vbl som inte förstår skänkel.

Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Men oj så svårt hon har för vänster varv när jag tömkör på volt.

Här har du ytterligare ett problem. Om du tänker efter kanske du kan förstå varför vänster varv är knepigare?

Din häst har gått på travet. Hur tränar de? Höger liten volt inför starten, och sen ut på stort vänstervarv. Hur ofta går de små vänstervolter? Inte särskillt ofta, om alls.

Sånt behöver du tänka på, och försöka lista ut anledningen till, så du får ledtrådar om hur du ska kunna arbeta med det.
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

:bow: :bow: :bow:

Instämmer helt och fullt. Bara för att man inte har en varmblodig TRAVhäst, att rida på idag, betyder inte det, att man inte började "där" en gång i tiden... =)

Några av tottarna, som passerat mig o kompisar...

Sifos
Sesam
Isa Lyon
Lyony (Galvator e Butch Galvator u Isa Lyon. Grundtränade bara med hantering och tömkörning. Han såldes senare för att bli tävlingshäst, men något gick snett hos nye ägaren och Lyony slaktades.)
Alexandra Torg (promenadred några gånger i skogen, då hon tävlades)
Wini Wisi (körde några gånger m sällskap då han tävlades)
Square Bay

Och... Tydlighet och tålamod är nyckeln till framgångarna. =)
 
Sv: vbl som inte förstår skänkel.

Min första bekantskap med fd travare var Janne Oman (står kvar som hingst och hos samma ägare som 1989!). Aldrig riden, men tränarn tyckte "äsch, du kan ju rida och hingsten är ju snäll". Jodå, 200m tills vi passerade en hage där en äldre hingst gick som skrämde skiten ur stackars lilla Janne.

Jäklar vad fort det gick, och jag hade ingen aning om att hästar kan bocka i trav...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kort sammanfattning av veckans ordinarie ridlektioner: trist. Jag funderar en hel del på varför jag tycker att det känns tråkigt. Det...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 767
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp