Eftersom jag är ungefär lika känslig för smaker som ett kräset barn kan jag absolut förstå ditt argument att det är sonens kalas och inte gästens. Det låter som att de personer som har nötallergi och inte äter griskött är något du vetat länge, medan veganen har blivit det väldigt nyligen? Jag hade gjort det jag hade tänkt mig från början (något som barnet vill ha!) och sen ett annat alternativ till veganen. Personligen hade jag inte velat bli tvingad som gäst att äta veganskt bara för att en i sällskapet är vegan, men det här med mat är fruktansvärt känsligt för mig.
Vi har fiskallergi i släkten, samt en person som inte tål nötter och choklad. Trist nog är både fisk, nötter och choklad något som alla andra älskar. Så länge det finns ett annat alternativ för den som är allergisk så har vi inte förbjudit resten av släkten att äta fisk, nötter och choklad på kalas. Nu tål hen jordnötter, och blir inte dålig för att någon äter det hen inte tål, givetvis är det olämpligt om någon inte ens kan vistas i samma rum som det den är allergisk mot. Och det är en vuxen. Är det ett barn som är allergisk hade jag varit mer strikt, men den här personen är ju inte ens allergisk så det problemet borde ju inte finnas för dig.