Växt av drematofyter påvisad....

Tussilago

Trådstartare
Fått provsvar från SVA, det står att "Växt av dermatofyter påvisad. Typning pågår."

Vi tog prov för vi misstänkte ringorm. Innebär detta svar att hon har ringorm? Eller finns det andra dermatofyter? Går ej att få tag i vet nu på dagen, ska ringa imorgon på telefontiden tänkte jag. Eller det om att typning pågår, är det bara för att veta vilken typ av ringorm det handlar om. (om det finns olika) Många funderingar vart det...

Senast ändrad:
Sv: Växt av drematofyter påvisad....

Nej det innnebär inte att hon har ringorm. Det vet man inte förrän typningen säger om det är en sjukdomsframkallande stam.
Beroende på odlingsmetodik kan ditt preliminärsvar vara en mer el mindre stark indikation på ringorm.
PL

Tack för det snabba svaret! Då antar jag att man egentligen inte kan säga så mkt förren man fått veta vilken typ det är.. Så alla dermatofyter kräver inte behandling då?
Om det skulle vara en typ som inte är sjukdomsframkallande? Så de kan finnas "naturligt" på hästar oxå eller?

Ytterligare ett prelimenärsvar säger att det kan vara en ovanlig form av ringorm. De har problem med att typbestämma tydligen. Hästen blev provtagen den 12/12 och jag har ännu inte fått nåt direkt svar. Jobbigt o trist att behöva vänta..Men på mån trodde de att de skulle veta, så jag ringer vet. på tisdag för att få svar..

Ytterligare en häst i stallet har fått nåt konstigt med huden, kan ju v<ara ringorm det oxå..

Stallägaren var så lagom nöjd, de tar ju dit elever, det skulle komma 2 på måndag redan..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 238
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar