maria_b
Trådstartare
På en ridskola i stan har jag fått höra att "veckans ekipage" utnämns i barngrupperna efter varje ridlektions slut. Eller, det finns tydligen en som kommer etta och en som kommer tvåa i varje grupp som består av ett antal elever. Jag fick höra detta då en arbetskamrats dotter flertalet gånger ringt och gråtit till sin mamma för att hon återigen inte blev utsedd till veckans ekipage. Ibland hade samma elev i gruppen fått utmärkelsen flera veckor i rad. Idag hade hon istället ringt överlycklig, trots att hon hade ramlat av och slagit sig, för hon hade idag blivit veckans ekipage och då var det minsan värt att ramla av!
Är det bara jag som tycker detta låter helt absurt? Då syftar jag såklart inte på barnets reaktion utan på att man i en grupp av barn som går på ridskola för att lära sig och ha kul utnämner veckans ekipage varje vecka? I mina ögon höjer detta snarare prestationsångesten hos barnen och risken finns istället att barnen tröttnar för att de inte kan leva upp till de "krav" som ställs för att vinna. Jag har inte ens egna barn men tycker det låter såpass dumt att jag hade agerat direkt om jag hade egna barn som red där. Är man ute efter att tävla så måste man ju få välja det själv.
Vad tycker ni? /Maria
Är det bara jag som tycker detta låter helt absurt? Då syftar jag såklart inte på barnets reaktion utan på att man i en grupp av barn som går på ridskola för att lära sig och ha kul utnämner veckans ekipage varje vecka? I mina ögon höjer detta snarare prestationsångesten hos barnen och risken finns istället att barnen tröttnar för att de inte kan leva upp till de "krav" som ställs för att vinna. Jag har inte ens egna barn men tycker det låter såpass dumt att jag hade agerat direkt om jag hade egna barn som red där. Är man ute efter att tävla så måste man ju få välja det själv.
Vad tycker ni? /Maria