vbl skimmlar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
C

chrysler

Dum fråga men hur kommer det sig att det finns så få travare som är skimmlar?Har bara träffat på en enda under hela mitt liv.Finns det några trav hingstar som nedärver sånt å att man inte avlar så mkt med dem tex?Vet ju att man inte avlar travare efter färg men förstår inte att färgen inte dyker upp slumpmässigt iaf.

Sv: vbl skimmlar?

chrysler skrev:
Dum fråga men hur kommer det sig att det finns så få travare som är skimmlar?Har bara träffat på en enda under hela mitt liv.Finns det några trav hingstar som nedärver sånt å att man inte avlar så mkt med dem tex?Vet ju att man inte avlar travare efter färg men förstår inte att färgen inte dyker upp slumpmässigt iaf.
Betäcker man två bruna hästar med varandra kan det inte bli en skimmel. Om skimmelanlaget finns så hos en häst så slår det igenom. Ett skimmelanlag kan inte poppa upp efter flera generationer som t ex ett fuxanlag. Med övervägande bruna hästar i en ras kan det inte bli många skimmlar. För att få en skimmel måste man betäcka med en skimmel. Lite virrigt nu på morgonen, men du kanske förstod ändå? ;)

Carina på Silver Arabians

Skimlarna bland varmblodstravarna kommer nästan uteslutande från en hingst nu för tiden nämligen Tap In (han är också känd för att kunna lämna rätt "vassa" hästar), men det finns fortfarande ett antal hästar med gammalt "ryssblod" i ådrorna som fortfarande nedärver skimlar.

Det var ett fåtal ryska hingstar som verkade inom travaveln på 60- och 70-talet och deras blod kan fortfarande ge skimlar. Vi har en skimmel som har Torg som mormorsfar men med henne kommer den grenen att dö ut.

/// ghost

Senast ändrad:

Tack för svaren! :) Trist att det finns så få å de som finns kommer säkert dö ut...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025