VBL.val. ,5 år -MSV DRESSYR

Nej men just i den meningen pratar vi väl om "travare" i allmänhet, inte just den här femåringen som ridits i 10 mån. För jag antar att du läst mina tidigare inlägg?

Att en travare skulle kunna göra lite skolor och ett enkelt byte är inte alls konstigt. Största problemet vore väl kanske då galoppen, men många travare har ju faktiskt helt OK galopp - även jämfört med ett mediokert halvblod. Och att den skulle utföra dom på ett för hästen tillfredställande sätt är väl inte heller speciellt konstigt det heller.. däremot är det väl svårt att hävda sig på tävling mot halvblod med bra steg osv.. men det är ju en helt annan sak. =)

SJälvklart är den halt!

Jag blir alldeles matt!!

Om man man nu utbildat en 5åring till MSV oavsett ras har man gått för fort fram!!

Jag jobbar med hästskador på ett försäkringsbolag. Jag är så f--nnat trött :mad:på alla dessa dressyrhästar med kotledsinflamationer och ryggskador. Hästar man vill dömma ut i sex-sjuårsåldern.

En unghäst skall tränas sakta och fint. Alla hästar bör vila en dag mellan träningarna särskilt växande unghästar. Jämför med människoträning, man styrketränar inte samma muskelgrupper två dagar i rad. Tänk er då en häst som dressyrtränas dag ut och dag in.. :(

Jag hörde ett skräckexempel. En 6åring skulle visas i unghäst klass,den skickades till en beridare. Den reds i timmar varje dag. På bara tre dagar fick den tex. lära sig byten i vart annat. När den en vecka senare sålts, gick en massör igenom hästen. Den var helt förstörd. När den nya ägaren konfronterade beridaren sa hon bara att det är hellt normalt att en häst sprutas i lederna innan den startar MSV!!! Det är inte normal det är helt SJUKT!!

Jag har själv en unghäst (4) som jag under våren ökat på ridningen till 4 dagar per vecka. Omväxlande skrittpromenader, lite skutt och grundläggande dressyr. Jag fick bakläxa av massören som sa åte mig att dra ner till max varannan dag. :o Pinsamt, jag trodde verkligen att jag tagit det tillräckligt lugnt.

En sak till... en hingst/valack är inte färdigväxt i skellettet förrens vid 6-7 årsålder, ston lite tidigare. Något att tänka på ytterligare!

sedan kan man älta i evigheter om VBL är bra dressyrhästar eller ej.
Generellt har de mer påskjut än bärighet. De amerikanska VBL har iof hyfsad gång och dessutom lite extra gångarter.
Om man vill ha en allroundhäst är väl en VBL med trevlig gång bra men till en dressyrhäst i de högre klasserna skulle jag nog välja en häst avlad för det.

Liksom jag skulle välja hoppblod till hoppning och en VBL till distans. OSV. Ibland undrar jag hur ni orkar tjafsa om vilka hästar som är bra till vad. Man hör sällan en Yorkshireterrier med en dåres envishet hävda att de passar minst lika bra som polishundar som schäfrar. ELler?
De är ju inte sämre hundar för att de passar bättre till något annat. :angel:

/Frasse

Re: SJälvklart är den halt!

Är ditt svar riktat till mig?

I så fall skule jag vilja be dig att läsa igenom tråden EN GÅNG TILL och den gången läsa även mina inlägg.

Men jag antar att du inte läst mina inlägg eller att ditt inlägg inte är ett svar på mitt? Rätt uppfattat?

Måste bara komentera det du sklriver om varmblod som bra derssyrhästar eller inte.
Att en häst kan utföra rörelserna som ingår i ett MSV program kräver inte en bra dressyrhäst - det kan vilken häst som hellst lära sig utan större problem (om det inte är en häst som har problem att hålla ordning på sina gångarter då som en del travare och islänningar osv). Att de sen kanske inte kan hävda sig på en dressyrtävling är en helt annan sak.

Nej då!

Mitt inlägg var en reaktion på det faktumet att
det påstods att en unghäst var klar för MSV.

Sedan håller jag helt med om att ett VBL passsar till allt!
Jag tycker att de är alldeles utmäkrt trevliga i största allmänhet. Jag har själv ridit till ett par stycken och tävlat lite dressyr och distans med dem åt deras ägare. Kanonhästar!

Däremot är jag fortfarande av den uppfattningen att vissa
hästar passar bättre till de "högre klasserna" som jag skrev. Med det menar jag GP osv.
Om jag hade för avsikt att rida dressyrSM skulle jag köpa Briar (om jag hade de pengarna). Vill jag tävla i hoppning FLippan osv. Eftersom jag inte har de ambitionerna har jag valt en häst av en annan härstamning (och prislapp) :angel:

/Frasse

Re: Nej då!

OK. Då förstår jag. Och jag kan ju bara säga att jag håller med dig i allt du skriver.

Anledningen att jag reagerade som jag gjorde var ju att du svarat på mitt inlägg, och jag tyckta inte alls att det "stämde ihop" lixom.
Om man svara så där lite allmänt så kan det vara bra att endera svara den som startat tråden, eller göra en liten förklaring så att man undviker missförstånd. :rofl:

Man behöver inte hävda sig mot halvblod när man får sina poäng, man får dom poäng man förtjänar och den procent man förtjänar 62% är godkänt och sedan om det är 100 halvblod med har inte med saken att göra. Givetvis får dom bättre poäng säg kanske 65-70% men det har ju inget med travarens ritt att göra vilka poäng en annan häst får.

Det finns INGEN travhäst som har uppnåt 62% i en medelsvår Dressyr, det finns ingen travare som ens startat medelsvår dressyr än.... Det har ju redan konstaterats i andra trådar så det verkar inte vara så himla möjligt iallafall.

Där har du HELFEL! Det finns med all säkerhet en hel del "travare" som startat Msv och det på 62% eller mer.

Jag hade en klubbkamrat under senare delen av 80-talet som tävlade och placerade sig på en travare i Msv.

Ytterligare så är TR skrivet för halvblod och det är svårare för andra raser att utföra rörelserna "korrekt".

Där har du HELFEL! Det finns med all säkerhet en hel del "travare" som startat Msv och det på 62% eller mer.

Ja just det, det finns det säkert :angel: :angel:

Jag hade en klubbkamrat under senare delen av 80-talet som tävlade och placerade sig på en travare i Msv.

Och den hästen hette.....

Ytterligare så är TR skrivet för halvblod och det är svårare för andra raser att utföra rörelserna "korrekt".

Nej TR är inte skrivet för halvblod, Tr är skrivet för ridhästar och för att ge en fingervisning till hur saker skall utföras oavsett ras.

En öppna är en öppna , en sluta är en sluta, ett galoppombyte är ett galoppombyte oavsett ras!!

Det blir kvaliteten som skiljer och därför kommer inte travaren upp i dom poängen för vad som krävs för ett godkänt program.

Jag måste säga att det är fruktansvärt om man har gått så fort fram med en häst i utbildning. Tyvärr kommer den stackarn få lida för detta senare om han inte gör det redan nu. Jag själv rider travare i dressyr och ser det som en utmaning att skola om travare till ridhästar.
Tyvärr måste man vara realistisk och inse att de går inte hur långt som helst. Pga.annan muskeluppbyggnad och annat rörelsemönster( i alla fall om de är tränade för trav) så rör de sig inte lika enkelt och graciöst som man kanske skulle vilja i de högre klasserna.Det tar väldigt lång tid att "ändra" och träna hästen tills den är redo att börja sin utbilding.
Att en travare går i Msv är inte alls osannolikt men som andra har skrivit :det är skillnad att tävla i klassen och att utföra de rörelser som ingår. En travare kan lära sig galoppombyten, slutor, piruetter m.m men sen kanske det inte är av bästa kvalitet.
Jag har nu ridit dressyr på min travare i tre år och är jättenöjd med resultatet men känner att jag vill utvecklas mera och komma lite längre. Jag har därför valt att betäcka mitt sto med ett halvblod med gång och ska senare förhoppningsvis fortsätta på avkomman så jag har inte uteslutit travblodet helt. Om någon tänkt kommentera mitt val av korsning så har det redan diskuterats på andra trådar så jag hänvisar till dom istället. Jag kommer dock att fortsätta med min travare även i framtiden och det kommer nog bli flera.

Jag kanske låter kritisk även fast jag själv rider denna ras men jag är bara realistisk. :)

Detta inlägg är inte riktat till den sista användare utan använde bara svarsfunktionen. :D

Vet inte hur många ggr det har efterfrågas namnen på en travare som har placering i Msv Dressyr, men det har ALDRIG framkommit något namn, du kanske vill bryta detta med att tala om vad hästen heter?? :)

Håller verkligen med er som tycker att det är omöjligt att få en häst att gå på den nivån efter 10 mån.
Men det gäller ju vilken häst det än rör sig om, så gör inte denna tråd till en vbl vs. hbl.

Det hör väl inte till vanligheterna men min syster var medryttare förra året på ett varmblod som gick MSV dressyr. Vet inte om han tävlat förstås, men jag såg henne träna och har sett många halvblod som inte alls gått lika bra på tävlingsbanan. Det finns ju travare som är mera byggda som ridhästar. (förstås därför det inte går så bra på banan för dem. Men detta är det enda exemplaret av travhäst jag sett gå msv under mina år som ryttare. (27 år)

Men det är lätt att kolla om hästen tävlat om du bara säger vad hästen heter.

Hästen hette James och ryttaren (i alla fall på den tiden) Marie Svensson, de tävlade för Solna Fältrittklubb. Jag tror inte han hade gått löp, men var likväl en varmblodig travare.
Vilken heltrist attityd du har! Har du ont någonstans?

Visst en öppna är en öppna... men har inte hästen de exteriöra förutsättningar som TR anger kan inte rörelsen utföras korrekt enl TR. Såldes kommer kvaliteten att skilja eftersom alla hästar inte är byggda på samma sätt.

James Lic.nr: 19012
1973, mörkbrun , V. , Halvblod
Härstamning: e. Scotch Nibs , u. Marie , e. Chanteclair , Land: SWE
Uppfödare: Vinberg Stbnr:
,

Roligt med ett namn! Har varit så himla många varmblodiga travare som har tävlat MSV men som ingen har haft namn på/velat säga namn på. Vore kul också om någon skulle vilja kolla upp resultaten.

En travarpappa har han ju iaf, men sen är jag inte så insatt i travstammar, men det finns väl iaf en fullblodshingst som heter Chanteclair? Han (James) verkar inte var reg hos STC, men licens hos SvRF har han ju iaf!

Visst en öppna är en öppna... men har inte hästen de exteriöra förutsättningar som TR anger kan inte rörelsen utföras korrekt enl TR. Såldes kommer kvaliteten att skilja eftersom alla hästar inte är byggda på samma sätt.

TR anger INTE något om hur hästens exteriör ser ut och eftersom jag tränar Akademisk Ridkonst VET jag att det finns Nordsvenskar som gör bättre piaff än Lussan tex så det har inte med saken att göra.

Travaren är inte avlad för att bli en dressyrhäst så det är inget konstigt att en travare inte kan få 62% i medelsvår på tävling. En travare kan visst göra korrekta rörelser men kvaliteten blir dålig eftersom dom ofta saknar den bärighet och kvalite i gången som krävs för att göra ett godkänt dressyrprogram.
Fullblod är inga halvblod men har ändå vunnit dressyrtävlingar i svår klass.
Alla halvblod har inte heller samma exteriör.

Mitt ena halvblod är ganska överbyggd men hon får iallafall 7 på sina slutor och öppnor trots att hon kanske inte har dom exteriöra förutsättningarna och byggd i uppförsbacke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 706
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 815
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar