövfall räknas knappast, men risk för fallande döda grenar borde absolut inkluderas).

Just vad gäller ekar så kan man faktiskt bli förvånad hur lätta de grenar som faller är, de brukar vara nästan förmultnade redan på trädet. Skulle något gå sönder är är grannen ansvarig vad jag vet (åtminstone eftersom ni uppmärksammat honom/henne)
 
Tack för alla svar!

Vi får ta ett snack med grannen till att börja med. Ställer han sig på tvären börjar jag nog med ett samtal till länsstyrelsen.
 
Det står klart i länken, med hänvisning till Jordabalken:
---
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
---

Däremot hade jag gärna haft en arborist uttalande att stödja mig mot vid samtal med grannen. Både vad gäller tidpunkt för nedplockning, risk med trädet och status samt kostnad för åtgärden.
 
Vad gör en arborist rent praktiskt? Jag antar att man måste ha ut nån för att se det hela för att få en riktig prisuppgift på det? Jag tror ekonomin är den största frågan för både oss och grannen.

Stammarna står ju på grannens tomt och han har höga staket och "farliga" hundar. Det är alltså inget vi kan smita in och kika på lite snabbt, utan grannen måste vara med på det ;)
 
Det finns förresten lastbilar som plockar ner träd bit för bit. Bor ni i närheten av Skåne så vet jag minst 2 som är toppenbra. Antagligen billigare än arborist, men de måste komma iaf 7-10 meter från trädet med lastbilen. Men det är om trädet ska plockas ner.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 429
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp