Väver hon eller är de bara inbillning?

M

mollyrouge

Jag har ett 2-årigt sto som är född här på gården. Fram tills nu har hon blandat gått både på lösdrift men även stått uppstallad i mitt stall med 3 andra hästar varav en av dessa är lika gammal som henne. De går ute minst 14 timmar om dygnet med fri tillgång på grovfoder ute i hagen, inne får de kraftfoder morgon och kväll. Hagen är stor, gissar på 2-3 hektar, kuperad och även planerad så att de aktivt måste förflytta sig melllan ligghall, vatten och hösilaget. Där finns också en stor ligghall de kan gå in i vid behov. Alla hästarna går tillsammans och de är en mycket harmonisk flock.

Hon är en ganska framåt och nyfiken häst, och väldigt glad i mat. Verkligen jättetrevlig när man hanterar henne och allt sånt där.
Jag tror att man kan säga att hon utstrålar lugn och trygghet, blir mycket sällan orolig, och verkar allmänt väldigt nöjd med livet.

Nu funderar jag på en sak. När jag fodrar henne med kraftfodret så svänger hon huvudet fram och tilllbaka över boxväggen, lugnt och ser inte alls stressigt ut, men tydligt, och ända tills hon får sin mat. Det här händer bara de gånger jag fodrar dem när de står inne, på kvällen vid insläpp ligger redan maten i krubban och då märks inget av det här beteendet. Endast när jag går fram med fodret till henne när hon står i boxen. Hon äter sedan lugnt o fint och gör inget med huvudet efter maten.

När jag tar ut hästarna kan jag ibland ana att hon gör lite så med huvudet också, men inte så tydligt som vid mat.

Fråga 1
Väver hon?

Fråga 2
Jag har öppna boxar, alltså inga galler mellan hästarna, så att de kan titta ut i stallgången och även klia varandras boxgranne. Hon står nu mellan 2 andra hästar.
Tycker ni att jag ska sätta galler på hennes box eller inte?

Sv: Väver hon eller är de bara inbillning?

Som du beskriver det tycker jag inte att det låter som att hästen väver, utan bara längtar efter sin mat kanske. Jag tror inte du ska behöva sätta galler för den sakens skull och du inte märker att det går över i seiös vävning,vilket jag har svårt att tro att den skulle börja med i den miljö du beskriver.

Ok! Tack. Känner mig lugnare nu.

Om du har tillgång till lösdrift varför har du satt dina hästar på box?
Bara mest nyfiken.
Hennes beteende är nog bara en förväntasfull reaktion på maten.

Om hon liksom svänger o sidled med huvudet och gör det oavbrutet medan du fodrar så kan du i alla fall ha ögonen på att det KAN vara en häst med tendens att väva. Det är ju en ung häst och sånt kommer allteftersom i regel.
Det är lite upphetsade situationer som kan framkalla vävande-beteendet, och maten kan vara en sån.

Det beror lite på hur det ser ut, svårt att veta över nätet. Men det KAN vara en häst med de tendenserna, så det är bra att du är uppmärksam. OM den slår med huvudet är det inte samma sak, utan vävande är en typ vaggande rörelse från sida till sida med huvudet, tex när hästen är stressad. Men vävandet SER inte stressat ut, det är mera monotont och inte hetsigt.

Det behöver inte alls vara en katastrof heller, och inte något du behöver göra något åt.

Jag har ju flera hästar och eftersom alla går i samma flock brukar jag anpassa så att uppstallningsbehovet passar alla. Därför har de gått på lösdrift under vissa delar av året och nu under vinter, eller iallafall så att det passar majoriteten. Ibland passar det bättre att ha dem uppstallade ex när de tränas som mest. Under vår och höst går de i princip alltid ute hela tiden, men när vintern är som värst med snö och storm så trivs de bättre inne, det gäller även min 2-åring. En av hästarna skulle utan problem bo ute året om, men de andra vill gärna in när det blir kväll;).

Jag ska hålla koll på henne och se så att det inte blir värre då.

Men vad tycker du om galler på boxen, bra eller dåligt?`

Gallret gör varken till eller från, enda skillnaden är att hon kommer att svänga på huvudet i boxen istället för över boxväggen.

Får de inget hö alls i boxen? 10 timmar utan hö är rätt mycket, kan de inte få lite halm att tugga på? :) Så kanske hon även slutar vara så väldigt förväntansfull när hon ska få kraftfodret.

I övrigt så tycker jag verkligen inte att du ska oroa dig, låter som att dina hästar lever ett bra hästliv!

Jo de får givetvis hö till natten, men då kommer de ju ändå in från hagen och är nyätna på hösilaget och inte sugna på att äta sitt hö direkt, och dessutom så ligger redan kraften i krubban så då gör hon ju inte det där.
Sen äter hon måttligt av höet under natten (antagligen ganska mätt eftersom de har fritt i hagen) och sen när jag kommer med hinkarna på morgonen är hon dösugen på kraften. Hon gillar mat. Så hon gör sär med huvudet de 10-20 sekunder det tar för mig att lägga in morgonkraften.

Ok då skippar jag gallret.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar