Vegan på kalas

TeamLundVer

Trådstartare
Sonen fyller 3år på lördag och vi ska ha släktkalas som sig bör. Bland gästerna finns 2 nötallergiker, 1 som inte äter griskött och tydligen numera även en vegan...

Jag känner mig minst sagt lost när det gäller maten och det är veganen som ställer till det för mig.

Förslag på vad jag kan bjuda på mottages tacksamt. Och hur gör jag med tårtan?

Är det nötallergi eller jordnötsallergi? Tänker om det finns risk för allergi mot andra baljväxter om det är det senare, då är kanske inte sojafärs optimalt (å andra sidan är det ju inte jättekrångligt att göra båda varianterna om man gör tacos som Anna föreslog).

Sonen fyller 3år på lördag och vi ska ha släktkalas som sig bör. Bland gästerna finns 2 nötallergiker, 1 som inte äter griskött och tydligen numera även en vegan...

Jag känner mig minst sagt lost när det gäller maten och det är veganen som ställer till det för mig.

Förslag på vad jag kan bjuda på mottages tacksamt. Och hur gör jag med tårtan?
Jag tycker också att det är jättesvårt att tänka veganskt.... Det är så lätt att missa någon liten detalj! Men när vi hade en kollega som åt veganskt så bakade jag kanelbullar som blev kanongoda. Mjölkfritt margarin och havremjölk i dem. Penslade med havremjölk i stället för ägg. Så om du behöver någon mer kaka än "bara" tårta så rekommenderar jag att göra kanelbullar :) .

Jag som har många veganer till vänner tycker att det absolut mesta går att enkelt transformera till veganskt nuförtiden (så länge det inte är en ren kötträtt där en saftig köttbit ska vara huvudingrediens, det går men med rätt mkt mer bök) bara genom att byta ut till veganskt protein och vegetabiliska fetter och "mejeri"produkter. Det blir ganska samma konsistens på det man kan köpa nu, men var inte riktigt så för några år sedan.

Är det nötallergi eller jordnötsallergi? Tänker om det finns risk för allergi mot andra baljväxter om det är det senare, då är kanske inte sojafärs optimalt (å andra sidan är det ju inte jättekrångligt att göra båda varianterna om man gör tacos som Anna föreslog).
Nötallergi

Jag som har många veganer till vänner tycker att det absolut mesta går att enkelt transformera till veganskt nuförtiden (så länge det inte är en ren kötträtt där en saftig köttbit ska vara huvudingrediens, det går men med rätt mkt mer bök) bara genom att byta ut till veganskt protein och vegetabiliska fetter och "mejeri"produkter. Det blir ganska samma konsistens på det man kan köpa nu, men var inte riktigt så för några år sedan.
Problemet är att det även ska gå hem hos vår son eftersom det är hans kalas. Hade fett bara varit vuxna hade det känts enklare.

Hur är det med tårtan? Skulle ni tycka det var ok om jag gjorde den tårtan jag tänkt från början (gästen blev vegan för ngn vecka sedan så jag är lite tagen på sängen) och istället gjorde ngt särskilt till hen?

Problemet är att det även ska gå hem hos vår son eftersom det är hans kalas. Hade fett bara varit vuxna hade det känts enklare.

Fast det var ju poängen, det är ingen större smakskillnad/konsistensskillnad på att använda veganska substitut till tex mjölk/creme fraiche eller vegansk färs/bitar om man vill göra tex tacos. Det enda jag alltid dubblar om jag har veganer på middag är ost, förutom sån ost som kan has på tex gratänger, den är ingen större skillnad på. Men Feta, Mozzarella etc är stor smakskillnad. Har inte upplevt att barn som varit med märkt ngn skillnad heller.

Fast det var ju poängen, det är ingen större smakskillnad/konsistensskillnad på att använda veganska substitut till tex mjölk/creme fraiche eller vegansk färs/bitar om man vill göra tex tacos. Det enda jag alltid dubblar om jag har veganer på middag är ost, förutom sån ost som kan has på tex gratänger, den är ingen större skillnad på. Men Feta, Mozzarella etc är stor smakskillnad. Har inte upplevt att barn som varit med märkt ngn skillnad heller.
Det kan man säkert i de flesta fall men skulle jag bli bjuden på typ quornbiffar eller sojabiffar så blir tillställningen väldigt kort för min del då jag blir fruktansvärt dålig i magen av bägge de substituten. Tyvärr är det altså inte alltid så enkelt att bara byta ut rakt av till alla.

Hur är det med tårtan? Skulle ni tycka det var ok om jag gjorde den tårtan jag tänkt från början (gästen blev vegan för ngn vecka sedan så jag är lite tagen på sängen) och istället gjorde ngt särskilt till hen?

Det tror jag går alldeles utmärkt.

Men kan man inte göra ”normal” mat som dom flesta äter och så gör man lite specialare till de som har vissa förbehåll. Så brukar det vara på dom tillställningar jag har varit på.

Jag skulle aldrig orka ställa mig och göra 4 olika rätter pga olika intoleranser/matval...

När det gäller småkakor finns det mycket färdigt som är veganskt, oreos och ica basics kakor med chokladbitar (obs, dubbelkolla, har inte köpt dem på länge). Har även för mig att det finns veganskt hos Delicato.
Vegansk muggkaka:
4msk mjöl
4msk socker
2msk vatten
2msk olja
2msk kakao-pulver
lite salt.
Rör om och kör på ca 30sekunder-1 min i micron. Smakar precis som kladdkaka.

Precis som fler säger är plockmat som tacos ganska lätt att ändra, exempelvis kan man steka kikärtor med taco-krydda istället för köttfärs. Är det ett barn som blivit vegan hade jag bett föräldrarna att hjälpa till med tips som matchar vad du tänkt äta från början så att barnet inte behöver "sticka ut".

Och då säger man väl till tänker jag? Precis som om man inte äter kött?
Fast om jag alltid blivit bjuden på kött hos någon (säg hos min bästa vän) och vet att de inte ändrat diet så blir det rätt löjligt att då jag blir bjuden dit påpeka att jag inte kan äta köttersättning. Det kanske är jag som resonerar konstigt men för mig känns det skumt. Blir jag bjuden till ett nytt ställe/ska äta på någon kurs så säger jag givetvis till om problemet.

När det gäller småkakor finns det mycket färdigt som är veganskt, oreos och ica basics kakor med chokladbitar (obs, dubbelkolla, har inte köpt dem på länge). Har även för mig att det finns veganskt hos Delicato.
Vegansk muggkaka:
4msk mjöl
4msk socker
2msk vatten
2msk olja
2msk kakao-pulver
lite salt.
Rör om och kör på ca 30sekunder-1 min i micron. Smakar precis som kladdkaka.

Precis som fler säger är plockmat som tacos ganska lätt att ändra, exempelvis kan man steka kikärtor med taco-krydda istället för köttfärs. Är det ett barn som blivit vegan hade jag bett föräldrarna att hjälpa till med tips som matchar vad du tänkt äta från början så att barnet inte behöver "sticka ut".
Tack för bra tips :up:
Nej det är min lillasyster som blivit vegan.

Hon får göra precis som hon vill men hon slutade vara vegetarian en jul för 7 år sedan då hon inte stod ut med att inte äta den animaliska julmaten så jag funderar lite över hennes val att bli det precis innan jul. Blir nog en tuff jul för henne i år :p så jag tänkte göra så gott jag kan nu med kalaset iaf.:)

Liknande trådar

Äldre Sonen fyller 2år på fredag och detta ska firas genom kalas både på lördag och söndag. Tanken är att ha någon/ några pajer med goda...
Svar
14
· Visningar
684
Senast: tott
·
Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 484
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 562
Senast: isabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar