Vilka menar du är de veganska värderingarna?
Att djur aldrig kan användas för att tillfredsställa mänskliga behov, som exempelvis att slaktas för att ätas av människor. Oavsett egenskaper hos djurhållningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka menar du är de veganska värderingarna?
Vad menar du? Alltså, jag hänger inte med? Borde jag köpa svenskt griskött för att stödja att de grisarna inte har blivit fullt så plågade som tyska grisar?
Och stödja? Ska min tämligen ordinära lön stödja företag som har betydligt större ekonomier än jag och som dessutom hanterar djur på sätt som jag skulle vilja förbjuda?
Nej, jag hänger inte med här.
Tillskillnad då från köttätares värderingar om att människan är skapelsens krona och att det därför inte spelar någon roll hur djur behandlas och det är inte en måltid om ingen dött för den?Att djur aldrig kan användas för att tillfredsställa mänskliga behov, som exempelvis att slaktas för att ätas av människor. Oavsett egenskaper hos djurhållningen.
Det blir jätte-tokigt när man tillskriver andra värderingar
Det kan ju tex vara så att under nuvarande tingens ordning, är en vegan. Visar sig tingens ordning bli en helt annan, är det också rimligt att såväl värderingar som normer förändras.Att djur aldrig kan användas för att tillfredsställa mänskliga behov, som exempelvis att slaktas för att ätas av människor. Oavsett egenskaper hos djurhållningen.
Min strategi får vara mer politisk tills vidare. Jag röstar på det som jag tycker verkar ha mest hållbar politik.Nej, däremot finner jag det rimligt att stödja sådan produktion som du finner är bra och rimmar med de krav du vill ställa. Men för mig är det något helt annat än att påstå att den inte kan existera.
Sedan är de företag som fler skulle finna ha en bra produktion, knappast särskilt mycket större i ekonomiskt omfång än en helt vanlig ordinärt avlönad statlig akademiker. Det där med att man har företag är inte något som gör att ekonomin blir vare sig stor eller bra per automatik - särskilt inte om man vill satsa på väldigt mycket mer kostsamma produktionsmetoder.
Alltså. Givetvis ska man inte tillskriva andra värderingar -men. Jag vet inte hur många gånger jag har hört varianter av det @sjoberga skriver från veganer. Jag har även träffat veganer som fått skäll för att de kallar sig det då de enbart slutat äta saker från djurriket sas (skäll av andra veganer).Tillskillnad då från köttätares värderingar om att människan är skapelsens krona och att det därför inte spelar någon roll hur djur behandlas och det är inte en måltid om ingen dött för den?
(Det blir jätte-tokigt när man tillskriver andra värderingar)
Nu är ju mina observationer knappast endast en kollega - det var enbart en anekdot som förstärkte min synvinkel. Startinlägget jag svarade på handlade om att folk som äter vegetariskt inte äter soja i några mängder och jag menar på att det ser olika ut i olika grupper och att det finns en del veganer/vegetarianer som baserar sin kost på sojabaserade ersättningsprotein. Det är naivt att tro att alla som väljer en viss kost är så medvetna och upplysta, särskilt när det gäller trender som vegansk/vegetariskt ändå lite får räknas som just nu. Men jag lägger ner den här OT diskussionen nu.Jag tror man ska vara försiktig med att dra generella slutsatser om vad veganer och vegetarianer äter baserade på sin närhet. Får inte riktigt ihop hur du kan dra slutsatsen att många tror man behöver äta ersättningsprodukter baserat på något som en kollega har sagt? Är kollegan dessutom inte vegan eller vegetarian så är det stor sannolikhet att din kollega helt enkelt missuppfattat vegansk/vegetarisk kost.
Tillskillnad då från köttätares värderingar om att människan är skapelsens krona och att det därför inte spelar någon roll hur djur behandlas och det är inte en måltid om ingen dött för den?
(Det blir jätte-tokigt när man tillskriver andra värderingar)
Så sett är väl både utrymmet för matval, livsstilsval och utrymme för ideologisk medvetenhet rätt privilegierat. Men kanske är det samtidigt privilegier som rätt använda, faktiskt gynnar hållbarhet? Jag menar, vi som har de privilegierna har ju även rätt många andra privileger, en del av dem betydligt mindre hållbara.Jag inser av min trådstart att det blev väldigt fokuserat vid just kosthållningen.
Men som några redan är inne på, så är ju veganism som livsstil mer än så. Mig veterligen, alltså. Att avsäga sig material och dylikt som kommer från animalier, till exempel. Veganska skönhetsprodukter. En del undviker att äga husdjur, eftersom det uppfattas som förtryck. Man pratar mycket om makt(o)balansen mellan människa och djur. Det handlar alltså inte "bara" om att undvika kött, utan är en ideologisk livsstil.
Även här kan man ju se det privilegierat. Att man kan göra så många val även utöver sin kost som omfattar en vegansk livsstil.
Jag inser av min trådstart att det blev väldigt fokuserat vid just kosthållningen.
Men som några redan är inne på, så är ju veganism som livsstil mer än så. Mig veterligen, alltså. Att avsäga sig material och dylikt som kommer från animalier, till exempel. Veganska skönhetsprodukter. En del undviker att äga husdjur, eftersom det uppfattas som förtryck. Man pratar mycket om makt(o)balansen mellan människa och djur. Det handlar alltså inte "bara" om att undvika kött, utan är en ideologisk livsstil.
Även här kan man ju se det privilegierat. Att man kan göra så många val även utöver sin kost som omfattar en vegansk livsstil.
Veganism är ju inte nödvändigtvis hållbarhetsinriktad utöver det djurrättsliga engagemanget. Det handlar ju primärt om djur, inte primärt om hållbarhet.Nu svarar jag utan att faktiskt ha någon kunskap, så någon med mer kunskap får gärna svara!
Men om man ser till veganska produkter utöver kost, vad är dessa tillverkade av? Vad ersätter vi då ex. skinnprodukter med som är mer hållbart än skinn? Det enda jag kommer på (sådär på rak arm liksom) är hampa, men är det en hållbar produkt eller är tillverkarna bara bra på marknadsföring?
Nu svarar jag utan att faktiskt ha någon kunskap, så någon med mer kunskap får gärna svara!
Men om man ser till veganska produkter utöver kost, vad är dessa tillverkade av? Vad ersätter vi då ex. skinnprodukter med som är mer hållbart än skinn? Det enda jag kommer på (sådär på rak arm liksom) är hampa, men är det en hållbar produkt eller är tillverkarna bara bra på marknadsföring?
Så sett är väl både utrymmet för matval, livsstilsval och utrymme för ideologisk medvetenhet rätt privilegierat. Men kanske är det samtidigt privilegier som rätt använda, faktiskt gynnar hållbarhet? Jag menar, vi som har de privilegierna har ju även rätt många andra privileger, en del av dem betydligt mindre hållbara.
Jag fastnar nog lite i att problematisera privilegier här, tror jag. Eller?
Att det skulle vara en konflikt, tycker jag ändå är intressant! Och lite obegripligt.Ja, jag tror det. Liksom jag förmodligen fastnat i att veganism som livsstil är ett privilegium. Och därmed förmodligen dragit slutsatsen att den inte kan ha en så pass central roll som vissa vill sätta den inom ESD.
Jag tänker nog att vår privilegierade position borde medföra större ansvar och plikt att både använda och avstå privilegier, än vad vi "uppifrån" kan ålägga andra.
Jag förstår inte varför djurbönder (säger man så?) klagar så mycket på veganism, att vi behöver äta mer kött och använda mer mjölkprodukter för vi behöver fler djur som betar. Som att det nu håller på att ske en katastrof för att för många väljer vegetariskt. Hur går det ihop med ovanstående siffra?Häromåret åt man i Sverige 40% mer kött än 1990.
Jag förstår inte varför djurbönder (säger man så?) klagar så mycket på veganism, att vi behöver äta mer kött och använda mer mjölkprodukter för vi behöver fler djur som betar. Som att det nu håller på att ske en katastrof för att för många väljer vegetariskt. Hur går det ihop med ovanstående siffra?