Vem äger min häst?

Sv: Vem äger min häst?

Okej, jag ska kontakta dom! Kan inte finska så jag provar att skriva på svenska! :bow:

dancis skrev:
Jag skulle satsa på SH i alla fall!!
Jag har haft kontakt med STC flera gånger angående papper och pass på f.d min travhäst som inte blivit färdigregistrerad, men frysmärkt o blodtypad och allt, detta pga tidigare ägares skulder till STC... Men för att kunna få ut ett sk. Grundpass (som alla hästar måste ha) skulle jag bli tvungen att lösa ut papperena med 5 000 kr + moms samt passkostnad på ca 800.
Nu köpte jag min häst när hon var 1,5 år gammal, och enligt säljaren hade hon papper (vilket inte stämde)! Har sedan dess bråkat med STC väldigt många gånger, men de vägrar ge med sig! De kan ju spärra både henne och hennes avkommor från start om de vill, de kommer aldrig att sätta sin fot på en travbana ändå! I dagsläget är hon 13 år, ej inkörd och har ingen avkomma som ska registreras hos STC! Men det hjälper inte!!
Vände mig därför till Svenska Hästavelsförbundet, och passet kommer att kosta 400 kr + ID-kontroll o Cipmärkning, men en otrolig skillnad i pris! Visserligen står inte hennes stam med i passet då, men det har ju ingen betydelse!

Tråkigt att STC var så envisa, men jag tror det är så att många hos STC inte känner till att det finns en tredje stambok. Denna stambok blev till just med tanke på hästpasstvånget, och STC är enligt Statens Jordbruksverk skyldiga att registrera alla hästar med travstam.
För min del kostade registreringen inklusive blodtypning och hästpass 1000 kronor. Såg häromdagen att det numera är höjt till 1300 kronor, men jag tycker det är värt den summan för att få hästen registrerad med stam i rätt stambok.

Immer

Immer skrev:
Tråkigt att STC var så envisa, men jag tror det är så att många hos STC inte känner till att det finns en tredje stambok. Denna stambok blev till just med tanke på hästpasstvånget, och STC är enligt Statens Jordbruksverk skyldiga att registrera alla hästar med travstam.
För min del kostade registreringen inklusive blodtypning och hästpass 1000 kronor. Såg häromdagen att det numera är höjt till 1300 kronor, men jag tycker det är värt den summan för att få hästen registrerad med stam i rätt stambok.

Immer

Absolut! 1300 är det klart värt vill ju ha han registrerad med stam eftersom han har det... Och om dom nu är skyldiga att göra det så borde det inte bli något större problem. Hoppas jag kan få tag på exportpapprena bara och att de finns hos den jag tror! ;) :)

Hmmm nu får jag väl på pälsen men det struntar jag i :crazy: Jag skulle INTE försöka regga hästen hos STC försöka få ut ett pass eftersom dom är SVINDYRA på det. :mad: Om inte hästen ska starta i trav kan han väl reggas någon annanstans? Inte vet väl jag men det är surt att STC inte kan olika typer av pass eftersom travare används i olika typer av områden. :confused: Har inte svenska hästavelsförbundet olika nivåer på passen? Jag har hört något om olika nivåer på pass beroende på vad man ska ha hästen till...? Ett pass gällde bara slakt och sedan fanns det annat om man skulle föra hästen ur landet osv. Ja nu är det ju möjligt att jag är ute och cyklar :angel: men då kanske det finns någon annan här som vet bättre och kan rätta mig :confused:

Här finns info från Svenska Hästavelsförbundet om vilka alternativ som finns samt priser. Kostar ungefär lika mycket att regga hos STC med stam. Utan kostar det 400. Men förhoppningsvis får jag tag i hans papper och då kostar det mig bara 200 + idkontrollanten (om jag förstod rätt)!

Jag menar kostnaden för endast själva passet (800kr) :eek: det andra är nog ungefär samma priser. Kolla om det blir billigare att göra allt på en gång och att identifikationen gäller för pass. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar