Hur stor, egentligen? Men som jag nog skrev tidigare: att svensk djurhållning är trist är ju inte ett argument för att köpa kött från ännu tristare djurhållning. Så långt är jag med. Men jag tycker nog att djurhållningen är det starkaste argumentet för att bli vegan.
Fast om argumentet är djurhållningens beskaffenhet och man ändå anser att det går att göra det på ett bra sätt, borde man kanske dra slutsatsen att man ska stödja sådana initiativ? Att noga välja ut från och (om man vill) propagera för de alternativ man tycker fungerar vettigt och som man kan acceptera. Att bli vegan tänker jag är mer för om man bestämt sig för att ingen djurhållning någonsin skulle kunna bli tillräckligt bra för att vara acceptabel. Vilket också är ett ställningstagande, men inte längs samma argumentationslinje.
Lite på samma sätt som man inte behöver välja bort tomatsås helt och hållet bara för att det produceras hemskt klimatovänliga tomater i stora delar av produktionen.
Antibiotikaanvändningen i vissa länder i Europa är 50-100ggr större än här och Tyskland,Italien och Cypern är stora användare. Men även Danmark, som har hyfsade regler, använder sådär 4 ggr mer. Det känns som att problemet inte riktigt tas på allvar, trots politiska ambitioner.