Växtvärk?

Q

Qula

Vad vet ni om växtperioder hos unga travhästar och hur det påverkar dem. Har en tre-åring som var jätteduktig under hösten som två-åring, gick premie och kval utan problem. Började sen strula från en vecka till en annan och kunde inte trava ett steg rent (kan inte ens gå i ett två-tempo utan att gå över i galopp och är allmänt okoncentrerad). Trodde först det berodde på skoningen eftersom det ändrade sig så snabbt från en vecka till en annan... men efter att vi bytt skor så var hon iaf likadan. Kollade då upp henne och hon reagerade på böjprov fram, fick behandling i båda framkotorna och blev sen friskförklarad... tränade på och skulle sen åka till banan för att testa efter ett par veckor men hon var inte ett dugg bättre! Nu har vi varit hos vet i omgångar igen och de har bedövat både fram och bak, ändå ändras inget i hennes rörelsemönster... Bläää!

Kan det bero på växtvärk? Hur länge kan det sitta i? Några andra förslag? Oerhört tacksam för ideér då vi för stunden kört fast! :confused:

Det kan vara så att hon håller på att växa och behöver lite tid för att hitta benen igen. Så är hon kollad av vet och det inte verkar vara några fel på henne så låt henne ta det lite lugnt, kör långsamt och prova om ett tag igen. Säger snurrfian med en sexåring som äntligen verkar ha växt klart... ;)

Jo, men det har snart gått mer än tre månader och hon är inte ett dugg bättre... utan det verkar snarare som om hon blir sämre hela tiden :(

Tyckte också att vet kanske kunde tittat på något mer än benen... det kan väl sitta något fel i ryggen eller bogen, kanske?

Om hästen är behandlad, friskförklarad och sedan får tillbaka samma besvär skulle nog jag göra en ordentlig utredning på klinik. Problemen behöver ju inte komma från benen där hältan sitter. Du tänker nog helt rätt i att det kan komma från tex ryggen ...och ryggproblemen i sig kan ju bero på ännu något annat osv. osv. osv.......det blir ju lätt en ond cirkel av symtom och det gäller att hitta den verkliga orsaken.....inte lätt !!!!

Min treåring kändes inte helt fräsch i senaste snabbjobbet .En diffus hälta/rörelsestörning som nästan var omöjlig att se med blotta ögat.Ingen svullnad eller några gallor, men spänd i ryggen och allmänt "hängig". Ibland får man ju en känsla av att något är fel utan att kunna sätta fingret på det.

Efter en ordentlig undersökning med böjprov, rullband och röntgen konstaterades att hon hade två lösa benbitar i en bakkota. Hältan satt fram och hon var spänd i ryggen pga felbelastningen. Man vet ju inte säkert om rörelsestörningen berodde på benbitarna, men det är ju i alla fall en möjlig orsak till att hon började röra sig lite annorlunda när farterna ökade så vi lät operera henne direkt.

Är din häst röntgad ? Vad sa veterinären om att hältan inte gav sig trots behandling ?

Hoppas att du hittar orsaken till hältan.Man blir ju galen av att inte veta vad som är fel och hur man ska komma vidare i träningen....

En växtperiod som sträcker sig över tre månader tycker jag låter lite konstigt.

Skriv gärna och berätta hur det går. Det är alltid intressant att lära sig mer..........

Tack för bra och intressant svar.

Nä, hon är inte röntgad men hon haltar inte heller. Hade visserligen reaktion på frambenen vid böjprov (lågt) men det var när vi kom tillbaka efter behandlingen och friskförklaringen alltså tredje gången. Enligt veterinären så var det inget att göra åt. Vet. föreslog massage, byte av tränare... :( eller vila en månad. Känns inte som något av det skulle hjälpa.

Nä, tycker själv det här med växtvärk låter knasigt... men hon vilar mycket (= ligger ner) och är ibland varm på olika ställen i benen/hovarna vilket tyder på att hon växer. Men njae, tror inte riktigt på det ändå!

Håller mer om att man blir galen!!! Nä, ska kanske ringa en annan veterinär och be att de tittar på henne? Vad tycker ni här på forumet?

Jag skulle absolut testa en annan veterinär... Jag fick en halt häst för 1,5 månad sedan som i 2 omgångar blivit friskförklarad av samma veterinär, som dessutom är känd här i trakten för att vara bra på sportskador. Hon har varit småhalt på höger fram sedan i oktober, men jag bytte veterinär (har aldrig använt den aktuella) och gjorde upp med equiterapeuten att hon ska komma och serva henne varannan vecka. Peppar peppar, så senaste kontrollen för en vecka sedan var hon enbart halt vid inbromsning...
Nu "vet" jag ju att hennes problem kommer av att hon har problem med bäcken och ländrygg men det är ändå skönt att det går åt rätt håll. I detta fall är det alltså musklerna som är orsaken till hältan enligt mig, och hittills har inte veterinären sagt emot utan rekommenderar mig att fortsätta med ET.
Hennes hälta har varit väldigt diffus hela tiden, bara en aning men tillräckligt för att det i högre fart känns som om hon har tre ben ungefär. MEN det första jag gjorde var faktiskt att röntga benet på henne.

Byt tränare har ingen sagt till mig än, som tur är... :crazy:

/// ghost

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 882
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 342
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka