Växande unghästar?

Vita_N_6520

Trådstartare
Visste inte redigt var tråden skulle läggas men...
Hur mycket brukar (på ett ungefär då :p ) unghästar växa efter 1a året? Om det går att svara på?

Hästen ifråga är en fjording, 1 år gammal och har 4 cm kvar till mammans höjd :eek:
Så man blir lite nyfiken på hur stor hon kommer bli egentligen.

Brukar de växa så mycket på ett år? :p
Hon kunde ju gå under mammas mage när hon var ett par veckor gammal, men så var hon väldigt liten också.

Nån som vet? :p

Sv: Växande unghästar?

Jag har hört någonstans (men jag är inte 100% säker) att om man jämför benens längd på sto & föl när fölet är ny fött så kan man se ungefär om avkomman blir i samma höjd som mamman. För benen är i stort sett färdig vuxna på längden redan från början...:angel:

Mina killar som är helbröder växer helt olika. 2 åringen har varit mer färdig hela vägen.
Men 1 åringen växer mest hela tiden. 1 åringen är redan uppe i samma höjd som sin bror.

Vet inte redigt om det stämmer, men det kan ju göra det :D.
Bakbenen på bebisen är ju inte raka så "utsträckta" är de nog nästan som mammans.

Såhär liten var hon nån vecka gammal:
9412935.jpg

Och nu är hon nästan lika hög som mamma :p

När jag tänker efter så har nog jag också hört det någonstans.

Men det blir väl som jag sa från början; Vi kommer få världens största fjording :rofl: :p

På mina uppfödningar har det stämt ganska bra...
Benens längd har i stort sett varit färdiga vid födseln.

Jag tycker att 1-åringarna växer så det knakar! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 259
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 558
Senast: Svartkatt
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
916
Senast: Angel
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 577
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31