Sv: VDL Everest 822
Jag red och hade hand om Everest i ett och ett halvt år när han stod på station på Barkestorp utanför Kalmar. Det var en underbar häst men med väldigt stark hingstkaraktär. Han hade en underbar ridbarhet och man kunde göra allt med honom! Kan säga att jag lärde mig hur mycket som helst av att rida honom!
Hoppade honom även lite grann, men han hade för bra teknik för mig plus att han alltid hoppade en halvmeter högre än hindret och att han bockade som sjutton efter hindret för att han tyckte det var så kul! Men vilken känsla det var! Hoppade aldrig högre än 1,30-men det fanns nog ingen höjdgräns för honom.
Efter att han varit på Barkestorp blev han istället stationerad på EuroStud. Där fick han en hjärnblödning, när han blev lite friskare gick han tillbaka till ägarna VDL i holland. Där släpptes han ut i en hage med 3-4 ston, men en morgon när de kom ut hittades han död i hagen... Kan nog garantera att han dog mycket lycklig...
Kan tillägga att han älskade bananer! Fick blanda bananer i fodret för att få honom att äta eftersom han lätt föll ur hull när han betäckte.