"Veckans ekipage" på ridskolor

maria_b

Trådstartare
På en ridskola i stan har jag fått höra att "veckans ekipage" utnämns i barngrupperna efter varje ridlektions slut. Eller, det finns tydligen en som kommer etta och en som kommer tvåa i varje grupp som består av ett antal elever. Jag fick höra detta då en arbetskamrats dotter flertalet gånger ringt och gråtit till sin mamma för att hon återigen inte blev utsedd till veckans ekipage. Ibland hade samma elev i gruppen fått utmärkelsen flera veckor i rad. Idag hade hon istället ringt överlycklig, trots att hon hade ramlat av och slagit sig, för hon hade idag blivit veckans ekipage och då var det minsan värt att ramla av!

Är det bara jag som tycker detta låter helt absurt? Då syftar jag såklart inte på barnets reaktion utan på att man i en grupp av barn som går på ridskola för att lära sig och ha kul utnämner veckans ekipage varje vecka? I mina ögon höjer detta snarare prestationsångesten hos barnen och risken finns istället att barnen tröttnar för att de inte kan leva upp till de "krav" som ställs för att vinna. Jag har inte ens egna barn men tycker det låter såpass dumt att jag hade agerat direkt om jag hade egna barn som red där. Är man ute efter att tävla så måste man ju få välja det själv.

Vad tycker ni? /Maria
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Det låter som om någon försökt tänka ut något motiverande för eleverna men misslyckats totalt. Nej, det är inte okej! Det är tillräckligt prestationsinriktat i andra sammanhang.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Usch, det låter ju vidrigt. Men det är väl lite dit vi är på väg med det mesta från skola till fritidsintressen. Det ska mätas i prestation och resultat, inte i hur kul eller hur utvecklingen har varit.
Och tål man inte ständiga krav så blir man utsorterad tidigt.

//hermulen - som blev utbränd redan mellan högstadiet/gymnasiet då omgivningen hade påverkat min hjärna till att tro "mvg i allt, annars har du inte kämpat tillräckligt"
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Tycker det låter helt galet.
Motivera barnen kan man göra på andra sätt, där alla barn räknas med och får känna sig lika bra. Inte att barnen gråter efter lektionen för att de inte är bra nog. Även om det kanske inte är syftet, kan nog barnen känna det så.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Stackars barn. Skulle inte vilja ha min unge där!:( Det räcker väl med alla annan press osv som man utsätts för senare!
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar. Nästan så jag överväger att maila ridskolan och ifrågasätta hur de tänker.:cautious:
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Det är väl en klok tanke, så de får svara på varför de gör så.
Tycker det låter alldeles galet! Ska de ha ett sådant system får de se till att göra det rättvist, så alla barn får vinna nån gång och inte samma gång på gång. Men det låter galet ändå.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Men nu kanske det är så att veckans ekipage utses efter hur samspelta häst och ryttare varit, och inte efter vem som kan hoppa högst.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Som ridlärare är min spontana tanke: Inte okej. Barn ska rida för att det är roligt, punkt. Är nyfiken på vad syftet är, hur de tänker kring detta.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Öh :eek:

Oavsett hur veckans ekipage utses skapar det ett jäkligt osunt klimat där varje ridlektion blir en tävling. Istället för att koncentrera sig på att ha roligt och förbättra sin egen ridning läggs vikten på att vara bättre än de andra i gruppen (när ridläraren ser). Det känns spontant som att det klimatet borde smitta av sig på hela stallklimatet, kul att komma in där som osäker elev och alla har en hierarki som bekräftas och uppehålls av de vuxna :crazy:
Eller är det så att precis alla elever i klubben har starka tävlingsambitioner?


Sen är det ju sjukt orättvist också, den som får bäst häst, mest uppmärksamhet av ridläraren och har råd med bra och funktionella ridkläder får automatiskt ett försprång.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Men nu kanske det är så att veckans ekipage utses efter hur samspelta häst och ryttare varit, och inte efter vem som kan hoppa högst.

Jag har aldrig sagt att det skulle utses efter vem som kan hoppa högst? HUR de utser detta är helt orelevant i sammanhanget, då det som är viktigt är att barn på ridskola inte ska behöva se varje ridlektion som en tävling där man måste vara "bra nog". Även om varje ryttare får utnämnelsen en varsin gång så är det fortfarande så att de i majoriteten inte får någon utmärkelse och det är därmed det som barnet lägger fokus på (tror jag). Vill man tävla så finns det riktiga tävlingar som är till för just det.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Jag har aldrig sagt att det skulle utses efter vem som kan hoppa högst? HUR de utser detta är helt orelevant i sammanhanget, då det som är viktigt är att barn på ridskola inte ska behöva se varje ridlektion som en tävling där man måste vara "bra nog". Även om varje ryttare får utnämnelsen en varsin gång så är det fortfarande så att de i majoriteten inte får någon utmärkelse och det är därmed det som barnet lägger fokus på (tror jag). Vill man tävla så finns det riktiga tävlingar som är till för just det.

:bow:

..........
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Så sant! Man lär sig genom att våga och den där pedagogiken gör nog många fega. Vissa kanske skärper sig och rider bättre men det känns riskabelt att få den fördelen för några och riskera att andra inte ens vill rida längre.

Och om kriterierna för att bli veckans ekipage inte heller är uttalade så finns ju risken att barnen fokuserar på helt fel saker för att försöka vinna.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Verkar heltokigt.

Var med om en kul grej annars, på scouterna, i slutet av terminen började dela ut pris, det var för bära kompis, bäst i en tävling mm och flera positiva saker i varje motivering. Det slutade med med 15 glada barn (alla) som tyckte de varit duktiga, det kunde vara något att göra i slutet av terminen även på en ridskola, så alla får känna sig duktiga. Och visst är alla duktiga på sitt vis efter sina förutsättningar.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

KL

Om man inte vet kriterierna som ligger bakom så kan man inte heller bedömma om det är bra eller dåligt.

Det kan ju lika gärna vara så att ett kriteria är att man gjort något som man varit lite rädd för men man vågade ändå prova? Eller att den som är "snällast" mot sin häst blir utsedd?

Ibland drar buke igång på alla cylindrar utan att ha fullständig bakgrundsinformation. Att ta reda på fakta innan man sätter igång en diskussion kan vara bra. ;)

Nu vet jag inte ett skit om nämnda ridskola och därför tänker jag inte lämna någon åsikt om huruvida systemet är bra eller dåligt.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Det är just en av de saker folk kritiserar, att man inte vet kriterierna, men egentligen spelar det mindre roll. Tävlingar är säkert roligt ibland oavsett ålder och om man själv får välja, men att göra var lektion till en tävling känns sisådär.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Vem säger att det rör sig om en tävling? Är inte det att dra lite förhastade slutsatser?

Flickan i exemplet ovan fick ju utmärkelsen vid ett tillfälle när hon trillat av. Vi vet inte vad som förekom avtrillningen. Kanske var det så att hon för första gången vågade trava över ett litet kryss men tappade balansen och föll av och fick utmärkelsen för att hon var modig och satt upp och provade igen?

Vi vet ingenting om bakgrunden så hur kan vi bedömma om det är bra eller dåligt?
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

Hur ska det inte kunna röra sig om en tävling när man utser en vinnare och en tvåa? Det är grunddefinitionen på vad en tävling är, och inte blir det bättre av att barnen inte vet vad de tävlar i. Jo jag kan bedöma att jag starkt ogillar det utifrån beskrivningen som lämnats och jag kan inte se någon omständighet där man utser etta och tvåa under alla ridlektioner med barn som jag skulle anse vara okej, inte med vuxna heller för den delen.
 
Sv: "Veckans ekipage" på ridskolor

För mig så säger uttrycket "veckans ekipage" ingenting eftersom kriteriern är okända. Om kriterierna gäller att vara bäst på något så, ja, då kan det vara en tävling. Det framgår dock inte av de uppgifter så lämnats så jag är fortfarande ifrågasättande till hur ni "vet" att det är en tävling?

Jag ser detta mer som ett typiskt exempel på att någon hör något ryktesvägen och så sprids det och helt plötsligt är det en sanning....och så ser verkligheten helt annorlunda ut när man verkligen tar reda på vad det är som hänt. Ett väldigt vanligt fenomen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp