Vegetariskt husdjur... Kanin m.m

Sv: Vegetariskt husdjur... Kanin m.m

Sorry!
Gjorde ett för snabbt inlägg.

Grisar ÄR ju alldeles riktigt allätare.
Om de skulle leva som vildsvin så slinker det nog
ned nåt animaliskt som mask o.s.v
De äter ju rötter, vissa växter, nate kirskål(tror jag)
Jag vet inte om de skulle äta kadaver?
kanske någon annan som vet?!

De är ju inga rovdjur som jagar råttor o.s.v
eller har jag fel?

Pumba(i Lejonkungen :D ) äter ju skalbaggar :eek:

Jag har hört att man kan blanda i litet fil/yoghurt i
den färdiga grismaten som man köper på ex.v GG.
för att de ska få i sig litet animaliskt protein.

Någon som vet om Fil/Youghurt innebär smittorisk?

Man får ju inte ge dem kött p.g.a
smittorisken: Svinpest, mul och klövsjukan, svinaids
m.m. Det gäller alltså även kokt kött??????
Usch......!!

övrigt: Ja det verkar som om minigrisar ofta får
flytta runt till olika familjer som försöker att ha dem ett tag.
Men det finns minigris-entusiaster som verkligen
förstår sig på minigrisar och har överseende med
deras beteende
Nöff....nöff. :love:

tänkte skriva leguan, men dom är nog inte så lätta att ta med sig på flyget ;)

Fil/yoghurt och andra mjölkprodukter går ofta bra till yngre grisar, men vuxna kan få diarré pga att de utvecklat intolerans.

Vuxna grisar behöver inte animaliskt protein, men behöver proteiner av bra kvalité, så kosten måste vara väl sammansatt. Helst ska man ge ett kommersiellt minigrisfoder då deras behov skiljer sig en del från produktionsgrisarnas.
Äter de annan mat, så ska de inte bara ha frukt och grönt, utan behöver även högvärdiga proteiner från tex bönor och ärtor tillsammans med sädesslag med högt lysin-värde.
I naturen så äter de gärna insekter och sniglar, tex, och andra mindre djur de får tag på (de kan även äta döda ungar eller vissa kadaver om de får tag i det).

Egentligen så ska korrekt kokt matavfall inte vara smittförande, men pga ffa mul-och klövsjuke smittrisken så är det numera (sen 2002)förbjudet att utfodra grisar (ÄVEN minigrisar) med hushållsavfall som innehåller animaliska beståndsdelar.

Ja, visst är de mysiga djur :love: bara de blir väl omhändertagna och får leva "grisvärdigt" liv och inte stängas in i en lägenhet utan möjlighet att böka.

Hoppelhase skrev:
Jag och pojkvännen funderar pa att skaffa barn, eh, djur menar jag. (Känns som lika stort ansvar)

Sa just nu känns det som att utgangspunkten är en kanin :love:! Det var väldigt manga ar sedan jag hade min. Kan nagon ge lite allmän info och tips? Vad finns det för olika sorters kaniner? Vad äter de egentligen? Vad använder man som bädd i buren? Ungefär hur mycket kostar det att ha en kanin, med maten, strö etc. Ska de vaccineras eller liknande? Avmaskas? Hur gamla ska de vara innan man tar dem fran mamman? Ska man skaffa en eller tva? (Det kommer vara nagon hemma större delen av dagen.) Nagot annat särskilt man ska tänka pa? Berätta!! :bump:

Jag ska bli mamma! :love: ;) Jag tror han far heta Pingu. :)

För det första: Har det blivit nåt djur ännu? ;)
Tycker du ska satsa på en hermelinkanin eller en dvärgvädur som får gå lös i lägenheten. Den blir då mkt socialare och lyckligare än om den får sitt ai en bur hela dagarna. Köp helst två så kan dom busa med varandra! Det är oftast inga problem att hålla kaninerna rumsrena! *:) :love:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 152
Senast: startpompe
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 944
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka