Vem äger min häst?

domino

Trådstartare
Ja, alltså vem stårsom ägare på min häst? Vart vänder jag mig för att få reda på det? Är helt förvirrad iom detta med hästpass som alla hästar ska ha from 2005. Hästen i fråga är en vbl travare som inte är frysmärkt eller registrerad. Ridhäst.

Måste jag registrera honom? Eller finns han registrerad någon annanstans där man ser ägare?

Tacksam för svar!

Sv: Vem äger min häst?

domino skrev:
Ja, alltså vem stårsom ägare på min häst?

Öh va? Har du inte nå't köpekontrakt på kusen? Jag fattar nog inte frågan

Har du inget köpekontrakt på hästen?

Du skrev att han inte var registrerad? Då bör han rimligtvis inte vara registrerad någon annanstans heller. Han hade haft frysmärkning om han varit reg. vbl travare. Var skulle man annars kunna reg. honom?

Han finns ju på en finsk sida har jag sett, men inte på någon svensk. Då ska jag kontakta STC och höra med dom hur jag ska gå till väga..

Har tittat där men där finns han inte, eftersom han ej är registrerad eller frysmärkt ;)

Då får du nog lov att registrera honom då. Sök på gamla trådar, jag tror att det finns en del om att registrera travare.

Är han registrerad i finland??

Har du köpekontrakt så är ju hästen din.

För att få hästpass så måste hästen vara registrerad.

Han är registrerad i Finland?! Är han chipmärkt?Finns det exportpapper från Finland?

Jag gissar att det är de finska papprena och ev exportpapper som behöver skickas in till STC så att de kan registrera honom Sverige. Är han inte frys- eller chipmärkt så måste du nog göra något av det också. Kolla med STC!

Jag har inga exportpapper på honom, inte heller förre ägaren. Kanske bör kontakta Tommy Hanné, för där vet jag att han stod 2001. Det var därifrån han köptes som ridhäst. Sedan dess har hab haft 2 ägare innan mig. Men jag ska skicka ett mail till dom och STC och höra nu iaf!

Tack för svar!

Ska bli intressant att höra vad STC säger!
Jag var på väg att köpa en norsk kbl travare som står här i Sverige. Det visade sig att han fortfarande är registrerad på den norska ägaren och när jag ringde STC för att fråga hur jag skulle göra med ägarregistrering, pass etc så sa de att de inte kunde hjälpa mig, eftersom hästen inte var svenskregistrerad. Jag blev hänvisad att ringa det norska travförbundet så att de ordnade exportpapper på honom. När han var importerad "på pappret" kunde STC i så fall registrera honom åt mig i Sverige. Trassligt värre. Nu blev det av olika anledningar ingen affär, men jag är nyfiken på om det är likandant med en finsk häst!

Okej! Ja jag har mailat dom och väntar på svar. Formodligen finns papprena hos Tommy Hanné... om det finns några... :crazy: Men jag ska avvakta och höra vad jag får för svar från STC!

Har nu mailat fram och tillbaka med STC och han kan inte registreras där, men däremot hos Svenska Hästavelsförbundet. Ska ringa dit på måndag.

Självklart kan du registrera din varmblodstravare hos STC! De är skyldiga att registrera alla travstammade hästar.
Din häst hamnar då i STC:s tredje stambok, vilket innebär att den inte får starta i travtävling i Sverige (men det var ju ändå inte tanken, eller hur?)

Min Best har nummer 1 (SKT 1) i STC:s tredje stambok, som har funnits sedan 2002. Tyvärr är det nog så att en del på STC inte känner till att denna stambok finns, och att de därför skickar dig till Svenska Hästavelsförbundet...

Jag har skickat ett PM till dej! Där hittar du namn på de personer på STC som jag var i kontakt med, och som vet allt om tredje stamboken.

Immer

Jag skulle satsa på SH i alla fall!!
Jag har haft kontakt med STC flera gånger angående papper och pass på f.d min travhäst som inte blivit färdigregistrerad, men frysmärkt o blodtypad och allt, detta pga tidigare ägares skulder till STC... Men för att kunna få ut ett sk. Grundpass (som alla hästar måste ha) skulle jag bli tvungen att lösa ut papperena med 5 000 kr + moms samt passkostnad på ca 800.
Nu köpte jag min häst när hon var 1,5 år gammal, och enligt säljaren hade hon papper (vilket inte stämde)! Har sedan dess bråkat med STC väldigt många gånger, men de vägrar ge med sig! De kan ju spärra både henne och hennes avkommor från start om de vill, de kommer aldrig att sätta sin fot på en travbana ändå! I dagsläget är hon 13 år, ej inkörd och har ingen avkomma som ska registreras hos STC! Men det hjälper inte!!
Vände mig därför till Svenska Hästavelsförbundet, och passet kommer att kosta 400 kr + ID-kontroll o Cipmärkning, men en otrolig skillnad i pris! Visserligen står inte hennes stam med i passet då, men det har ju ingen betydelse!

:bow:
Tack så mycket! Ska ringa dom på måndag och prata med dom!
Verkar ju konstigt om han inte skulle gå att registrerahos STC, han är ju vbl travare och har full stam och förmodligen chipmärkt ;) :crazy:

Men det står ju på den finska sidan att han är registrerad och vilket nummer han har. Då borde det ju "bara" vara att skaffa exportpapper o dyl så kan du registrera honom hos STC. Men för att få det måste du nog kontakta Suomen Hippos som sköter registrering i Finland. http://www.hippos.fi

Lämminveristen ravihevosten rekisteröinti, orinäyttelyt
Sutinen Anne
Puh. (09) 5110 0252
anne.sutinen@hippos.fi Detta är antagligen den person du ska kontakta. Skriv på svenska om du inte kan finska. Finland är ju tvåspråkigt så det går bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar