Vegetariskt husdjur... Kanin m.m

Sv: Vegetariskt husdjur... Kanin m.m

Amania skrev:
råttor kan äta vilket kött som hälst så långe det int förstarkt kryddat. rumsrena är väl ganska lätt att få dem har en liten låda i rummet där de brukar vara lösa så. håller man bra koll på dem och så så tror jag det inte är så stor risk att dem hinner smitta innan du får tag på dem. hur det är med rått och flyg vet jag int. hoppas mitt svar kan hjälpa dig lite

Kryddat går ;) Fast det verkar inte lika gott dock :P Här föredrar de kokt, om det nu inte blir kycklingklubbor då :d :D

gul_zebra skrev:
Kryddat går ;) Fast det verkar inte lika gott dock :P Här föredrar de kokt, om det nu inte blir kycklingklubbor då :d :D
sa aldrig att det inte går med kryddat sa att det inte ska vara FÖRSTARKT kryddat

gul_zebra skrev:
Känner man precis under svansen på de (extra tydligt på grabbarna då, väldigt praktiskt) så kan man känna kluttarna om det är på G. Piss är ju lite svårare men att torka är ju inte så jobbigt om det inte skulle gå.

Heltäckningsmatta... :crazy:

aha var det nej men så klart gillar du väldigt väldigt stark kryddad mat

Amania skrev:
aha var det nej men så klart gillar du väldigt väldigt stark kryddad mat

Nä verkligen inte (hua! :crazy: ) och det gr ju inte råttorna heller... Men det finns ju vad-det-nu-var-för-folk-som-käkar-starkt, så det borde ju finnas såna råttor också. fast jag har aldrig stött på nån :D

Hoppelhase skrev:
Heltäckningsmatta... :crazy:

Då blev det genast svårare... :crazy: Skulle isf vara om du skulle få tag i en lite äldre råtta som redan är rumsren, men det är ju inte alls lika kul...

gul_zebra skrev:
Nä verkligen inte (hua! :crazy: ) och det gr ju inte råttorna heller... Men det finns ju vad-det-nu-var-för-folk-som-käkar-starkt, så det borde ju finnas såna råttor också. fast jag har aldrig stött på nån :D
därför ser jag då det logiskt att inte ge dem förstarkt kryddad mat jag gillar visserligen stark mat men skulle aldrig tänka tanken att ge något jag tycker är starkt till råttorna av någon anledning

Amania skrev:
därför ser jag då det logiskt att inte ge dem förstarkt kryddad mat jag gillar visserligen stark mat men skulle aldrig tänka tanken att ge något jag tycker är starkt till råttorna av någon anledning

Ok.
hade råttorna gillat det så hade de garanterat fått det av mig iaf, men så länge de inte gillar det så slipper de. Finns ju alltid annat de kan äta istället :)

Hoppelhase skrev:
Vad för slags kött är det de behöver da? Sidan var intressant... jag skulle jättegärna ha en ratta (ok, tva alltsa!). Fragan är ju om de blir rumsrena, för jag vill ha ett djur som kan vara löst i hela lägenheten hela tiden utom när vi bada inte är hemma (nagon timme i veckan). Dessutom är det just med ett sa pass litet (och kvickt och busigt) djur som rattor är jag rädd att de lyckas smita ut genom dörren/fönstret/balkongen eller hoppa in i tvättmaskinen och bli kvar där... Och far man inte ta marsvin pa flyget sa har väl rattor ingen chans?!

Äsch, hur jag än vrider och vänder pa det sa känns nog kanin bäst. Lagom stor, lagom gosig, lätt att fa rumsren, väldigt renliga, luktar inte osv...

Jag har haft över 40 råttor och alla har jag haft lösa i lägenheten. Under den tiden jag bara hade två flockar så hade jag inte ens en bur till dom.
De gnager lite men inte hemskt mycket. Sladdar får man stoppa i sladdskydd och sätta så att de inte kommer åt dem. Det är inte ens alla råttor som gnager på sladdar och möbler. Flera av mina har aldrig gjort det och rumsrenhet är lätt att lära dem. Vissa kan bajsa utanför ibland men det är plättlätt att sopa upp.

Man får se till att råttsäkra. Myggnät i fönstren om ni vill ha dom öpnna, inte smälla i dörrar, kolla tvättmaskinen en extra gång innan ni sätter på osv. Men det är värt det!

Tänk hur mysigt det är att dela sängen med ett par råttor under natten, välkomnas vid dörren av ett gäng råttor när man kommer hem från jobbet, sällskap vid matlagning (får du garanterat) och en massa annat skoj! Råttor är verkligen det ultimata husdjuret. :love:

Har haft kaniner också och gillar dem skarpt också. Så köper du kanin kommer du inte heller att ångra dig :)

Äsch vad jobbigt det blev, nu blev jag ju förvirrad igen. :crazy: Kan man inte ha en ratta och en kanin ihop? Eller trivs de inte.? När jag hade min kanin och marsvin i stallet bodde det en massa möss med dem (inga rattor tror jag), men det var väl för att de fick gott käk. Eller tva rattor och en kanin... :idea: Hmm... Nä, sa manga djur kan jag nog inte skaffa! :(

nej tror inte ja skrivit om de?

var en jävla massa år sen ja hade råttor nu.
men den ena blev sjuk och dog, och hennes kompis blev olycklig och slutade äta, hjälpte inte med nya kompisar, så vi tog bort henne tillslut, hon såg ut som ett skelett :(

Isis skrev:
Det är inte ens alla råttor som gnager på sladdar och möbler. Flera av mina har aldrig gjort det och rumsrenhet är lätt att lära dem. Vissa kan bajsa utanför ibland men det är plättlätt att sopa upp.
Hur har du gjort för att fa dem rumsrena? Och finns det nagot man kan göra för att lära dem att inte gnaga pa sladdar och möbler?

Hoppelhase skrev:
Äsch vad jobbigt det blev, nu blev jag ju förvirrad igen. :crazy: Kan man inte ha en ratta och en kanin ihop? Eller trivs de inte.? När jag hade min kanin och marsvin i stallet bodde det en massa möss med dem (inga rattor tror jag), men det var väl för att de fick gott käk. Eller tva rattor och en kanin... :idea: Hmm... Nä, sa manga djur kan jag nog inte skaffa! :(

Njae, inget att rekommendera ;)

Mina råttor har ju hälsat på nin iaf, men det slutade inte bra. Fritt kunde de vara utan problem, men de skulle ju prompt till kaninens bur också... Slutade med att kaninen kickade, Rex fick ett sår. Hade kunnat gått riktigt illa om han kickat 2 mm åt vänster, då hade han rivit upp Rex öga... :crazy:

Jolie_Madame skrev:
nej tror inte ja skrivit om de?

var en jävla massa år sen ja hade råttor nu.
men den ena blev sjuk och dog, och hennes kompis blev olycklig och slutade äta, hjälpte inte med nya kompisar, så vi tog bort henne tillslut, hon såg ut som ett skelett :(

Ok. undrar vem det var då :confused:

Stackarn :( Uh, undrar just hur det kommer gå för Rex/Reno. De börjar ju bli gamla nu och accepterar bara varann... Så nån av de blir ensamråtta sen, är enormt fästa vid varandra och kan bli deppiga efter någon timme ensamma ibland om jag tar de en och en... :crazy:

Marvin är helmysiga tycker jag... :) Lätta att få kontakt med, men ä nog svårare att få rumsrem än en kanin. Dessutom ska man inte ha ett ensamt marsvin.
TYcker att du ska satsa på en kanin, helst en dvärgras typ hermelinkanin eller vädur om den ska vara mycket inomhus. Lycka till!

Kanin, helt klart!

Har tre små gullungar här hemma... :smirk: Alla är stora personligheter och jag skulle inte klara mig utan dem...

De äter som sagt hö. Jag ger mina hö, kaninpellets och morötter som basföda. Ibland blir det havre, havregryn, chips, cornflakes mm...

Lätta att ha med sig också.

Om du vill ha en lugnare kanin så skaffa dig en hane :D mina honkaniner är riktiga kärringar då de sätter den sidan till. Hanar är mer jämna i humöret.

http://groups.msn.com/lillasyrran
Så kan du få se bilder på mina älsklingar :love:

Klensy skrev:
Måste bara göra ett inlägg i denna "gamla" tråd.

Angående: Minigrisar....de är vegetarianer och får
absolut inte äta kött.
gå in å kolla på www.minigrisen.com
eller www.mingrisforeningen.com
De är INTE strikta vegetarianer, utan allätare, och SKA ha animaliskt protein under uppväxten, precis som andra grisar!!! Proteinsammansättningen är jätteviktig, och visst är det ok med ett helvegetariskt väl sammansatt foder när de blivit lite äldre, smågrisfoder innehåller oftast mjölkprotein för att de ska få i sig allt de behöver.
DÄREMOT ska man passa sig för matrester med animaliska produkter, då allvarliga smittorisker finnes.

Om man inte kan låta grisen vara gris och låta den bo utomhus (den kan ju få komma in och hälsa på) så tycker jag inte det är ett bra alternativ till husdjur. Jag har sett alldeles för många som far illa pga att folk inte vet att de är just en gris de skaffat, utan tror den kan leva på sallad och frukt och gå små promenader då och då. Jag har även sett många som utvecklat aggressivt beteende, då de inte fått sina sociala grisbeteenden tillfredsställda.

Missförstå mig inte, jag tycker väldigt mycket om grisar och tycker de är charmiga och sociala djur - men man ska inte skaffa sig en minigris i tron att den är "nästan som en hund" eller bara för att det är häftigt att ha ett ovanligt husdjur.
Tänk på grisen i första hand! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 152
Senast: startpompe
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 944
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka