Vem äger problemet?

trazel

Trådstartare
Utanför vårt hus så finns en stor, säkert flera hundra år gammal ek. Jag har varit nervös för denna varje gång det blåser ordentligt de senaste åren då trädets grenar når in över i princip hela vårt vardagsrum.

Trädet står på grannens tomt. Vi har påtalat både en och två gånger att det nog är lämpligt att börja fundera på att ta ner trädet.

Grannen vill inte betala för att ta ner trädet, det är ju bra ved. Jag tyckte att det säkert gick att låta dem som tar ner trädet ta med sig det som en delbetalning för jobbet, men det var inte intressant.

Nu när det börjar komma knopp i trädet ser jag att flera grenar är döda och det stillar ju inte min oro. Men vad kan jag göra? Jag tänker inte betala för att ta ner ett träd på hans tomt som han sedan ska elda upp.
 
Utanför vårt hus så finns en stor, säkert flera hundra år gammal ek. Jag har varit nervös för denna varje gång det blåser ordentligt de senaste åren då trädets grenar når in över i princip hela vårt vardagsrum.

Trädet står på grannens tomt. Vi har påtalat både en och två gånger att det nog är lämpligt att börja fundera på att ta ner trädet.

Grannen vill inte betala för att ta ner trädet, det är ju bra ved. Jag tyckte att det säkert gick att låta dem som tar ner trädet ta med sig det som en delbetalning för jobbet, men det var inte intressant.

Nu när det börjar komma knopp i trädet ser jag att flera grenar är döda och det stillar ju inte min oro. Men vad kan jag göra? Jag tänker inte betala för att ta ner ett träd på hans tomt som han sedan ska elda upp.
Har för mig att de grenar som går in över er tomt kan ni uppmana honom att ta bort. Om han då inte gör det kan ni göra det på hans bekostnad.
Det ska stå i lagtext någonstans...... Resten av trädet kan jag inte svara på.......
 
Utanför vårt hus så finns en stor, säkert flera hundra år gammal ek. Jag har varit nervös för denna varje gång det blåser ordentligt de senaste åren då trädets grenar når in över i princip hela vårt vardagsrum.

Trädet står på grannens tomt. Vi har påtalat både en och två gånger att det nog är lämpligt att börja fundera på att ta ner trädet.

Grannen vill inte betala för att ta ner trädet, det är ju bra ved. Jag tyckte att det säkert gick att låta dem som tar ner trädet ta med sig det som en delbetalning för jobbet, men det var inte intressant.

Nu när det börjar komma knopp i trädet ser jag att flera grenar är döda och det stillar ju inte min oro. Men vad kan jag göra? Jag tänker inte betala för att ta ner ett träd på hans tomt som han sedan ska elda upp.

Bara en fundering, men hur mycket kan det kosta att betala för kalaset? Kanske det kan vara värt för att slippa både oro och grannosämja? Du känner ingen som skulle vilja kapa det mot att denne får veden som betalning, på jobbet eller i din bekantskapskrets? Grannen kanske kan acceptera den dealen om han/hon slipper fixa med det själv :)
 
Har för mig att de grenar som går in över er tomt kan ni uppmana honom att ta bort. Om han då inte gör det kan ni göra det på hans bekostnad.
Det ska stå i lagtext någonstans...... Resten av trädet kan jag inte svara på.......

Tar vi alla grenar som är inne på vår tomt kommer trädet att falla över en annan grannes hus skulle jag tro. ;) Jag ogillar verkligen lagtexter, men jag får väl ge mig på det :)
 
Bara en fundering, men hur mycket kan det kosta att betala för kalaset? Kanske det kan vara värt för att slippa både oro och grannosämja? Du känner ingen som skulle vilja kapa det mot att denne får veden som betalning, på jobbet eller i din bekantskapskrets? Grannen kanske kan acceptera den dealen om han/hon slipper fixa med det själv :)

Alltså, det är ett gigantiskt träd och min högst okunniga uppskattning är att det skulle gå på närmare 10-tusen att ta ner alltihop.

Att låta den som tar ner trädet ta med det var inget alternativ för grannen, då han vill ha kvar det att elda.
 
Ekar är inte skyddade längre,det var förr i tiden. Och inte duger dom att elda med heller då det är hårdved och det gör att dom slammar igen både panna och skorsten,dom förorsakar även en för hög värme så det finns risk för att det blir för varmt och man bränner ner sin bostad.
Ett riktigt skitträd!!
 
Alltså, det är ett gigantiskt träd och min högst okunniga uppskattning är att det skulle gå på närmare 10-tusen att ta ner alltihop.

Att låta den som tar ner trädet ta med det var inget alternativ för grannen, då han vill ha kvar det att elda.

Oj, det var mer än jag kunde föreställa mig O_o
Då förstår jag problemet lite bättre!
 
Alltså, det är ett gigantiskt träd och min högst okunniga uppskattning är att det skulle gå på närmare 10-tusen att ta ner alltihop.

Att låta den som tar ner trädet ta med det var inget alternativ för grannen, då han vill ha kvar det att elda.
Vi betalade 10tusen för att ta ner 3 stora träd i trädgården, beskära bort en del grenar på en jättelönn, samt hugga ner ca 40 granar.
 
Vi betalade 10tusen för att ta ner 3 stora träd i trädgården, beskära bort en del grenar på en jättelönn, samt hugga ner ca 40 granar.

Alltså, trädet är inte stort... Det är gigantiskt. Stammen är ca 1,5 m i diameter uppskattningsvis. Sen är det två träd precis brevid varandra i samma storlek, så de delar i princip kronan. Det är dessutom så trångt så man kommer inte fram med någon stor maskin, så man måste ta ner det bit för bit för hand.
 
Jag får höra mig för lite på måndag med både en arborist och länsstyrelsen.

Sen får vi ta ett snack med grannen igen. Det är ju en schysst gubbe egentligen.
 
Det kostar massor att ta ner ett sånt träd, speciellt om det är bit för bit. Jag tror du har helt rätt i att anta att det kostar runt 10 papp. För stora träd brukar vi (på jobbet) betala mellan 10-20 ' /träd när det ska plockas ner för hand. Kanske kan man använda RUT/ROT-avdrag, noll koll där.

Däremot tror jag inte du behöver vara jätterädd för att det ska falla, såna stora träd har ett rotsystem som är minst lika stort som trädet. Torra grenar går ju att ta bort, så kanske en kronrensning kan vara på sin plats och kanske då en reducering/avlastning av kronan.
 
Största oron är nog inte att det ska falla, utan grenen ska släppa som hänger två meter ovanför vårt vardagsrum... Men just det här trädet (eller delen av kronan eller hur det nu är), så är alla grenar åt vårat håll, och sedan grenarna åt andra hållet sitter på andra stammen i stort sett.

Men har jag förstått det rätt om jag kan be grannen fixa grenen ovanför vårt vardagsrum i alla fall? Och om han inte fixar det så får vi göra det själva i princip?
 
Alltså, trädet är inte stort... Det är gigantiskt. Stammen är ca 1,5 m i diameter uppskattningsvis. Sen är det två träd precis brevid varandra i samma storlek, så de delar i princip kronan. Det är dessutom så trångt så man kommer inte fram med någon stor maskin, så man måste ta ner det bit för bit för hand.
Kan du inte ta ett kort på det gigantiska trädet? Jag blir nyfiken ;) Och jag förstår din oro, vi hade en väldigt hög björk som stod och svajade olycksbådande över huset varje gång det stormade. Vi tog ner det bit för bit för ett tag sedan. Sen hade vi en enorm björk utanför stallet som i höststormen i oktober lade sig precis bredvid stallet!
 
Haha, jag ska se vad jag kan göra. Det är rätt svårt att få med på en bild som inte utelämnar alltför mycket av min omgivning här. :) Jag tror det finns på google maps, men då måste jag ta mig till datorn.

Jag återkommer. ;)
 
Alltså, trädet är inte stort... Det är gigantiskt. Stammen är ca 1,5 m i diameter uppskattningsvis. Sen är det två träd precis brevid varandra i samma storlek, så de delar i princip kronan. Det är dessutom så trångt så man kommer inte fram med någon stor maskin, så man måste ta ner det bit för bit för hand.
Det låter ju som att det inte alls är nödvändigt att ta bort hela trädet. Att ta bort de värsta grenarna gör ju att faran för att nåt ska rasa på huset minimeras.
 
Det låter ju som att det inte alls är nödvändigt att ta bort hela trädet. Att ta bort de värsta grenarna gör ju att faran för att nåt ska rasa på huset minimeras.

Nja. Det går någon sjuka häromkring bland gamla ekar och just eftersom det börjar dör grenar i kronan blir jag lite nervös för hela trädet. Dör ett träd så har jag fattat det som att rötterna ger upp rätt snabbt sen?
 
Jg tror många ekar ser ut så,den jag har på min gård (mitt hatobjekt som jag försökt få nersågad i åratal) har också massor med döda grenar,och den fäller löv i massor för att inte tala om alla mindre grenbitar som rasar ner över bilen,hästsläpet och så är man ständigt rädd för att hundarna ska äta av ollonen
 
Alla äldre träd får döda grenar, så det behöver inte vara något sjukdomstillstånd. Men eksjukan kan ju försvaga trädet såklart.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 429
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp