Sv: Vegetarian och hundägare?
Red_Chili: Det låter verkligen perfekt att du kan köpa foder så, jag kan tänka mig att dina hundar är helnöjda! Fördelar med att bo "i skogen", minsann
Haha, ja, fast min skog är inte jättestor eftersom jag trots allt bor i en förort till Stockholm
Jag är extremt avundsjuk på alla som bor i "riktiga skogar" och har vänner som jagar osv eftersom de många gånger verkar ha lättare att få tag på bra hundmat.
Det är dock inte bara lätt och kul och bra att barfa, senast idag fick jag en negativ kommentar om mitt sätt att fodra när jag inte(!) var ute efter att diskutera foder. Det enda jag gjort var att annonsera på en lämplig sida efter slaktrester, men självfallet ska folk då "hoppa på en" och säga att hundar inte bara ska äta kött. Nu har jag tillräckligt mycket kunskap och är så säker på att det jag gör är rätt att jag inte tar åt mig speciellt mycket av alla negativa kommentarer som dyker upp, men hjälp vad mycket konstigt man får höra ibland...
När det gäller ekologiskt torrfoder så är det väl som Natilia skriver, bara Magnussons som har sådant. Det är då ett av deras "originalfoder" (
http://www.hundmat.com/helfoder-original/49) Det innehåller 78% kravmärkta varor och det är enbart mjöl och vegetabilisk olja som är kravmärkt. Köttet är alltså det vanliga.
När man köper färskfoder i butik är det väl lika dålig info som om torrfodren, men jag upplever det som lättare att få kontakt med färskfodertillverkarna jämfört med de som tillverkar torrfoder. Dessutom har färskfodren oftast korta, lätta och fullt begripliga innehållsförteckningar.
Informationen från uppfödare till valpköpare när det gäller foder är nog.. minimal. Helt enkelt för att även uppfödarna i grund och botten är "vanliga hundmänniskor" med dålig koll på foder. Senast för en vecka sedan satt jag och diskuterade foder med några uppfödare och de tyckte att det var jätteintressant, för de hade dålig koll och köpte bara något som de någon gång blivit rekommenderade.
"Min" uppfödare ger visst färskfoder till valparna nu, men de vuxna äter torrfoder och just nu är det från Eukanuba som gäller, tror jag. De är dock nyfikna på vad jag ger för mat och har absolut inget emot att jag barfar, de frågar lite, funderar, undrar hur hundarna mår, undrar varför jag inte ger samma saker som en annan valpköpare som barfar, funderar mer osv.