Vegetarian och hundägare?

Tigertofflan

Trådstartare
Frågan ploppade upp efter att ha läst ett par trådar om färskfoder på forumet, men frågan är självklart relevant även till er som ger torrfoder. Hur ser ni på var köttet i fodret kommer från, är det viktigt att veta? Ur etisk synpunkt eller för utfodringens skull.

Sv: Vegetarian och hundägare?

Jag är noga med sådant ja. (och är vegetarian sen många år tillbaka).

Det är en av många anledningar till varför jag valt att barfa. Med barf kan jag själv ha koll på vad min hund äter och varifrån maten kommer. På så sätt kan jag tex välja att bara köpa svenskt kött, inte stödja kycklingindustrin osv. Jag har också sett till att ta kontakt med ett slakteri som bara slaktar kravmärkt och kommer mest troligt få köpa en hel del hundmat därifrån. Dessutom har jag fått kontakt med jägare och ska få kött från en jättefin liten gård med lamm här i närheten.

Sån koll som jag har nu på hundens mat var fullständigt omöjlig att ha när jag gav torrfoder, lite lättare med färskfoder men inte perfekt då heller. Nu har jag hundar som mår bättre än någonsin innan och känner att jag inte behöver ha dåligt samvete gentemot djuren de äter.

Senast ändrad:

Ja det är viktigt för mig. Jag vill ge ett svensk foder med svenskt kött, och så vill jag veta vilka delar av djuret som ingår i maten.

Nu har jag katter (fast sammanlagt blir de val som en hund ;) ) men jag barfar ocksa och det ar sa mycket lattare att halla reda pa varifran det kommer. Absolut oftast koper jag direkt fran egen bonde men det ar ju inte alla som kan det. Men aven nar vi kopte i butik var det en valdigt viktig faktor.

Svarar alla,

Jag tolkar era svar som att det är väldigt svårt att hitta information om var ingredienserna i torrfoder kommer från, stämmer det? Finns det torrfoder som saluförs som eko? Hur detaljerad är informationen generellt om färskfoder när det köps i butik, eller är det något man inte tänker på att köpa om man inte läst på och "vet varför" först?

Red_Chili: Det låter verkligen perfekt att du kan köpa foder så, jag kan tänka mig att dina hundar är helnöjda! Fördelar med att bo "i skogen", minsann ;)

cillamuffins; Barfar du också eller har du hittat ett torrfoder som du gillar? Berätta mer :)

Tankarna flyr lite till den "normala hundägaren". Alltså, den som inte hänger på forum eller är aktiv med hundsport, som mest bara trallar med sin hund och köper Royal Canin i samband med storhandlandet på ICA. Den som kör på i tron om att det ÄR bra mat. Hur kan normala hundägaren avgöra hur bra ett foder är (eller inte är) när informationen om sådant finns i ganska smala kanaler? Hur är informationen från uppfödare till valpköpare generellt om foder? Jag har fått lite bilden av "Här får du en påse mat, det är det hunden är uppväxt på och vi tycker att du ska ge hen det, men det går bra att byta" och sen inte så mycket mer. Hur rättvisande är den?

Red_Chili: Det låter verkligen perfekt att du kan köpa foder så, jag kan tänka mig att dina hundar är helnöjda! Fördelar med att bo "i skogen", minsann ;)

Haha, ja, fast min skog är inte jättestor eftersom jag trots allt bor i en förort till Stockholm ;) Jag är extremt avundsjuk på alla som bor i "riktiga skogar" och har vänner som jagar osv eftersom de många gånger verkar ha lättare att få tag på bra hundmat.

Det är dock inte bara lätt och kul och bra att barfa, senast idag fick jag en negativ kommentar om mitt sätt att fodra när jag inte(!) var ute efter att diskutera foder. Det enda jag gjort var att annonsera på en lämplig sida efter slaktrester, men självfallet ska folk då "hoppa på en" och säga att hundar inte bara ska äta kött. Nu har jag tillräckligt mycket kunskap och är så säker på att det jag gör är rätt att jag inte tar åt mig speciellt mycket av alla negativa kommentarer som dyker upp, men hjälp vad mycket konstigt man får höra ibland...

När det gäller ekologiskt torrfoder så är det väl som Natilia skriver, bara Magnussons som har sådant. Det är då ett av deras "originalfoder" (http://www.hundmat.com/helfoder-original/49) Det innehåller 78% kravmärkta varor och det är enbart mjöl och vegetabilisk olja som är kravmärkt. Köttet är alltså det vanliga.

När man köper färskfoder i butik är det väl lika dålig info som om torrfodren, men jag upplever det som lättare att få kontakt med färskfodertillverkarna jämfört med de som tillverkar torrfoder. Dessutom har färskfodren oftast korta, lätta och fullt begripliga innehållsförteckningar.

Informationen från uppfödare till valpköpare när det gäller foder är nog.. minimal. Helt enkelt för att även uppfödarna i grund och botten är "vanliga hundmänniskor" med dålig koll på foder. Senast för en vecka sedan satt jag och diskuterade foder med några uppfödare och de tyckte att det var jätteintressant, för de hade dålig koll och köpte bara något som de någon gång blivit rekommenderade.

"Min" uppfödare ger visst färskfoder till valparna nu, men de vuxna äter torrfoder och just nu är det från Eukanuba som gäller, tror jag. De är dock nyfikna på vad jag ger för mat och har absolut inget emot att jag barfar, de frågar lite, funderar, undrar hur hundarna mår, undrar varför jag inte ger samma saker som en annan valpköpare som barfar, funderar mer osv.

Jag började BARFa när jag var vegetarian just för att jag ville ha koll på varifrån köttet kom. Även om svenskproducerat kött kanske inte är perfekt ur alla aspekter så får man iaf en viss kontroll genom att själv välja råvaror. Nu faller det sig så att jag har ganska lätt att få tag i KRAV-kyckling, vilt och lamm samt slaktrester (som jag tycker är bra att ta hand om, ska man döda djur ska man ta vara på så mycket som möjligt) men så har det inte alltid varit. Ändock så kan man göra mer medvetna val när man väljer ut råvaror själv.

Tankarna flyr lite till den "normala hundägaren". Alltså, den som inte hänger på forum eller är aktiv med hundsport, som mest bara trallar med sin hund och köper Royal Canin i samband med storhandlandet på ICA. Den som kör på i tron om att det ÄR bra mat. Hur kan normala hundägaren avgöra hur bra ett foder är (eller inte är) när informationen om sådant finns i ganska smala kanaler? Hur är informationen från uppfödare till valpköpare generellt om foder? Jag har fått lite bilden av "Här får du en påse mat, det är det hunden är uppväxt på och vi tycker att du ska ge hen det, men det går bra att byta" och sen inte så mycket mer. Hur rättvisande är den?

Jag är nog den "normala hundägaren" har två dvärgschnauzrar som vi mest bara trallar runt med.
Min äldre hund tycker inte om torrfoder så han har sluppit det men istället har vi köpt såna där små ceasar burkar på Ica...
Sen har han alltid fått samma mat som vi äter utöver det.
Om det är bra eller dåligt vet jag inte, han har alltid varit en väldigt frisk hund iaf.
I somras när vi köpte vår andra hund så åt han hos uppfödaren Mästers torrfoder och Nordic färskfoder.

Nu får båda hundarna bara Nordic färskfoder + sånt som vi äter.
Skippar torrfodret då jag tycker det verkar så äckligt att äta.
Inte för att jag blir så sugen på färskfoder heller men det känns mer naturligt?

Om det är bra eller dåligt vet jag inte..

Nu ska iof min lilla kille äta något torrfoder från Royal Canin i 2 mån på veterinärens inrådan men fortfarande så har jag ingen kunskap att kunna säga om det är bra eller dåligt...

Jag tycker att foder till hundarna är jättesvårt. Jag hittar mest en massa tyckande och lite fakta.

Han har kristaller i urinen så det torrfodret skulle tydligen lösa upp dem så vi slipper att det bildas stenar.

Senast ändrad:

Jag vill gärna veta var köttet kommer ifrån. I dagsläget ger jag Bravo och ska just till att byta till Nordic. Det känns som att jag har bättre kontroll på var köttet kommer ifrån med färskfoder än vad jag tycker det är med torrfoder. Men i teorin skulle det ju kunna vara vilket kött som helst i färskfoder också även om jag inte misstror att det är svensk kött i Bravo och Nordic.
Givetvis är BARF det bästa alternativet när det kommer till att ha möjlighet att kontrollera vad hunden får i sig för kött. Då finns det alla möjligheter i världen att kunna välja vilken typ av köttindustri man vill stödja.

Jag upplever också att det är lättare att få raka svar av färskfodertillverkare än vad det är med torrfodertillverkarna. Nu ska man i och för sig inte dra alla över en kam, det finns torrfodertillverkare som är väldigt raka med vad som finns i deras foder och varför. Men det är trots allt ganska ovanligt upplever jag.

Ur etisk synpunkt kan man ifrågasätta sig själv ifall det är rätt att ha hund och därmed stödja köttindustrin i huvudtaget. Nog har jag varit tveksam många gånger men för mig är det viktigast att faktiskt göra medvetna val och inte slentrian utfodra med "vad som helst".

Ur etisk synpunkt är det viktigt, men det är inte lätt att balansera hänsyn till djuren med hänsyn till klimatet. Jag ger Nordic som garanterar att minst 80% av köttet är kravmärkt/ekologisk. Däremot är nötkött en katastrof ur klimatperspektiv och därför väljer jag att ge kravmärkt kyckling (trots att jag ur ett djurskyddsperspektiv inte gillar det) ett par dagar i veckan och då och då även lamm.

Jag vill bara ge mina hundar foder som är tillverkat i Sverige för att lättare kunna ta reda på ursprunget, men också för att det inte ska ha fraktats långa sträckor. Fick förklarat för mig en gång vilka långa vändor ett stort amerikanskt foder tar innan det hamnar ute i butikerna.

Jag inbillar mig att det blir lättare att få kontakt med och få reda på mer fakta om foderföretaget är svenskt. Det finns djuruppfödning i Sverige som jag inte kan sympatisera med och väljer således att inte utfodra med ex. kyckling. Skulle inte vilja ge ett t.ex ett danskt foder eftersom de har fixerade suggor i sin svinuppfödning och klipper näbbarna av hönsen. Vet inte hur djuruppfödningen ser ut i Nordamerika och skulle därför ha problem med att utfodra med ett märke därifrån.

Föredrar att ge mina hundar färskfoder men har tyvärr för liten frys för det just nu. Har blivit sambo med en jägare och hoppas att han kan ordna mat till hundarna framöver, det skulle kännas absolut bäst.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 448
Senast: tanten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 390
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar