Vegan på kalas

Fast om jag alltid blivit bjuden på kött hos någon (säg hos min bästa vän) och vet att de inte ändrat diet så blir det rätt löjligt att då jag blir bjuden dit påpeka att jag inte kan äta köttersättning. Det kanske är jag som resonerar konstigt men för mig känns det skumt. Blir jag bjuden till ett nytt ställe/ska äta på någon kurs så säger jag givetvis till om problemet.
Varför skulle du inte kunna säga till om det? Hur ska de annars veta?
Det är väl som om man har allergi, laktosintolerans mm.

Hur är det med tårtan? Skulle ni tycka det var ok om jag gjorde den tårtan jag tänkt från början (gästen blev vegan för ngn vecka sedan så jag är lite tagen på sängen) och istället gjorde ngt särskilt till hen?
Ja så har det alltid varit för mig när jag exempelvis åker till svärmor och vi ska käka smörgåstårta. Hon gör den vanliga tårtan till alla andra och en liten specialtårta till mig. Eftersom det gällde en familjemedlem kan ni väl ha en dialog om saken?

I övrigt låter tacos skitbra så att alla kan ta vad de vill ha, och både göra nötfärs och någon vegansk variant.

Eftersom jag är ungefär lika känslig för smaker som ett kräset barn kan jag absolut förstå ditt argument att det är sonens kalas och inte gästens. Det låter som att de personer som har nötallergi och inte äter griskött är något du vetat länge, medan veganen har blivit det väldigt nyligen? Jag hade gjort det jag hade tänkt mig från början (något som barnet vill ha!) och sen ett annat alternativ till veganen. Personligen hade jag inte velat bli tvingad som gäst att äta veganskt bara för att en i sällskapet är vegan, men det här med mat är fruktansvärt känsligt för mig.

Vi har fiskallergi i släkten, samt en person som inte tål nötter och choklad. Trist nog är både fisk, nötter och choklad något som alla andra älskar. Så länge det finns ett annat alternativ för den som är allergisk så har vi inte förbjudit resten av släkten att äta fisk, nötter och choklad på kalas. Nu tål hen jordnötter, och blir inte dålig för att någon äter det hen inte tål, givetvis är det olämpligt om någon inte ens kan vistas i samma rum som det den är allergisk mot. Och det är en vuxen. Är det ett barn som är allergisk hade jag varit mer strikt, men den här personen är ju inte ens allergisk så det problemet borde ju inte finnas för dig.

Jag hade absolut gjort den vanliga maten/kakan/etc och special till den som äter specialkost, blir betydligt enklare.

-nötter och -fläsk är ju dessutom enkla att få med i den vanliga maten.

Gör tårtan du planerat och en variant till veganen. :)

Eftersom jag är ungefär lika känslig för smaker som ett kräset barn kan jag absolut förstå ditt argument att det är sonens kalas och inte gästens. Det låter som att de personer som har nötallergi och inte äter griskött är något du vetat länge, medan veganen har blivit det väldigt nyligen? Jag hade gjort det jag hade tänkt mig från början (något som barnet vill ha!) och sen ett annat alternativ till veganen. Personligen hade jag inte velat bli tvingad som gäst att äta veganskt bara för att en i sällskapet är vegan, men det här med mat är fruktansvärt känsligt för mig.

Vi har fiskallergi i släkten, samt en person som inte tål nötter och choklad. Trist nog är både fisk, nötter och choklad något som alla andra älskar. Så länge det finns ett annat alternativ för den som är allergisk så har vi inte förbjudit resten av släkten att äta fisk, nötter och choklad på kalas. Nu tål hen jordnötter, och blir inte dålig för att någon äter det hen inte tål, givetvis är det olämpligt om någon inte ens kan vistas i samma rum som det den är allergisk mot. Och det är en vuxen. Är det ett barn som är allergisk hade jag varit mer strikt, men den här personen är ju inte ens allergisk så det problemet borde ju inte finnas för dig.

Just maten var inte planerad än så där Khan jag ju göra tacos. Tårtan hade ju sonen redan beställt vadd han ville ha däremot.

Vad hade ni bjudit veganen på istället för tårta? Gärna ngt som är enkelt att ordna då vi redan haft ett kalas dagen innan (stor släkt) och jag är redan trött

Stek svarta bönor med tacokrydda som alternativ till köttfärs så kan alla äta goda tacos. Tårtan tycker jag faktiskt att du kan göra den planerade. Det är ju sonens kalas och en veckas varsel är på gränsen om man redan planerat att göra nåt speciellt. Köp ett paket vegansk glass (finns i alla mataffärer) så blir ingen utan efterrätt.

Vet du, jag är så taskig att om min syrra blivit vegan för en vecka sen så hade jag bett henne lösa problemet själv. :o
Eller i mitt fall en bror då.

"Tyvärr" måste jag nog hålla med dig. Normalt anser jag att man som värdinna ska anpassa så alla gäster kan äta men så snart inpå, nära släkt och det har hattats tidigare med vad man äter och inte äter... Allergi/intolerans är en annan sak, man kan ju ha blivit nyligen diagnosticerad.

"Tyvärr" måste jag nog hålla med dig. Normalt anser jag att man som värdinna ska anpassa så alla gäster kan äta men så snart inpå, nära släkt och det har hattats tidigare med vad man äter och inte äter... Allergi/intolerans är en annan sak, man kan ju ha blivit nyligen diagnosticerad.
Precis, jag kanske inte varit lika hårdhjärtad mot en mer avlägsen släkting men ett syskon får gilla läget och helst dra ett litet lass också... :angel:

Alltså, jag skulle aldrig byta ut tårtan på ett barns kalas..
Eller en önskad maträtt.

Både på jobbet och hemma så får alla specialkoster just specialkost.
Det är väl laktosfritt som en kan göra rakt över ibland eftersom just laktosfria produkter är så likvärdiga.

Jag hade alla gånger gjort något eget till veganen, och sedan något annat till resten. Det borde bli enklast och "barnvänligast" så.
Att bara skita i allergier/specialkost är inte trevligt anser jag, men att göra något annat till denne tycker jag är helt ok. Är själv allergisk mot fisk, koriander och mandel, och när jag är på tillställningar (kalas, fester med studentföreningen, osv.) är det snarare regel än undantag att jag får något annat - inga konstigheter :)

Håller med någon som sa stek bönor istället för att köpa vegetarisk färs som icke vegetarianer inte äter.
Googla på refried beans, det blir hur gott som helst och alla kan äta det (jag brukar skippa färs i mina tacos för jag tycker bönerna är mycket godare)

Om du orkar baka en enkel kaka kan jag varmt rekommendera denna The BEST Chocolate Cake Ever...that Happens to Be VEGAN. I Kid You Not!
Du skulle ju kunna be din syster att baka den...:angel:

Liknande trådar

Äldre Sonen fyller 2år på fredag och detta ska firas genom kalas både på lördag och söndag. Tanken är att ha någon/ några pajer med goda...
Svar
14
· Visningar
684
Senast: tott
·
Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 484
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 562
Senast: isabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar