VDL Everest 822

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 017
S

snusisgirl

Undrar vad som egentligen hände med denna hingst! Fick höra att han haft hjärnblödning eller nått sånt och åkt tillbaka till Holland där han fick sluta sina dagar. Min ena häst är efter honom. (Blden här bredvid) Vet inte så mkt om honom mer än att han lämnat en hel massa bra avkommor. Någon som skulle vilja berätta?? Min häst Ephekkt har stammen Everest- Daphne- Utrillo.

Sv: VDL Everest 822

Tack så mkt! Dår srod det lite om han. Men är där någon annan som vet något mer så skriv gärna:)

Jag red och hade hand om Everest i ett och ett halvt år när han stod på station på Barkestorp utanför Kalmar. Det var en underbar häst men med väldigt stark hingstkaraktär. Han hade en underbar ridbarhet och man kunde göra allt med honom! Kan säga att jag lärde mig hur mycket som helst av att rida honom!
Hoppade honom även lite grann, men han hade för bra teknik för mig plus att han alltid hoppade en halvmeter högre än hindret och att han bockade som sjutton efter hindret för att han tyckte det var så kul! Men vilken känsla det var! Hoppade aldrig högre än 1,30-men det fanns nog ingen höjdgräns för honom.

Efter att han varit på Barkestorp blev han istället stationerad på EuroStud. Där fick han en hjärnblödning, när han blev lite friskare gick han tillbaka till ägarna VDL i holland. Där släpptes han ut i en hage med 3-4 ston, men en morgon när de kom ut hittades han död i hagen... Kan nog garantera att han dog mycket lycklig...

Kan tillägga att han älskade bananer! Fick blanda bananer i fodret för att få honom att äta eftersom han lätt föll ur hull när han betäckte.

Det låter ju som en helt underbar hingst. Har sett foto på honom och min häst är väldigt lik sin pappa:) Ephekkt heter han. Valack som man skulle kunna tro är en hingst. Både i utseendet och till sättet. Har samma problem som du.. Jag måste använda ridlim när jag hoppar min häst. Han hoppar så in o bomben så han skjuter mig ur sadeln om jag inte har det. Han e löshoppad 210. Påminner med andra ord mkt om sin pappa:)

Det var ju tur att han fick dö lycklig! Är väl nästan varje hingsts dröm o sluta sina dagar så kanske( vad vet vi)
Så han älskade bananer! Haha! D får man kanske prova o ge effi!

Låter som om du hade en helt underbar tid tillsammans mer Everest! O som jag avundar daj! :)Hur gammal blev han?

*kl*

Jag har en valack född-93 efter Everest-Landgraf. Han hoppar hus när han vågar o hoppar gärna högt över för att vara på säkra sidan.
Att hoppa 50 cm eller 1.50m kan kvitta det känns högt vilket som! :D
Han ser inte så mycket ut för världen i stallet, men han är riktigt snygg med ryttare på ryggen. Han växer då. (Han är ca 1.70 hög.)
Har börjat hoppa o tävla så smått förra året o min förhoppning är att kanske ta mig till 1.20 med honom. Han har kapacitet, men jag är lite feg...:o

Min förra häst var e. Everest-Anart-Sombrero, han var ca 167 cm , helt underbar, hoppade allt (utom vatten.)
Hade placeringar tom 135.

En liten bild eller två på honom :love:

Bild098.jpg

th_Bild080.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har också en Everest, hon är ca 176cm och är STOR inte bara på höjden utan också väldigt högrest. Hoppar lätt hur stort som helst. Har löshoppat henne, hon snubblade över hjälphindret (tyckte det var för lågt) och tog sedan ett travsteg och därefter en oxer maxad på 1.80 hur lätt som helst. Tyvärr har hon lite dålig hållbarhet med väldigt veka kotor och mycket dålig hovkalitet. Har tävlats 1.30,ska förhoppningsvis upp i 1.40.

Roligt att se fler Everest-avkommor! Tragiskt att han dog, men skönt ändå att han fick dö lycklig!

Jag har ett sto e: Everest-Robin Z-Moonbeam xx, född -93. Hon är oxå väldigt storhoppad! Hoppar alla hinder som om dom vore ca 1.50 m... Även vattenpölar...:crazy:

Några (mindre bra) bilder:
Vattenpöl...:angel:
Vattenpl1.jpg

1.00 m.
tessan_3hopp020421.jpg

Även min användarbild är på henne!

Jag har en kompis som rider en Everest avkomma, han heter Everth :)
Han är ca 175 hög och hoppar som en katt!! En riktig snygging är han, han har även relativt bra steg.
:)

Det är möjligtvis inte en Everth som är uppfödd av familjen Lindberg (? eller Lliknande) i Jönköping?!

Har för mig att det var han som gick och vann på Elmia det året jag träffade hans dåvarnde matte... Hoppar helt otroligt men var rätt<ouppfostrad då :angel:

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 165
Senast: viltmilla
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 216
Senast: athena
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 848
Senast: Görel
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 091
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka