Vegetariskt julbord

Mirre

Trådstartare
Vad har ni för tips på vegetariska alternativ till julbordet? Bonusen är vegetarian och jag har inga idéer alls på vad vi ska göra

Jävligt gott har en fantastiskt gott recept på vegansk skagenröra. Jag äter den ibland hellre än vanlig.

Egna vegetariska köttbullar som rullas med hjälp av anammas formbara färs. Krydda precis som de vanliga köttbullarna.

Olika former av kålrätter.

Auberginesill är väldigt gott också.

Janssons kan man göra men skippa anjovis.

Inget julbord är numera komplett utan denna, jag skulle vara nöjd med den och lite bröd som julmåltid. Den är fräsch, supergod med massor med julsmak. Och som en liten julprydnad med de små röda vinbären och kumquats som minijulgranskulor bland den grangröna grönkålen. Den odefinierade mängden "en bit" grön- och rödkål kommer tyvärr från originalreceptet men säg kanske 1/4 medelstort rödkålshuvud eller lite mer och grönkål i samma volym.

Kardemummadoftande julsallad med apelsinvinägrett

150 g blandade nötter
1 msk honung
1 tsk kardemumma
1 bit grönkål
1 bit rödkål
1 rödlök
1 apelsin
1 äpple
1 granatäpple
några kumquats (kan utelämnas, men funkar med också)
röda vinbär
svartpeppar och flingsalt

Vinägrett
1 pressad apelsin + skal
1 dl olivolja
0, 5 dl äppelcidervinäger
1 msk honung
1 tsk salt

Rör samman vinägretten.
Ringla honung över nötterna och strö över kardemumma, rosta sedan nötterna i ugnen på 175 grader.
Skär grönkålen i mindre bitar och förväll snabbt i kokande vatten, låt rinna av på hushållspapper.
Strimla rödkålen och skiva rödlöken tunt.
Skala och skär upp apelsinen, skiva äpplet tunt.
Dela granatäpplet, gröp ur kärnorna. Skiva kumquats, lägg upp allt på fat och vänd runt vinägretten. Strö över de rostade nötterna. Dekorera med vinbären.

Kan kombineras med t ex kvarngryn eller fetaost för en matigare sallad.

Blev bjuden på snittar med vegansk rökt tofuröra från Yipin, så sjukt gott!! Brukar finnas på de flesta större ICA.

Sen provade jag ett år att göra gravad morot. Först in i ugnen under ett salttäcke, sen samma recept på vätska som till vanlig lax (har jag för mig) som morötterna fick ligga och gojsa till sig i. Sen skar jag det tunt. Smakade ungefär 0% som gravad lax, men var svingott i sig själv ändå.

Om honung funkar så är ju brysselkål med lite honung över sig gott.

Om hen äter västerbottensost så har Vegokäk en god röra hon kallar västerbottenröra tror jag, typ som en gubbröra fast med ost istället.

I övrigt instämmer jag med de många bra förslagen som kommit i tråden! Jag brukar också göra någon form av grönkålsrätt, ofta paj. Stuvad grönkål är också gott, och ugnsbakad brysselkål med glaze.

Om hen äter västerbottensost så har Vegokäk en god röra hon kallar västerbottenröra tror jag, typ som en gubbröra fast med ost istället.

I övrigt instämmer jag med de många bra förslagen som kommit i tråden! Jag brukar också göra någon form av grönkålsrätt, ofta paj. Stuvad grönkål är också gott, och ugnsbakad brysselkål med glaze.
Ja den är så god! Brukar visserligen göra den vid påsk eller midsommar men passar på julbordet med 😄

Vad har ni för tips på vegetariska alternativ till julbordet? Bonusen är vegetarian och jag har inga idéer alls på vad vi ska göra

Förslagsvis börjar ni att fråga bonusen vad hen gillar. En del vegetarianer i min närhet vill inte ens ha något som påminner om kött till exempel vegoköttbullar medan andra är helt ok med det.,Lite trist om ni gör flera rätter som hen inte gillar eller vill äta.

Vi gör oftast en hel del veganska rätter på julbordet. Har finska rötter så morotslåda och kålrotslåda är givet, även Jansson med rökt tofu, piroger med fyllning av svamp, linser och lök samt kryddor efter tycke.
Det inte så svårt med vegetariskt, lite pilligare med veganskt. Vi gör inte två olika varianter av samma rätter utan kör vi vegansk ris ala Malta så är den för alla. Så större delen av julbordet är veganskt men så kompletterar vi med ex skinka, revben osv beroende på vad folk vill ha utöver det veganska.

Liknande trådar

Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 727
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 514
Senast: Roheryn
·
Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
446
Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett...
2
Svar
35
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka